1363
To Ντούισμπουργκ, το μεγαλύτερο εσωτερικό λιμάνι στον Ρήνο, είναι γνωστό με ένα «παρατσούκλι» από το οποίο θέλει, πλέον, σταδιακά να απαλλαχθεί: «China City» | CreativeProtagon/Shutterstock

Γερμανία: Το Ντούισμπουργκ δεν είναι πια η «Πόλη της Κίνας»

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2023, 11:15
To Ντούισμπουργκ, το μεγαλύτερο εσωτερικό λιμάνι στον Ρήνο, είναι γνωστό με ένα «παρατσούκλι» από το οποίο θέλει, πλέον, σταδιακά να απαλλαχθεί: «China City»
|CreativeProtagon/Shutterstock

Γερμανία: Το Ντούισμπουργκ δεν είναι πια η «Πόλη της Κίνας»

Protagon Team Protagon Team 26 Μαΐου 2023, 11:15

Πιθανότατα να μη γνωρίζετε πολλά για το Ντούισμπουργκ. Λίγο έξω από τη Φρανκφούρτη, η πόλη διαθέτει το μεγαλύτερο εσωτερικό λιμάνι στον Ρήνο αλλά και ένα «παρατσούκλι» από το οποίο θέλει, πλέον, σταδιακά να απαλλαχθεί: «China City».

Μπορεί τρένα φορτωμένα με κινεζικά αγαθά να φτάνουν στον σταθμό του Ντούισμπουργκ, αλλά πολλά περαιτέρω σχέδια για δημιουργία δεσμών μεταξύ της γερμανικής βιομηχανικής πόλης και του Πεκίνου φαίνεται, όπως μεταφέρει ρεπορτάζ της Washinghton Post, πως θα παραμείνουν απλώς σχέδια.

Οι φιλοδοξίες του Ντούισμπουργκ να χρησιμοποιήσει τον κινεζικό τεχνολογικό γίγαντα Huawei για να εκσυγχρονίσει τη διοίκηση, τα σχολεία και τα συστήματα κυκλοφορίας του έχουν παγώσει. Το ίδιο έχει συμβεί και με τα σχέδια για την κατασκευή ενός κινεζικού επιχειρηματικού κόμβου στον ποταμό Ρήνο. Μια έντονη αμηχανία πλανάται στον αέρα.

Ο λόγος που οι εκπρόσωποι της αυτοδιοίκησης, οι οποίοι μέχρι πρόσφατα διαφήμιζαν την πόλη ως «China City», κάνουν «re-branding», έχει να κάνει με την αλλαγή της κοινής και της πολιτικής γνώμης, όπως υπογράμμισε στην Washington Post ο Μάρκους Τούμπερ, εντεταλμένος για την Κίνα στο Ντούισμπουργκ, τη μοναδική γερμανική πόλη που έχει μια τέτοια θέση.

Η αλλαγή της γνώμης στη δυτικογερμανική πόλη του μισού εκατομμυρίου κατοίκων αποτελεί σύμπτωμα της ευρύτερης επανεξέτασης των σχέσεων με το Πεκίνο που επιχειρούν οι Ευρωπαίοι.

Η Ευρωπαϊκή Ενωση έχει σταδιακά αρχίσει να ενσωματώνει στο κυρίαρχο αφήγημά της την αμερικανική ρητορική για την Κίνα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει κάτι για τις εμπορικές σχέσεις που διατηρεί με την υπερδύναμη: το Πεκίνο παραμένει ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος της ΕΕ.

Aποψη της πόλης του Ντούισμπουργκ από ψηλά (Shuttestock)

Οι Ηνωμένες Πολιτείες θεωρούν ότι θα συνεχιστεί αυτή η εγγύτητα από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού, παρά την κινεζική «επίθεση γοητείας», όπως την ονομάζουν, σύμφωνα με τα αμερικανικά στρατιωτικά έγγραφα που διέρρευσαν στην πλατφόρμα ομαδικής συνομιλίας Discord.

Η αυταρχική στροφή της Κίνας υπό τον πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ, η πολεμική του στάση απέναντι στην αυτοδιοικούμενη Ταϊβάν και η αποτυχία του να καταδικάσει την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχουν προκαλέσει συναγερμό, σημειώνει το ρεπορτάζ.

Βλέποντας τον τρόπο με τους οποίους επιβαρύνθηκε η ΕΕ εξαιτίας της εξάρτησής της από το ρωσικό αέριο όταν ο Βλαντιμίρ Πούτιν έστειλε τα τανκς του προς το Κίεβο, οι περισσότεροι ευρωπαίοι ηγέτες συμφωνούν στην «έξυπνη μείωση κινδύνου», όπως την αποκάλεσε ο γερμανός καγκελάριος Ολαφ Σολτς σε ομιλία του στο Στρασβούργο.

Η διάσπαση είναι εμφανής στη ρητορική των διαφόρων ευρωπαίων ηγετών και είναι ιδιαίτερα έντονη στη στρατηγική πολιτική της Γερμανίας, καθώς η μεγαλύτερη οικονομία της ΕΕ αντιπροσωπεύει τα μισά από τα 223 δισ. ευρώ των ετήσιων εξαγωγών της Ενωσης προς την Κίνα. Ο υπουργός Οικονομίας της Γερμανίας ανέφερε για πρώτη φορά τον Σεπτέμβριο ότι μια νέα πολιτική βρίσκεται στα σκαριά.

Ενα προσχέδιο που έχει συνταχθεί από το γερμανικό υπουργείο Εξωτερικών στις αρχές Νοεμβρίου, και το οποίο έχει εξετάσει η Washington Post, παρέχει πληροφορίες για ορισμένες από τις προστατευτικές μπάρες που συζητούνται, αλλά οι αξιωματούχοι λένε ότι οι εσωτερικές διαμάχες βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη.

Οι εταίροι της κυβέρνησης συνασπισμού είναι σε γενικές γραμμές σύμφωνοι, αλλά θα πρέπει να διευθετηθούν «μικρές λεπτομέρειες», σύμφωνα με γερμανό αξιωματούχο, ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας και αναγνώρισε ότι θα ήταν «αισιόδοξο» να περιμένουμε τη στρατηγική πριν από το τέλος του έτους.

Τα όρια της κινεζικής επιρροής στην Ευρώπη, για τις ΗΠΑ

Σύμφωνα με ενημερωτικό έγγραφο του Γενικού Επιτελείου Στρατού των ΗΠΑ που διέρρευσε στο Discord, «το Πεκίνο ανταλλάζει τη διπλωματική τακτική του “πολεμιστή λύκου”» –επιθετική, καταιγιστική– «με μια πιο μετρημένη προσέγγιση». Το χωρίς ημερομηνία έγγραφο επικαλείται δημόσιες δηλώσεις κινέζων αξιωματούχων στις αρχές Μαρτίου.

Η προσπάθεια «αποσκοπεί συγκεκριμένα στο να διαιρέσει τις ΗΠΑ από την Ευρώπη, εκμεταλλευόμενη τις οικονομικές προκλήσεις της ΕΕ, που απορρέουν από την πανδημία και τη σύγκρουση Ρωσίας-Ουκρανίας» αναφέρει δεύτερο έγγραφο.

Το κινεζικό τρένο «Yuxinou» φτάνει στο λιμάνι του Ντούισμπουργκ φορτωμένο με κινεζικά αγαθά (Bernd Thissen/picture alliance via Getty Images)

«Το Πεκίνο πιθανότατα δεν αναγνωρίζει πλήρως τον βαθμό στον οποίο οι ευρωπαίοι εταίροι είναι επιφυλακτικοί απέναντι στις προθέσεις της ΛΔΚ, και πιστεύει ότι η μεταβαλλόμενη ρητορική της αρκεί για να ματαιώσει τις διατλαντικές σχέσεις» κατέληξε η έκθεση, χρησιμοποιώντας το ακρωνύμιο της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας.

«Οι ευρωπαίοι αξιωματούχοι πιθανότατα θα επιδιώξουν να διασφαλίσουν τα οικονομικά τους συμφέροντα, ενώ θα ευθυγραμμίζονται όλο και περισσότερο με τις απόψεις των ΗΠΑ για τη ΛΔΚ».

Μπορεί αυτές οι σκέψεις των ΗΠΑ να ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ορισμένων ευρωπαίων ηγετών, όπως της ιταλίδας Τζόρτζα Μελόνι, η κυβέρνηση της οποίας σκοπεύει να εγκαταλείψει τον κινεζικό «Δρόμο του Μεταξιού», δεν βρίσκει όμως αντίστοιχα ερείσματα στην πολιτική της Ουγγαρίας: η κυβέρνηση Ορμπαν σύσφιξε τη σχέσεις της με την Κίνα μέσω μιας συμφωνίας με τη Huawei την περασμένη εβδομάδα.

Ακόμα, αξίζει να σημειωθεί ότι τα έγγραφα αυτά είχαν συσταθεί πριν από τις δηλώσεις του γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, ο οποίος κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψής του στο Πεκίνο υπογράμμισε τις δυνατότητες της Κίνας ως ειρηνοποιού και προειδοποίησε την Ευρώπη ότι κινδυνεύει να γίνει «υποτελής» των ΗΠΑ και «να εμπλακεί σε κρίσεις που δεν είναι δικές μας», προκαλώντας αντιδράσεις.

Η Γερμανία ως αχίλλειος πτέρνα της ΕΕ για την Κίνα

Η Γερμανία, όμως, αποτελεί τον μεγαλύτερο συνδετικό κρίκο της ΕΕ με την Κίνα. Εκτός των εξαγωγών, συγκεντρώνει και το υψηλότερο ποσοστό επενδύσεων στην ασιατική χώρα, με 5.200 γερμανικές εταιρείες να δραστηριοποιούνται στην Κίνα, απασχολώντας 1.1 εκατ. εργαζόμενους.

Σε χάρτη που συνοδεύει τα έγγραφα που διέρρευσαν από τις ΗΠΑ, σχεδόν όλη η Ευρώπη χαρακτηρίζεται «ελάχιστα δεκτική» στα ανοίγματα της Κίνας. Εξαιρούνται η Γερμανία και η Σερβία, οι οποίες εκτιμάται ότι έχουν «μέτρια δεκτικότητα».

Το γερμανικό υπουργείο Εσωτερικών προσπαθεί με διάφορους τρόπους να ενισχύσει τη ρύθμιση των ξένων επενδύσεων σε κρίσιμες υποδομές, ενώ το υπουργείο Οικονομικών έχει προτείνει «στρες τεστ» που θα προέβλεπε τρωτά σημεία σε περίπτωση επιβολής κυρώσεων κατά της Κίνας.

O Mακρόν συνομιλεί με τον Σι Τζινπίνγκ στο Πεκίνο. Ο γάλλος πρόεδρος υπογράμμισε τις δυνατότητες της Κίνας ως ειρηνοποιού και προειδοποίησε την Ευρώπη ότι κινδυνεύει να γίνει «υποτελής» των ΗΠΑ, προκαλώντας αντιδράσεις (Thibault Camus/REUTERS)

Οσον αφορά τη συνολική στρατηγική, η νέα πολιτική της Γερμανίας για την Κίνα «θα εξηγήσει τι σημαίνει η μείωση του κινδύνου σε πραγματικούς όρους όσον αφορά το εμπόριο και την τεχνολογία, την επιστήμη, τον πολιτισμό, αλλά και τα διάφορα επίπεδα διακυβέρνησης εντός της Γερμανίας» δήλωσε στην Washington Post ο Νιλς Σμιντ, κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος εξωτερικής πολιτικής των Σοσιαλδημοκρατών του Σολτς.

Το Ντούισμπουργκ μετά την Κίνα

Συγκεκριμένα για το Ντούισμπουργκ, το οποίο βυθίζεται στην ανεργία και επισκιάζεται από ογκώδη κτίρια-απομεινάρια της προηγούμενης θέσης του στην καρδιά της γερμανικής βιομηχανίας, η έλξη του Πεκίνου ήταν δυνατή.

Ο Σι επισκέφθηκε την πόλη το 2014 για να συναντήσει ένα νεοαφιχθέν τρένο από το Τσονγκίνγκ. Σύντομα, περίπου το 80% των τρένων από την Κίνα προς την Ευρώπη έκαναν στάση στο Ντούισμπουργκ. Οι τοπικοί αξιωματούχοι αρέσκονταν να επισημαίνουν ότι οι κινεζικοί χάρτες σημείωναν τη γερμανική πόλη εμφανέστερα από ότι το Βερολίνο ή το Παρίσι.

Επίσης, τη στιγμή που άλλες χώρες απέκλειαν τη Huawei από κρίσιμες υποδομές, το Ντούισμπουργκ υπέγραφε, εν έτει 2018, μνημόνιο με τον τεχνολογικό κολοσσό για υποδομές, πύλες κυβερνητικών υπηρεσιών και ένα «έξυπνο αστικό νευρικό σύστημα».

Αυτή η εποχή ανήκει όμως στο παρελθόν. Η συμφωνία έχει παγώσει και οι εβδομαδιαίες, κάποτε, επισκέψεις κινέζων επιχειρηματιών έχουν πλέον αραιώσει. Οσο για τον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα Cosco –ο οποίος αποτέλεσε αντικείμενο διαμάχης λόγω της πρόσφατης αγοράς μεριδίου στο γερμανικό λιμάνι του Αμβούργου–, πούλησε αθόρυβα το 30% του μεριδίου του στον τερματικό σταθμό Duisburg Gateway, τον Οκτώβριο.

Ο Μάρκους Μπάνγκεν, διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Ντούισμπουργκ, δήλωσε ότι οι συμβατικοί όροι δεν του επιτρέπουν να σχολιάσει τις λεπτομέρειες στην Washington Post, αλλά άφησε να εννοηθεί ότι ζητήθηκε από την Cosco να αποχωρήσει.

«Υπάρχουν κανόνες στα συμβόλαιά μας και πρέπει να ακολουθείς αυτούς τους κανόνες» δήλωσε. «Αν δεν το κάνεις, γίνεται όπως και στο ποδόσφαιρο: δέχεσαι κίτρινη κάρτα. Και μαζί με τη δεύτερη κίτρινη κάρτα, παίρνεις κόκκινη: Σε πετούν έξω». Οι τοπικές αρχές του Ντούισμπουργκ είναι τώρα πρόθυμες να υποβαθμίσουν τους δεσμούς με το Πεκίνο.

«Η πόλη του Ντούισμπουργκ δεν είχε τόσα πολλά καλά νέα τα τελευταία χρόνια και έκανε το λάθος να δώσει υπερβολική έμφαση σε ένα θετικό πράγμα» είπε ο Γιοχάνες Πφλουγκ, επικεφαλής του China Business Network Duisburg και πρώην επίτροπος της Κίνας στην πόλη. «Για το λιμάνι του Ντούισμπουργκ, μπορώ να επιβεβαιώσω ότι ναι, κάναμε λάθος». Τώρα, όμως σημείωσε, η πόλη βλέπει με πιο καθαρό βλέμμα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...