Εργαζόμενος στην καθαριότητα του δήμου Μαδρίτης λαμβάνει όλα τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό | REUTERS/Sergio Perez

Γενετική μετάλλαξη του αρχικού κορονοϊού σαρώνει την Ευρώπη

Protagon Team Protagon Team 30 Οκτωβρίου 2020, 15:45
|REUTERS/Sergio Perez

Γενετική μετάλλαξη του αρχικού κορονοϊού σαρώνει την Ευρώπη

Protagon Team Protagon Team 30 Οκτωβρίου 2020, 15:45

Ταχύτατα έχει εξαπλωθεί σε όλες τις χώρες τις Ευρώπης η νέα μορφή του κορονοϊού, η οποία προέκυψε από μετάλλαξη του αρχικού και εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε αγρότες στην Ισπανία.

Σύμφωνα με τους Financial Times, η πλειοψηφία των περισσότερων χωρών έχει μολυνθεί από το νέο στέλεχος του κορονοϊού, ενώ στη Βρετανία και την Ισπανία το ποσοστό ξεπερνά το 80% των κρουσμάτων, στην Ιρλανδία το 60% και στην Ελβετία και τη Γαλλία το 40%.

Διεθνής ομάδα επιστημόνων που παρακολουθεί τις γενετικές μεταλλάξεις του ιού, περιέγραψε σε μελέτη την εκτενή εξάπλωση της παραλλαγής, που ονομάστηκε «20A.EU1». Μάλιστα, οι ειδικοί έχουν δημιουργήσει και διαδραστικό χάρτη με τις χώρες που έχουν το συγκεκριμένο στέλεχος του ιού, καθώς εκτιμούν ότι σύντομα θα μας απασχολήσει αρκετά.

Σύμφωνα με την επιστημονική ανάλυση, τα άτομα που επέστρεψαν από διακοπές στην Ισπανία, διαδραμάτισαν ρόλο-κλειδί στη μετάδοση του νέου στελέχους του κορονοϊού σε ολόκληρη την Ευρώπη, εγείροντας ερωτήματα ως προς το αν το δεύτερο κύμα που σαρώνει την ήπειρο θα μπορούσε να είχε μειωθεί με καλύτερη παρακολούθηση στα αεροδρόμια και σε άλλους μεταφορικούς κόμβους.

Η προέλευση της κάθε μετάλλαξης είναι εύκολο να ανευρεθεί, καθώς διαθέτει μία μοναδική γενετική υπογραφή.

«Από την εξάπλωση του “20A.EU1” φαίνεται ξεκάθαρο ότι τα μέτρα περιορισμού του ιού που ήταν σε ισχύ, συχνά δεν ήσαν αρκετά για να σταματήσουν την περαιτέρω μετάδοση παραλλαγών αυτό το καλοκαίρι», ανέφερε η Εμα Χόντκροφτ, εξελικτική γενετίστρια στο Πανεπιστήμιο της Βασιλείας στην Ελβετία και μία από τους συγγραφείς της μελέτης.

Διευκρινίζεται ότι η μελέτη δεν έχει περάσει ακόμα τη διαδικασία του διασταυρούμενου ελέγχου για να δημοσιευτεί σε κάποια επιστημονική επιθεώρηση και να θεωρείται έγκυρη.

Ωστόσο, οι επιστημονικές ομάδες σε Ελβετία και Ισπανία σπεύδουν τώρα να εξετάσουν τη συμπεριφορά της μετάλλαξης, για να αποδείξουν αν είναι πιο θανατηφόρος ή πιο μεταδοτικός από τα άλλα στελέχη.

Σύμφωνα με τη δρα Χόντκροφτ, «δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι η ταχεία εξάπλωση της παραλλαγής οφείλεται σε μετάλλαξη που αυξάνει τη μετάδοση ή επηρεάζει το κλινικό αποτέλεσμα».

Η ίδια τονίζει όμως, ότι ο «20A.EU1» δεν μοιάζει με καμία εκδοχή του Sars-Cov-2 που να έχει συναντήσει μέχρι στιγμής. «Δεν έχω δει καμία μετάλλαξη με αυτού του είδους τη δυναμική, όσο καιρό εξετάζω γονιδιωματικές ακολουθίες του κορονοϊού στην Ευρώπη», είπε.

O Τζόζεφ Φάβερ, καθηγητής Γενετικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Γέιλ, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, δήλωσε ότι «χρειαζόμαστε περισσότερες τέτοιες μελέτες για να βρούμε μεταλλάξεις που εμφανίζονται συχνά στον πληθυσμό και στη συνέχεια να τις αντιστρέψουμε, για να δούμε αν κάνουν τον ιό πιο μεταδοτικό».