991
Μετανάστες έξω από την υπηρεσία Ασύλου | φωτ. αρχείου

Eτσι θα χορηγείται πλέον άσυλο στους πρόσφυγες – ποιοι και πόσο θα κρατούνται

Protagon Team Protagon Team 17 Οκτωβρίου 2019, 12:47
Μετανάστες έξω από την υπηρεσία Ασύλου
|φωτ. αρχείου

Eτσι θα χορηγείται πλέον άσυλο στους πρόσφυγες – ποιοι και πόσο θα κρατούνται

Protagon Team Protagon Team 17 Οκτωβρίου 2019, 12:47

Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για το Ασυλο (σχέδιο νόμου περί Διεθνούς Προστασίας), που είχε παρουσιάσει ο υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης στο υπουργικό συμβούλιο της 30ής Σεπτεμβρίου, στη σκιά των σοβαρών επεισοδίων με έναν νεκρό στον καταυλισμό της Μόριας.

Με το νέο νομοσχέδιο ξεκαθαρίζεται σε εύλογο χρονικό διάστημα ποιος δικαιούται άσυλο και ποια είναι τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις όσων παραμείνουν, ως πρόσφυγες, στην Ελλάδα.

Οπως αναφέρεται, «με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται σημαντική τομή στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την παροχή διεθνούς προστασίας, καθώς συστηματοποιείται και αναπροσαρμόζεται σε ένα ενιαίο νομοθέτημα το σύνολο των διατάξεων που διέπουν την αναγνώριση και το καθεστώς των πολιτών τρίτων χωρών ή των ανιθαγενών ως δικαιούχων διεθνούς προστασίας».

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Καθημερινής», στο νομοσχέδιο προσδιορίζονται οι προθεσμίες και οι κανόνες εξέτασης μιας αίτησης, η οποία γίνεται εντός έξι μηνών με δυνατότητα παράτασης επιπλέον τριών μηνών για την κανονική διαδικασία. Για την ταχύρρυθμη διαδικασία αντιστοίχως, η εξέταση ολοκληρώνεται εντός 20 ημερών με δυνατότητα παράτασης επιπλέον δέκα ημερών για τον ίδιο λόγο. Επίσης καθορίζονται οι προθεσμίες έκδοσης της απόφασης της Αρχής Προσφυγών.

Προβλέπεται επίσης η δυνατότητα άσκησης αίτησης ακύρωσης κατά απόφασης των επιτροπών προσφυγών τόσο από τους αιτούντες όσο και από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη.

Την αρμοδιότητα εκδίκασης των υποθέσεων αναλαμβάνουν τα Διοικητικά Πρωτοδικεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Στους αιτούντες άσυλο παρέχεται δικαίωμα πρόσβασης στην αγορά εργασίας μετά την πάροδο έξι μηνών από την ολοκλήρωση της διαδικασίας κατάθεσης της αίτησης. Σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης, ανακαλείται το δικαίωμα πρόσβασης σε εξαρτημένη εργασία. Μέχρι να αποκτήσουν δικαίωμα στην εργασία οι αιτούντες λαμβάνουν την κάρτα υγειονομικής περίθαλψης αλλοδαπού (ΚΥΠΑ), η οποία έχει διάρκεια ισχύος αντίστοιχη με τη διάρκεια ισχύος των δελτίων τους.

Στο νομοσχέδιο προβλέπεται η υποχρεωτική αποχώρηση από τις δομές φιλοξενίας των αναγνωρισμένων προσφύγων εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του νόμου.

Τέλος, θεσπίζεται νέα διαδικασία συγκρότησης κλιμακίων ταχείας συνδρομής της Υπηρεσίας Ασύλου.

Ο ρόλος τους είναι, μόλις γίνει η οριστική καταγραφή των αιτούντων, με βάση την εθνικότητα και τους λόγους για τους οποίους αιτούνται διεθνή προστασία, να προβαίνουν σε προτεραιοποίηση των αιτήσεων ανά χώρα καταγωγής. Η προτεραιοποίηση αφορά κυρίως όσους δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς τους, τους κρατουμένους, τους ευάλωτους και τα άτομα που προέρχονται από ασφαλή τρίτη χώρα ή ασφαλή χώρα καταγωγής. Στη συνέχεια, τα κλιμάκια ταχείας συνδρομής ενημερώνουν τον αιτούντα για το εάν η αίτησή του θα εξεταστεί κατά προτεραιότητα, για τον χρόνο έκδοσης της απόφασης, για το δικαίωμα παραμονής του σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης και για τα σχετικά προγράμματα εθελουσίας επιστροφής.

Σύμφωνα με πηγές της ΝΔ τις οποίες επικαλείται το ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται έντεκα καινοτομίες για την επιτάχυνση της διαδικασίας χορήγησης ασύλου, αλλά και των επιστροφών για όσους κρίνεται ότι δεν δικαιούνται προστασίας.

Τα 11 αυτά σημεία έχουν αναλυτικά ως εξής:

 1) Ενιαίο κείμενο που περιλαμβάνει όλες τις ρυθμίσεις που αφορούν στην αναγνώριση, στην υποδοχή, στην διαδικασία εξέτασης, στην δικαστική προστασία.

Ένα νομοθετικό καθεστώς με διατάξεις σαφείς και συγκεκριμένες. Το αποτέλεσμα που παράγεται, σύμφωνα με τη ΝΔ, είναι: νομοθετικό πλαίσιο εύχρηστο για τους εφαρμοστές του δικαίου. Δικαίωμα των προσώπων που εισέρχονται στη χώρα να γνωρίζουν ποιο είναι πράγματι το νομοθετικό καθεστώς. Ενιαίο κείμενο που περιλαμβάνει όλες τις ρυθμίσεις που αφορούν στην αναγνώριση, στην υποδοχή, στην διαδικασία εξέτασης, στην δικαστική προστασία.

2) Προσφυγή στις Ανεξάρτητες Επιτροπές Προσφυγών προϋποθέτει δικόγραφο με λόγους. Κατ’ ανάλογη εφαρμογή της Διοικητικής Δικονομίας που εφαρμόζεται επί όλων των υποθέσεων είτε αφορούν αλλοδαπούς είτε Έλληνες πολίτες. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές προκύπτει: Επιτάχυνση διαδικασιών και δυνατότητα επιστροφών από τον πρώτο βαθμό.

3) Δικαίωμα παραμονής των αιτούντων στη χώρα έως την ολοκλήρωση της διοικητικής διαδικασίας εξέτασης της αίτησης προστασίας στον πρώτο βαθμό. Με αυτές τις ρυθμίσεις μπορούν να επιταχυνθούν οι επιστροφές και από τον 1ο βαθμό.

4) Επιδόσεις και σε πληρεξούσιο δικηγόρο ή σύμβουλο ή αντίκλητο. Πλασματική επίδοση σε περίπτωση μη εντοπισμού. Με τις σχετικές ρυθμίσεις όπως επεξηγούν πηγές του κυβερνώντος κόμματος επιταχύνονται οι επιστροφές και τρέχουν οι προθεσμίες για την τελεσιδικία των αποφάσεων.

5) Δεν υπάρχει ανασταλτικό αποτέλεσμα σε συγκεκριμένες κατηγορίες υποθέσεων. Με αυτή τη ρύθμιση επιταχύνονται οι επιστροφές.

6) Το δικαίωμα πρόσβασης χορηγείται μόνο 6 μήνες μετά την υποβολή του αιτήματος και εφόσον δεν έχει ληφθεί απόφαση σε πρώτο βαθμό από την αρμόδια αρχή και η καθυστέρηση δεν μπορεί να αποδοθεί στον αιτούντα. Περαιτέρω, το δικαίωμα πρόσβασης σε εξαρτημένη εργασία ανακαλείται αυτοδικαίως σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης, η οποία δεν έχει ανασταλτικό χαρακτήρα, και οι αιτούντες δεν έχουν δικαίωμα παραμονής στη χώρα. Έτσι, το ελληνικό Σύστημα Ασύλου παύει να προσελκύει πρόσωπα που επιθυμούν καλύτερες συνθήκες διαβίωσης και σχεδιάζεται μόνο για όσους πραγματικά χρήζουν διεθνούς προστασίας

7) Σε περίπτωση που οι αλλοδαποί, κατά την υποδοχή, δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς τους σε άλλες δομές τεκμαίρεται ότι δεν επιθυμούν την προστασία και παραπέμπονται σε διαδικασίες επιστροφής. Μετά την καταγραφή, εφόσον οι αιτούντες τελικά παραμένουν στο σύστημα, αλλά δεν συμμορφώνονται προς τις αποφάσεις μεταφοράς, τότε η αίτηση τους εξετάζεται κατ’ απόλυτη προτεραιότητα.

Με αυτές τις ρυθμίσεις δεν μπαίνουν στο σύστημα όσοι εξαρχής ακόμα και πριν την καταγραφή τους δεν συμμορφώνονται. Όσοι ενταχθούν στο σύστημα και δεν συμμορφώνονται εξετάζονται με απόλυτη προτεραιότητα προκειμένου αν μεν τύχουν προστασίας να αποχωρήσουν από τις δομές, αν δε απορριφθούν τα αιτήματά τους να επιστραφούν.

8) Κράτηση των αιτούντων ανεξαρτήτως αν προηγουμένως κρατούνταν ήδη, για συγκεκριμένους λόγους και με πλήρη σεβασμό των δικαιωμάτων τους. Έτσι, επιταχύνονται οι επιστροφές, καθώς σε περίπτωση απόρριψης του αιτήματος ο αιτών κρατείται κατά συνέπεια είναι ευχερής ο εντοπισμός του

9) Κράτηση χωρίς συνυπολογισμό των προγενέστερων διαστημάτων κράτησης. Επέρχεται επιτάχυνση στις επιστροφές, διότι πλέον δεν αποτελεί κέρδος η υποβολή παρελκυστικών αιτημάτων.

10) Η παραβίαση των όρων και κανονισμών λειτουργίας των κέντρων έχει ως συνέπεια τη διακοπή της στέγασης και υπό προϋποθέσεις επιφέρει τη διερεύνηση τυχόν τέλεσης ποινικών αδικημάτων. Έτσι, ενισχύεται το αίσθημα ασφάλειας στις τοπικές κοινωνίες, η πάταξη της παραβατικότητας και το αίσθημα Ασφάλειας στις Δομές για τους διαμένοντες σε αυτές

11) Απαλείφεται το μετατραυματικό στρες ως λόγος ευαλωτότητας. Απαιτείται ρητά ειδική αιτιολογία στις ιατρικές βεβαιώσεις. Οι ευάλωτοι ρητώς προβλέπεται ότι τυγχάνουν ειδικών συνθηκών υποδοχής και δεν εξαιρούνται από τις διαδικασίες εξέτασης στα σύνορα εφόσον έχουν την κατάλληλη υποστήριξη. Με τη ρύθμιση πλέον μόνο οι πραγματικά ευάλωτοι θα προστατεύονται.