482
Η κλιματική αλλαγή φαίνεται να έχει επηρεάσει, τα τελευταία 30 χρόνια, το αεροδρόμιο της Χίου περισσότερο από κάθε άλλο στην Ελλάδα |

Ερευνα σε ελληνικά αεροδρόμια: Πιο επικίνδυνη η απογείωση αεροσκαφών λόγω κλιματικής αλλαγής

Protagon Team Protagon Team 14 Φεβρουαρίου 2020, 12:48
Η κλιματική αλλαγή φαίνεται να έχει επηρεάσει, τα τελευταία 30 χρόνια, το αεροδρόμιο της Χίου περισσότερο από κάθε άλλο στην Ελλάδα
|

Ερευνα σε ελληνικά αεροδρόμια: Πιο επικίνδυνη η απογείωση αεροσκαφών λόγω κλιματικής αλλαγής

Protagon Team Protagon Team 14 Φεβρουαρίου 2020, 12:48

Τα αεροπλάνα στην Ελλάδα χρειάζονται πλέον μακρύτερους διαδρόμους για να απογειωθούν, εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, καθώς ο ολοένα θερμότερος αέρας και οι άνεμοι με μικρότερες ταχύτητες χαμηλά στο έδαφος δυσκολεύουν την απογείωσή τους.

Αυτό δείχνει μια νέα έρευνα –η πρώτη του είδους της διεθνώς– που πραγματοποιήθηκε σε 10 ελληνικά αεροδρόμια, με στοιχεία των ετών 1988-2017. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, οι αεροπορικές εταιρείες ενδέχεται να υποχρεωθούν στο μέλλον να μειώσουν τον αριθμό των επιβατών ή τα καύσιμά τους, έτσι ώστε τα αεροπλάνα να ελαφρύνουν και να απογειώνονται πιο εύκολα.

Επίσης, οι εταιρείες ίσως αναγκαστούν να περιορίσουν τις πτήσεις τους, αποφεύγοντας πια αεροδρόμια με μικρούς διαδρόμους (π.χ. σε μικρά νησιά).

Οι ερευνητές από την Ελλάδα και τη Βρετανία, με επικεφαλής τον καθηγητή του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης Σπύρο Ραψομανίκη, υπεύθυνο της Μονάδας Περιβαλλοντικών και Δικτυακών Τεχνολογιών και Εφαρμογών (ΠΕΔΙΤΕ) του Ερευνητικού Κέντρου «Αθηνά», τον καθηγητή Πολ Γουίλιαμς του Πανεπιστημίου του Ρέντινγκ και τον αναπληρωτή καθηγητή Γκάι Γκράτον του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ, έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Climate Change» (Κλιματική Αλλαγή).

Οι αεροπορικές μεταφορές συμβάλλουν σημαντικά στις εκπομπές των «αερίων του θερμοκηπίου» και η νέα έρευνα δείχνει ότι, με τη σειρά της, η κλιματική αλλαγή έχει ήδη επιπτώσεις στις πτήσεις, κάτι που θα γίνει ακόμη πιο αισθητό στο μέλλον.

Η μελέτη εστίασε σε στοιχεία για τις απογειώσεις από 10 ελληνικά αεροδρόμια δύο τύπων αεροσκαφών, του τυπικού μέσου επιβατικού Airbus A320 και του μικρότερου ελικοφόρου Havilland DHC8-400.

Οι επιστήμονες διαπίστωσαν ότι το μέγιστο βάρος απογείωσης για το Airbus A320 μειώθηκε κατά μέσο όρο κατά 0,12% το χρονικό διάστημα από το 1988, που τέθηκε σε κυκλοφορία, έως το 2017, ενώ για το DHC8-400 η μέση ετήσια μείωση στο μέγιστο βάρος που καθιστά εφικτή την απογείωση, ήταν 0,02%. Και τα δύο αεροσκάφη κερδίζουν ύψος λιγότερο γρήγορα μετά την απογείωσή τους, όσο περνούν τα χρόνια.

Σε ορισμένα ελληνικά αεροδρόμια, όπως της Χίου (με μήκος διαδρόμου 1.511 μέτρα), κατά την 30ετία 1988-2017, το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος του Α320 κατά την απογείωση μειώθηκε κατά 3.900 κιλά, βάρος που είναι ισοδύναμο με 38 επιβάτες μαζί με τις αποσκευές τους ή με καύσιμα για απόσταση 1.300 χιλιομέτρων.

Η απόσταση που χρειάζεται να διανύσει το Α320 για να απογειωθεί από ένα ελληνικό αεροδρόμιο, έχει αυξηθεί κατά μέσο όρο κατά 2,7 μέτρα (0,15%) ετησίως, ενώ για το DHC8-400 κατά 1,5 μέτρα (0,1%) το χρόνο.

Συνολικά, μεταξύ 1988-2017 το μήκος του αναγκαίου διαδρόμου για την απογείωση του Α320 αυξήθηκε κατά τουλάχιστον 80 μέτρα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις σχεδόν κατά 100 μέτρα.

«Η μείωση του αριθμού των επιβατών σαφώς θα έχει αρνητικές συνέπειες στα οικονομικά αποτελέσματα των αεροπορικών εταιρειών. Η μείωση των καυσίμων των αεροπλάνων θα περιορίσει την απόσταση που μπορούν να ταξιδέψουν. Η εναλλακτική λύση να επεκταθούν οι διάδρομοι για να αυξηθεί η ταχύτητα απογείωσης, σημαίνει ότι ορισμένοι τουριστικοί παράδεισοι θα πρέπει να καλυφθούν με ακόμη περισσότερη άσφαλτο. Καμία λύση δεν είναι ελκυστική, αλλά ίσως πρέπει να καταφύγουμε σε αυτές στο μέλλον, εκτός και αν η κλιματική αλλαγή περιοριστεί», δήλωσε ο Γουίλιαμς.