Ο νέος κρατήρας δεν είναι ορατός σε αυτή τη φωτογραφία, αλλά υποδεικνύεται από το βελάκι | NASA/Goddard/Arizona State University

Εντοπίστηκε το σημείο όπου έπεσε στη Σελήνη μυστηριώδης πύραυλος

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουνίου 2022, 14:35
|NASA/Goddard/Arizona State University

Εντοπίστηκε το σημείο όπου έπεσε στη Σελήνη μυστηριώδης πύραυλος

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουνίου 2022, 14:35

Πριν λίγες ημέρες η NASA ανακοίνωσε ότι ένας δορυφόρος της που βρίσκεται σε τροχιά γύρω από τη Σελήνη εντόπισε το σημείο της επιφάνειας του φυσικού μας δορυφόρου στο οποίο έπεσε ένα τμήμα «κάποιου» πυραύλου.

Αυτό το διαστημικό σκουπίδι έπεσε στην αθέατη από τη Γη πλευρά της Σελήνης στις 4 του περασμένου Μαρτίου με ταχύτητα σχεδόν 9.300 χιλιομέτρων την ώρα. Το γεγονός ήταν ενδιαφέρον αλλά και ταυτόχρονα ιστορικό καθώς πρόκειται για το πρώτο διαστημικό σκουπίδι που «ρυπαίνει» κάποιο άλλο σώμα –πλανήτη ή δορυφόρο– του ηλιακού μας συστήματος.

Οι επιστήμονες που παρατηρούσαν το συμβάν υπολόγισαν ότι ο πύραυλος έπεσε σε κάποιο σημείο εντός ή πέριξ του κρατήρα Χέρτσπρουνγκ, στον ισημερινό του φεγγαριού και ότι σχηματίστηκε ένας νέος κρατήρας διαμέτρου σχεδόν 20 μέτρων.

Η NASA αποφάσισε να στείλει τον δορυφόρο LRO στη συγκεκριμένη περιοχή για να αναζητήσει τον κρατήρα. Ειδικοί  μελέτησαν τις εικόνες που κατέγραψε από την επίμαχη περιοχή ο LRO και το αποτέλεσμα προκαλεί έκπληξη: όπως φαίνεται ο πύραυλος δημιούργησε όχι έναν αλλά δύο κρατήρες με διάμετρο περίπου 17 μέτρων για τον καθένα.

Στο κέντρο της εικόνας σημειώνονται οι δύο κρατήρες που δημιουργήθηκαν από την πτώση του τμήματος του πυραύλου (NASA/Goddard/Arizona State University)

«Είναι ενδιαφέρον επειδή το αποτέλεσμα ήταν αναπάντεχο. Όταν συμβαίνει κάτι τέτοιο είναι πάντοτε κάτι ευχάριστο. Έχει πιο πολύ ενδιαφέρον από το να ήταν απόλυτα σωστή η πρόβλεψη για τη θέση, τη διάμετρο και το βάθος» αναφέρει ο Μαρκ Ρόμπινσον, καθηγητής Γεωλογικών Επιστημών του Πολιτειακού Πανεπιστημίου της Αριζόνα, επικεφαλής ερευνητής της κάμερας του δορυφόρου LRO που καταγράφει εικόνες της Σελήνης από το 2009.

Όπως σημείωσαν σε δημοσίευμα τους οι New York Times, ο Ρόμπινσον ανησυχούσε ότι θα χρειαζόταν πολύς χρόνος έρευνας και μελέτης των εικόνων του LRO για αν εντοπιστεί το σημείο της πτώσης του πυραύλου. Εκτιμούσε ότι μπορεί να χρειάζονταν ίσως και 12 μήνες εντατικής προσπάθειας για να βρεθεί το σημείο. Αυτό γιατί ο LRO δεν έχει καταγράψει εικόνες από ορισμένες περιοχές της Σελήνης στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η περιοχή όπου έπεσε το διαστημικό σκουπίδι.

Το γεγονός ότι η σύγκρουση και η περιοχή που θα συνέβαινε είχαν προβλεφθεί μερικές εβδομάδες νωρίτερα βοήθησε τους ειδικούς της NASA να οργανώσουν καλύτερα την αποστολή αναζήτησης και να καθοδηγήσουν τον LRO με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο για να εντοπίσει το σημείο της πτώσης του πυραύλου.

Οι επιστήμονες δεν μπορούν προς το παρόν να εξηγήσουν την ύπαρξη των δύο κρατήρων ενώ επίσης η ανακάλυψη τους δεν έχει προσφέρει μέχρι στιγμής τουλάχιστον κάποια στοιχεία που να αποκαλύπτουν την ταυτότητα του πυραύλου.

Αρχικά θεωρήθηκε ότι το διαστημικό σκουπίδι που πιθανώς έπεσε στη Σελήνη ήταν τμήμα ενός πυραύλου Falcon 9 της διαστημικής εταιρείας του Ελον Μασκ, της Space X, που είχε εκτοξευθεί το 2015. Στη συνέχεια υποδείχθηκε άλλος πύραυλος και πιο συγκεκριμένα ο κινεζικός Chang’e 5-Τ1 που είχε εκτοξευθεί το 2014, αν και το Πεκίνο αρνείται κατηγορηματικά αυτό το ενδεχόμενο. Εκτιμάται ότι γύρω από τη Σελήνη «κυκλοφορούν» περί τα 150 διαστημικά σκουπίδια κάποια εκ των οποίων δεν αποκλείεται κάποια στιγμή να πέσουν στην επιφάνεια της.