900
Από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974, το F-4E Phantom II με αριθμό 507, είχε εκσυγχρονιστεί στο πλαίσιο του αμυντικού προγράμματoς Peace Icarus | INTIMEnews

«Eίδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα»: Η πρώτη μαρτυρία για τη συντριβή του Phantom

Protagon Team Protagon Team 31 Ιανουαρίου 2023, 12:36
Από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974, το F-4E Phantom II με αριθμό 507, είχε εκσυγχρονιστεί στο πλαίσιο του αμυντικού προγράμματoς Peace Icarus
|INTIMEnews

«Eίδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα»: Η πρώτη μαρτυρία για τη συντριβή του Phantom

Protagon Team Protagon Team 31 Ιανουαρίου 2023, 12:36

Σε εξέλιξη βρίσκονται για δεύτερη ημέρα οι έρευνες για τον εντοπισμό του σμηναγού Σάκη Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μοιραίου Phantom F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο κατέπεσε τη Δευτέρα ανοιχτά της Ανδραβίδας.

Στην περιοχή της συντριβής του μαχητικού της Πολεμικής Αεροπορίας στον Κυπαρισσιακό, όπου το βάθος υπολογίζεται ότι φθάνει έως και τα 1.000 μέτρα, επιχειρούν δύο δύτες από την Κινητή Ομάδα Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλασσίων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΘΕ) της Πολεμικής Αεροπορίας και ακόμη τρία στελέχη της 31ης ΜΕΕΔ της Πολεμικής Αεροπορίας.

Στο κεντρικό του δελτίο ειδήσεων, το Star Channel μετέφερε την πρώτη μαρτυρία του κυβερνήτη του έτερου Phantom στην εκπαιδευτική πτήση, ο οποίος είδε με τα μάτια του τη συντριβή του F-4.

«Στη διάρκεια μιας παρατεταμένης στροφής και ενώ πετούσαμε σε ύψος περίπου 300 ποδών, γύρισα το κεφάλι μου να δω τον No 2, αλλά δεν τον είδα. Ξανακοίταξα προς τα κάτω και είδα μια έκρηξη, μια φωτιά στη θάλασσα», δήλωσε στους συναδέλφους του ο πιλότος μόλις προσγειώθηκε στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.

«Tαγμένος να γίνει πιλότος»

Συντετριμμένος από τον θάνατο του γιου του, συγκυβερνήτη του μοιραίου Phantom, υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα, ο πατέρας του μίλησε για το ήθος και την αγάπη του για την πατρίδα και τη δουλειά του.

«Το παιδί αγαπούσε πολύ τη δουλειά του. Τελευταία ημέρα που τον είδα –είχα να τον δω πέντε μήνες– μου λέει “όλα καλά”, του λέω “πρόσεξε γιατί ο Ερντογάν είναι ύπουλος”. “Οχι”, μου λέει, “έχουμε σχέδιο να αντιμετωπίσουμε τα πάντα”. Μου είχε επαναλάβει πολλές φορές ότι δεν τον ενδιέφερε αν ζήσει ή αν πεθάνει», δήλωσε  βουρκωμένος στο Action24 ο Κώστας Τουρουτσίκας.

«Το όνειρό του ήταν μόνο η πατρίδα, δεν τον ενδιέφεραν, ούτε τα χρήματα, ούτε τίποτα. Αγαπούσε πολύ την πατρίδα. Ηταν ταμένος στο να γίνει πιλότος», τόνισε ο πατέρας του 29χρονου υποσμηναγού που χάθηκε στα νερά του Ιονίου.

Κανείς στην οικογένεια δεν μπορεί να πιστέψει τον χαμό του: «Η μητέρα του δεν επικοινωνεί με το περιβάλλον. Τα αδέλφια του είναι σε κατάσταση σοκ. Ηταν πολύ αγαπημένα», περιέγραψε ο πατέρας του Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα.

Πώς έγινε το δυστύχημα

Σύμφωνα με ανώτατες στρατιωτικές πηγές που επικαλείται το protothema.gr, οι δύο πιλότοι του F-4 δεν πρόλαβαν να το εγκαταλείψουν.

Oπως ανέφεραν οι ίδιες πηγές, δευτερόλεπτα πριν το Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα. Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» -δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους- στην Επιτροπή Διερεύνησης.

Σύμφωνα πάντα με ίδιο μέσο, σε ασκήσεις «χαμηλής ναυτιλίας», όπως αυτή που έκαναν το πρωί της Δευτέρας πάνω από τη θάλασσα ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας, τα Phantom πετούν χωρίς πρόσθετες δεξαμενές καυσίμων, ώστε να έχουν το περιθώριο για παραπάνω ελιγμούς και να μπορούν να στρίβουν καλύτερα. Οι πιλότοι σε αυτές τις ασκήσεις δέχονται περισσότερα G στο σώμα τους, ίσως σχεδόν όσα «τραβούν» σε εναέρια μάχη.

Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από τη συντριβή του μαχητικού, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα.

Από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974, το F-4E Phantom II με αριθμό 507, είχε εκσυγχρονιστεί στο πλαίσιο του αμυντικού προγράμματoς Peace Icarus (διαβάστε πιο κάτω).

Εδρα των F-4E Phantom είναι η 117 Πτέρυγα Μάχης/Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας.

Το 1972 παραγγέλθηκαν για την Πολεμική Αεροπορία 36 αεροσκάφη F-4E (Πρόγραμμα Peace Icarus I). Τα αεροσκάφη αυτά εξόπλισαν δυο πολεμικές μοίρες, την 338 Μοίρα Δίωξης/Βομβαρδισμού και την 339 Μοίρα Παντός Καιρού.

Τα πρώτα έξι F-4E Phantom προσγειώθηκαν στην 117 ΠΜ την Παρασκευή 5 Απριλίου 1974. Το πρώτο που προσγειώθηκε ήταν αυτό με αύξοντα αριθμό της USAF 72-01500.

Τεχνικά χαρακτηριστικά/Επιδόσεις F-4E Phantom II

Πλήρωμα: 2
Κινητήρες: 2 General Electric J-79 turbojet engines with afterburners/Ώση: 17.900 λίβρες
Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.7μ
Μήκος: 19.1μ
Μέγιστη ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240μ. ή 50.000

Το 1977 η ΠΑ παράγγειλε επιπλέον 18 αεροσκάφη F-4E και 6 αναγνωριστικά αεροσκάφη RF-4E αναβαθμίζοντας την ποιότητα καθώς και τον στόλο των φωτοαναγνωριστικών αεροσκαφών που διέθετε μέχρι τότε.

Το 1990 στο πλαίσιο μείωσης των αμυντικών δαπανών, η USAF προχώρησε σε μείωση του στόλου των αεροσκαφών της και έτσι παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα, 28 αεροσκάφη F-4E της εθνοφρουράς της Ιντιάνα με την ονομασία Southeastern Regional Agreement (SRA).  Tα αεροσκάφη αυτά είχαν αναβαθμιστεί πρόσφατα και διέθεταν το προηγμένο σύστημα βομβαρδισμού και ναυτιλίας Navigation & Weapons Delivery System (NWDS) καθιστώντας τα σχεδόν εφάμιλλα, σε δυνατότητες προσβολής επίγειων στόχων, με αεροσκάφη τρίτης γενιάς.

Τα αεροσκάφη αυτά εντάχθηκαν στην 338 Μοίρα.

Στα τέλη του 1997 και μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ΠΑ αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ.

Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανήλθε σε 315 εκατομμύρια δολάρια και μετά την ολοκλήρωση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη έλαβαν τον τίτλο F-4E Peace Icarus 2000 (PI2000). Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο F-4Ε πέταξε στις 28 Απριλίου 1999.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην ΠΑ του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, με αριθμό “01507”, ενώ ήδη στην 117 Πτέρυγα Μάχης  βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και το αρχικό “Ρrincess of Andraνida” (01523).

Με τα νέα δεδομένα η ΠΑ προχώρησε σε αναδιοργάνωση του στόλου των F-4 συγκεντρώνοντας όλα τα αεροσκάφη των προγραμμάτων Peace Icarus I&II στην Ανδραβίδα.

Τα SRA ενσωματώθηκαν το 1997 στην 337 Μοίρα Παντός Καιρού, πετώντας με ρόλο αναχαίτισης μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2005 οπότε και αποσύρθηκαν.

Πλέον στην 117 Πτέρυγα Μάχης έχουν απομείνει 33 F-4E Phantom II, κανένα εκ των οποίων δεν έχει καθηλωθεί.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...