1110
Το σήμα της Volkswagen βαμμένο με τα χρώματα της γερμανικής σημαίας. Οι αποφάσεις στις Βρυξέλλες θα επηρεάσουν και τις επιλογές της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας | Sean Gallup/Getty Images

Γερμανία – Ιταλία: Μπλόκο στην ΕΕ για τους κινητήρες των αυτοκινήτων

Protagon Team Protagon Team 18 Μαρτίου 2023, 09:01
Το σήμα της Volkswagen βαμμένο με τα χρώματα της γερμανικής σημαίας. Οι αποφάσεις στις Βρυξέλλες θα επηρεάσουν και τις επιλογές της εμβληματικής αυτοκινητοβιομηχανίας
|Sean Gallup/Getty Images

Γερμανία – Ιταλία: Μπλόκο στην ΕΕ για τους κινητήρες των αυτοκινήτων

Protagon Team Protagon Team 18 Μαρτίου 2023, 09:01

Με μία πρόταση όσα έχουν συμβεί τις τελευταίες ημέρες: Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί μπλόκαραν την τελική έγκριση του σχεδίου της ΕΕ για  απαγόρευση της πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035, και απαίτησαν εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα.

Η εξέλιξη είναι σοβαρή γιατί αφορά μια κεντρική στρατηγική της ΕΕ για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προκαλεί ήδη τις αντιδράσεις των Γάλλων, καθώς και ποικίλα σχόλια στον διεθνή Τύπο. Είναι επίσης μια εξέλιξη που δυνητικά αφορά τον κάθε καταναλωτή που παρακολουθεί (με απορία και έκπληξη για την εκτίναξη των τιμών) τις εξελίξεις στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου.

Το μπλοκάρισμα της νομοθεσίας την ενδεκάτη ώρα, κυρίως από τις δύο χώρες που είναι ταυτισμένες με εμβληματικές εταιρείες όπως η Volkswagen, η Porsche, η Fiat και η Ferrari, προκάλεσε αίσθηση. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης της Ιταλίας Ματέο Σαλβίνι το πανηγύρισε δεόντως στο Twitter, κάνοντας λόγο για ένα ηχηρό μήνυμα. «Η φωνή εκατομμυρίων Ιταλών έχει ακουστεί», έγραψε. 

Για τους Γερμανούς και τους Ιταλούς, τα eFuel, τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα, μπορούν να αποτελέσουν ένα ακόμη όχημα επίτευξης του στόχου για μηδενισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κλάδο των μεταφορών της ΕΕ έως το 2050. Επί της ουσίας, πρόκειται για υγρά καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο. Θεωρητικά, μπορούν να έχουν μηδενικές ή πολύ περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά την παραγωγή και τη χρήση τους, σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.

Σύμφωνα με τους Financial Times, η εμπλοκή στις Βρυξέλλες υπογραμμίζει την πολιτική επιρροή του λόμπι του αυτοκινήτου σε ολόκληρη την Ευρώπη και τους φόβους του ότι η πράσινη μετάβαση προς τα ηλεκτρικά οχήματα θα μειώσει τις θέσεις εργασίας. 

Η Porsche, που ανήκει στη VW, έχει ταχθεί εδώ και καιρό υπέρ των «καθαρών» καυσίμων, που θα της επιτρέψουν να πουλάει τα σπορ αυτοκίνητά της με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, ενώ η ιταλική Ferrari αρνήθηκε να ορίσει καταληκτική ημερομηνία για την κατασκευή υπεραυτοκινήτων με συμβατικό κινητήρα. 

Η γερμανική Bosch, η οποία προμηθεύει συστήματα κινητήρων σε αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο, άσκησε επίσης πιέσεις –κατά τη βρετανική εφημερίδα– ώστε τα συνθετικά καύσιμα να θεωρούνται «καθαρή» τεχνολογία από τις ρυθμιστικές αρχές.

Η αλλαγή της στάσης των Γερμανών και των Ιταλών σε τόσο προχωρημένο στάδιο έχει προκαλέσει οργή μεταξύ των άλλων πρωτευουσών, που διαβάζουν την εξέλιξη ως απειλή για την αξιοπιστία της ΕΕ σε ό,τι αφορά την πράσινη νομοθεσία. Το νέο πλαίσιο είχε συμφωνηθεί μεταξύ των κρατών-μελών πέρυσι και εγκρίθηκε ήδη από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.

«Η αποτυχία υιοθέτησης των περιορισμών για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης θα μπορούσε να παρεμποδίσει σοβαρά την προσπάθεια της ΕΕ να επιτύχει την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Η Πολωνία έχει ήδη δηλώσει ότι σχεδιάζει να καταψηφίσει τη σχετική νομοθεσία και η Βουλγαρία θα απέχει», σχολίασαν οι FT.

Οι περισσότεροι αναλυτές αναμένουν τώρα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρουσιάσει έναν συμβιβασμό που θα ήταν αποδεκτός και από τους τρεις εταίρους του γερμανικού κυβερνητικού συνασπισμού, όπου και εκεί καταγράφονται (μάλλον ήπιες) αντιδράσεις από τους Πράσινους για την υπεράσπιση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Αξιωματούχος της ΕΕ σχολίασε ότι το ζήτημα «πρέπει να διευθετηθεί εντός του γερμανικού συνασπισμού. Η Επιτροπή δεν είναι ο διαιτητής για τις διαφωνίες».

Ωστόσο, σύμφωνα με το Politico, που ασκεί σκληρή κριτική στους Γερμανούς, το πράγμα έχει δείξει που πάει μετά την «παρέμβαση της τελευταίας στιγμής από το Βερολίνο για να σώσει τον κινητήρα εσωτερικής καύσης».

«Οι Γερμανοί αποφασίζουν τα πάντα»

«Το λιγότερο καλά… κρυμμένο μυστικό της Ευρώπης είναι ότι οι Γερμανοί αποφασίζουν τελικά τα πάντα» σημειώνει η ιστοσελίδα στο άρθρο της, το οποίο περιλαμβάνει και μια σύντομη αναδρομή σε όσα έγιναν: «Την περασμένη εβδομάδα οι χώρες της ΕΕ αναμενόταν να σφραγίσουν το πακέτο των μέτρων για να απαλλάξουν τους δρόμους της Ευρώπης από αυτοκίνητα που καίνε καύσιμα. Σύμφωνα με το σχέδιο, η ΕΕ θα απαγόρευε τις νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων που κινούνται με κινητήρες εσωτερικής καύσης, από το 2035».

Η συμφωνία αυτή ήταν, όπως είναι γνωστό, ο καρπός επίπονων διαπραγματεύσεων που έγιναν επί χρόνια στις Βρυξέλλες και στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες. Η παρέμβαση, όμως, της Γερμανίας την ενδεκάτη ώρα «άφησε την περιβαλλοντική πολιτική της ΕΕ σε αδιέξοδο» και πέρασε το μήνυμα ότι «η Γερμανία, πλέον, δεν προσπαθεί καν να κρύψει τη δύναμή της».

Η τακτική του Βερολίνου για να σώσει τον κινητήρα αυτοκινήτων λέγεται ότι προκάλεσε σοκ στους «βετεράνους» αξιωματούχους των Βρυξελλών. Ο συνασπισμός που έχει διαμορφώσει η Γερμανία περιλαμβάνει, εκτός από τους Ιταλούς, που έχουν άλλωστε κοινά συμφέροντα, την Πολωνία, την Αυστρία, την Τσεχία και τη Βουλγαρία.

Porsche και λουκάνικα  

Κατόπιν αυτών, αναλυτές διαπιστώνουν εκ των υστέρων ότι το Βερολίνο δεν θα μπορούσε να σκοτώσει ποτέ την κότα με τα χρυσά αυγά. «Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, που εφευρέθηκε και τελειοποιήθηκε στη Γερμανία, αποτέλεσε για περισσότερο από έναν αιώνα –σε αυτοκίνητα όπως της Mercedes, της BMW και της Audi– την πηγή της γερμανικής υπερηφάνειας και ευημερίας» σχολίασε το Politico.

Επιπλέον, η ιστοσελίδα ειρωνεύεται ανοιχτά τους Γερμανούς: «Η εικόνα μιας Porsche 911 με κινητήρα εσωτερικής καύσης να τρέχει σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο (autobahn) είναι τόσο σημαντική για τη γερμανική ταυτότητα όσο και το σεξ για τους Γάλλους. Αν την αφαιρέσεις, τι άλλο μένει εκτός από μπύρα και λουκάνικα μπράτβουρστ;». 

Η κριτική προς το Βερολίνο περιλαμβάνει και την προσέγγιση ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας δεν έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα ικανές στην κατασκευή των μπαταριών που βρίσκονται στην καρδιά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, κάτι που θεωρητικά ενίσχυε το κίνητρό τους να αναπτύξουν συνθετικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών, τα οποία θα μπορούσαν να διατηρήσουν ζωντανό τον κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Τεχνολογία και θέσεις εργασίας 

Επίσης, η αντίφαση που εντοπίζεται είναι ότι την τελευταία δεκαετία το Βερολίνο δεν επένδυσε τόσο στα συνθετικά καύσιμα, αλλά αντ’ αυτού επέλεξε να διαθέσει δισεκατομμύρια για την επιδότηση της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων και των υποδομών για την επαναφόρτισή τους. Μάλιστα, η Γερμανία ενθάρρυνε και άλλες ευρωπαϊκές χώρες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της, ενώ η Mercedes, η VW και η BMW δεσμεύτηκαν να στραφούν σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως το 2035. Αυτός είναι και ο λόγος που η ξαφνική αλλαγή στάσης άφησε εμβρόντητη την υπόλοιπη Ευρώπη.  

Ωστόσο, τα δεδομένα προϋπήρχαν. Περίπου ένα εκατομμύριο Γερμανοί εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία και πολλές από αυτές τις θέσεις εργασίας –ειδικά σε προμηθευτές– θα χάνονταν εάν η Ευρώπη «σκότωνε» τον συμβατικό κινητήρα. Για τον πολύ απλό λόγο ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ λιγότερα (και διαφορετικά) ανταλλακτικά από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα.

To θέμα της σοβαρής εμπλοκής που προέκυψε και της εξαίρεσης που ζητούν οι Γερμανοί για τα συνθετικά καύσιμα αναμένεται να συζητηθεί και την επόμενη εβδομάδα, στη Σύνοδο Κορυφής των Βρυξελλών (23-24 Μαρτίου). Παρότι οι Γάλλοι διαφωνούν, οι Γερμανοί φαίνονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν. 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...