Advertisement

697
Ο Αρά Γκιουλέρ: ένας κορυφαίος φωτογράφος και μία πολύ ιδιαίτερη φιγούρα - αυτή η φωτογραφία του επελέγη για να συνοδεύσει την είδηση του θανάτου του στους λογαριασμός του στα social media | Facebook/AraGuler

Αρά Γκιουλέρ: έκλεισαν τα ορθάνοιχτα μάτια της Κωνσταντινούπολης

Protagon Team Protagon Team 18 Οκτωβρίου 2018, 18:29
Ο Αρά Γκιουλέρ: ένας κορυφαίος φωτογράφος και μία πολύ ιδιαίτερη φιγούρα - αυτή η φωτογραφία του επελέγη για να συνοδεύσει την είδηση του θανάτου του στους λογαριασμός του στα social media
|Facebook/AraGuler

Αρά Γκιουλέρ: έκλεισαν τα ορθάνοιχτα μάτια της Κωνσταντινούπολης

Protagon Team Protagon Team 18 Οκτωβρίου 2018, 18:29

Ο θρυλικός τούρκος φωτογράφος Αρά Γκιουλέρ έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 90 ετών. Ο μύθος θέλει τους πραγματικά σπουδαίους φωτογράφους να φεύγουν πάντα πλήρεις ημερών, ίσως επειδή αυτή η αέναη εκγύμναση μυαλού και βλέμματος παρατείνει τη διαμονή τους σε αυτόν τον παράξενο κόσμο.

Τον αποκαλούσαν «Eye of Istanbul» (Το μάτι της Κωνσταντινούπολης), έτσι ήταν γνωστός στον κόσμο του φωτορεπορτάζ, επειδή κατόρθωσε να συλλάβει με τον φακό του την καθημερινή ζωή της πολύβουης αυτής πόλης, μέσα από τα ασπρόμαυρα κάδρα του. Η κληρονομιά του Γκιουλέρ αποτυπώνει την Τουρκία από τη δεκαετία του ’50 ως τη δεκαετία του ’70, πάντα με την Κωνσταντινούπολη να έχει εξέχουσα θέση.

Η «έγχρωμη» ασπρόμαυρη καθημερινότητα της Κωνσταντινούπολης (Ara Guler / Facebook)

Ο ίδιος, παρομοίαζε τον εαυτό του με ιστορικό που έχει καταγράψει τη ζωή των ανθρώπων και τα σημαντικότερα γεγονότα για περισσότερο από μισόν αιώνα. «Ο φωτογράφος έχει ένα σημαντικό προνόμιο σε σχέση με τον ιστορικό. Γράφει την ιστορία μέσα από εικόνες, ακριβώς τη στιγμή που συμβαίνει. Δεν χρειάζεται καν να περιμένει» είχε πει κάποτε σε συνέντευξή του.

Για τον Γκιουλέρ, κάθε στιγμή της Πόλης ήταν μία σπουδαία στιγμή (Ara Guler / Facebook)

Σύνθετος χαρακτήρας, οξυδερκής και πνευματώδης παρατηρητής, έγινε γνωστός για την αποτύπωση της ζωής των ανθρώπων και των σημαντικών ιστορικών γεγονότων μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έκανε διεθνή καριέρα για περισσότερα από εξήντα χρόνια και έχει δημιουργήσει περισσότερες από ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Ηταν εξίσου καλός και στην αποτύπωση των καθημερινών, ανθρώπινων στιγμών, αλλά και στα πορτρέτα διάσημων προσωπικοτήτων. Ο Πάμπλο Πικάσο, ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, η Σοφία Λόρεν, η Μαρία Κάλας, ο Φεντερίκο Φελίνι και ο Ουίνστον Τσόρτσιλ ήταν μερικές μόνο από τις προσωπικότητες που χάρισαν στον Γκιουλέρ μία αξέχαστη πόζα τους.

Φωτογραφίζοντας τον Πάμπλο Πικάσο (Ara Guler / Facebook)

Το δαιδαλώδες αρχείο του δεν άνοιξε ποτέ σε μελετητές, αλλά παραμένει στοιβαγμένο σε κουτιά στο γραφείο του. Αλλη μία απόδειξη ότι ο Γκιουλέρ ήταν ένας ποιητής, και όχι ένας μαθηματικός της εικόνας. Αφηνε πράγματα στην τύχη, δεν τον ενδιέφερε η υστεροφημία του, όσο το εδώ και τώρα.

Φωτογραφίζοντας τον Αλφρεντ Χίτσκοκ (Ara Guler / Facebook)

Ο Γκιουλέρ λάτρεψε τους απλούς ανθρώπους της Κωνσταντινούπολης και τους φωτογράφισε με έναν μοναδικό τρόπο, σαν να ήταν εξίσου σημαντικοί με την Κάλας και τον Πικάσο.

«Το να είσαι κάτοικος της Κωνσταντινούπολης είναι στάση και τρόπος ζωής. Γιατί η Κωνσταντινούπολη υπήρξε το κέντρο και το χωνευτήρι τριών αληθινών αυτοκρατοριών. Δεν μοιάζει με καμία άλλη πόλη του κόσμου. Είναι κρίμα που οι νεότερες γενιές δεν μπορούν να νιώσουν αυτόν τον τρόπο ζωής που έχει χαθεί» είχε πει χαρακτηριστικά.

Από τον φακό του Αρά Γκιουλέρ δεν ξέφυγε ούτε η καλλονή Σοφία Λόρεν (Ara Guler / Facebook)

Η καριέρα του Γκιουλέρ ως φωτορεπόρτερ ξεκίνησε το 1950 στην ημερήσια εφημερίδα Yeni ενώ συνέχισε στην Hürriyet. Το 1958 έγινε ανταποκριτής στην Τουρκία για το περιοδικό Time-Life και στη συνέχεια συνεργάστηκε με περιοδικά και εφημερίδες όπως το Stern, το Paris March και οι Sunday Times του Λονδίνου.

Κοσμοσυρροή στον Βόσπορο – και όμως, για τον Γκιουλέρ κάθε άνθρωπος αυτού του κάδρου ήταν εξίσου σημαντικός (Ara Guler / Facebook)

Το 1961 έγινε επικεφαλής του τμήματος φωτογραφίας του αραβικού περιοδικού Hayat. Την ίδια χρονιά προσελήφθη από το κορυφαίο πρακτορείο Magnum. Ο Αρά Γκιουλέρ ήταν ο πιο γνωστός τούρκος φωτογράφος και ο πρώτος Τούρκος που έγινε μέλος της Αμερικανικής Ενωσης Φωτογράφων.

Η εκπληκτική φωτογραφία ενός πωλητή τόσο περίτεχνα πλαισιωμένου από την πραμάτεια του (Ara Guler / Facebook)

Πέρα και πάνω απ’ όλα, σε έκανε να βλέπεις χιλιάδες χρώματα μέσα από τις ασπρόμαυρες εικόνες του.

Οι σταθμοί του τρένου ήταν από τα πιο αγαπημένα στέκια του Γκιουλέρ (Ara Guler / Facebook)

Σε μία εποχή κατά την οποία όλοι έχουν γίνει «φωτογράφοι» του Instagram, καλό είναι, πότε πότε, να ανατρέχουμε σε τόσο σπουδαίους δημιουργούς. Για επιστροφή στην ταπεινότητα, αλλά και για έμπνευση.