Από 1η Ιουλίου αυξάνονται τα τέλη κρουαζιέρας για Μύκονο και Σαντορίνη
Επικαιρότητα

Από 1η Ιουλίου αυξάνονται τα τέλη κρουαζιέρας για Μύκονο και Σαντορίνη

Τα τέλη για τα δύο νησιά φθάνουν στα 20 ευρώ και θα ισχύσουν έως και τα τέλη Σεπτεμβρίου. Στα πέντε ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια που δέχονται κρουαζιερόπλοια
Protagon Team

Σε εφαρμογή τίθενται από την 1η Ιουλίου τα αυξημένα τέλη αποβίβασης για τους επιβάτες των κρουαζιερόπλοιων στα ελληνικά λιμάνια, με το κόστος για τους δημοφιλείς προορισμούς να είναι πιο υψηλό.

Το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο έχει ήδη θεσπιστεί, καθώς ο Νόμος 5162/2024 έχει ψηφιστεί από τη Βουλή από το 2024. Η εξαγγελία της ρύθμισης είχε προηγηθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό, ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2023 είχε επισημάνει την ανάγκη για ένα νέο μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Πλέον, με τη διαδικασία να επισπεύδεται από την Προεδρία της Κυβέρνησης και τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλη Κικίλια, εκδίδεται και η αναγκαία εφαρμοστική απόφαση που θα ενεργοποιήσει πρακτικά το μέτρο.

Το τέλος αυτό καθορίζεται ανά επιβάτη και ανά λιμένα και διαφοροποιείται ανάλογα με την εποχικότητα, ως εξής:

Για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, το τέλος ανέρχεται σε:

Από 1η έως 31η Οκτωβρίου και 1η Απριλίου έως 31 Μαΐου, το τέλος μειώνεται και διαμορφώνεται σε:

Συνολικά το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ.

Η κίνηση αυτή αναμένεται να φέρει σημαντικές αλλαγές τόσο στη διαχείριση της τουριστικής ροής όσο και στη στρατηγική των εταιρειών κρουαζιέρας, οι οποίες θα πρέπει πλέον να ενσωματώσουν στα κόστη τους την επιβάρυνση αυτή ή να επανασχεδιάσουν τους προορισμούς τους. Ταυτόχρονα, δίνει στην Πολιτεία τη δυνατότητα να επενδύσει περισσότερα στην αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών και στη βιώσιμη ανάπτυξη του τουρισμού.

Σημειώνεται ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας προσφέρει σημαντικά έσοδα στον ελληνικό τουρισμό, αλλά ταυτόχρονα δεν στηρίζει ιδιαίτερα τις τοπικές οικονομίες. Παράλληλα, η μαζική και ταυτόχρονη αποβίβαση χιλιάδων επισκεπτών ασκεί έντονη πίεση στις τοπικές υποδομές, προκαλώντας συνωστισμό και περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι τα έσοδα από τα τέλη θα χρηματοδοτήσουν κρίσιμα έργα υποδομής στα εμπλεκόμενα νησιά και λιμάνια, αλλά και γενικότερα στον τομέα του τουρισμού. Συγκεκριμένα, το 1/3 των εσόδων αποδίδεται στους δήμους, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, για έργα για τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος και των υποδομών τους, 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και 1/3 εγγράφεται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού.

Τα στοιχεία για το 2024

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, το 2024 υπήρξε ιστορικό ρεκόρ αφίξεων στα 48 ελληνικά λιμάνια τα οποία δέχθηκαν κρουαζιερόπλοια. Συγκεκριμένα οι συνολικές αφίξεις πλοίων ανήλθαν σε 5.490 και ο αριθμός των επισκεπτών σε 7.927.709 καταγράφοντας επιπλέον 260 αφίξεις πλοίων και 924.559 επιπλέον επισκέπτες έναντι του 2023. Αντίστοιχα σε ποσοστιαία βάση το 2024 έναντι του 2023 είχαμε αύξηση 5% στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και αύξηση 13,2% στον αριθμό των επιβατών.

«Νικητής» σε σχέση με τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας αναδείχθηκε για μια ακόμη χρονιά ο Πειραιάς με περίπου 1.730.000 επιβάτες και ακολουθούν η Σαντορίνη με 1.345.837, η Μύκονος με 1.293.051 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, το Ηράκλειο, η Ρόδος, και το Κατάκολο.

Αναφορικά με τις προσεγγίσεις πλοίων, ο Πειραιάς βρίσκεται στην πρώτη θέση με 810 προσεγγίσεις, ακολουθεί η Μύκονος με 768, η Σαντορίνη με 750 και στη συνέχεια η Κέρκυρα, η Ρόδος, το Ηράκλειο, και η Πάτμος.

Τα περισσότερα λιμάνια παρουσίασαν σημαντικές αυξήσεις επιβατών έναντι του 2023, με πρώτο στην κατάταξη σε απόλυτους αριθμούς τον Πειραιά με 230.000 (+15,33%) και ακολούθως τη Μύκονο με 100.229 (+8,40%), τα Χανιά με 62.202 (+29%), τη Σαντορίνη με 46,869 (+4%) και το Κατάκολο με 10.168 (+ 5%).

Exit mobile version