454
Φωτογραφία αρχείου: χειριστές της 335 ΜΔ στο Μπέρσις, 60 χλμ. ανατολικά της Βεγγάζης στις αρχές του 1944. Ο τότε υποσμηναγός Γεώργιος Πλειώνης διακρίνεται 2ος από αριστερά | ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ Γ. ΠΛΕΙΩΝΗ/STR

Απεβίωσε ο αντιπτέραρχος Γεώργιος Πλειώνης, ο τελευταίος «αετός της ερήμου»

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2021, 10:29
Φωτογραφία αρχείου: χειριστές της 335 ΜΔ στο Μπέρσις, 60 χλμ. ανατολικά της Βεγγάζης στις αρχές του 1944. Ο τότε υποσμηναγός Γεώργιος Πλειώνης διακρίνεται 2ος από αριστερά
|ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ Γ. ΠΛΕΙΩΝΗ/STR

Απεβίωσε ο αντιπτέραρχος Γεώργιος Πλειώνης, ο τελευταίος «αετός της ερήμου»

Protagon Team Protagon Team 20 Απριλίου 2021, 10:29

Εφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 101 ετών, ένα θρύλος της Πολεμικής Αεροπορίας μας, ο αντιπτέραρχος (Ι) Γεώργιος Πλειώνης, ο τελευταίος εν ζωή πιλότος της 335ης Ελληνικής Μοίρας Διώξεως, που έδρασε στη Μέση Ανατολή στα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο εκλιπών είχε γεννηθεί στην Κύμη Ευβοίας το 1920. Το 1939 είχε εισαχθεί στη Σχολή Αεροπορίας (μετέπειτα Σχολή Ικάρων) με την 9η σειρά ιπταμένων.

Ο Β’ Παγκόσμιος πόλεμος τον βρήκε δευτεροετή Ίκαρο, εκπαιδευόμενο στο Τατόι, από όπου θα μεταφερθεί λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου στο Άργος μαζί με τους υπόλοιπους συμμαθητές του, της 9ης και 10ης σειράς για την περάτωση του αρχικού κύκλου πτητικής εκπαίδευσης. Τον Απρίλιο του 1941 μαζί με άλλους αεροπόρους μεταβαίνει στην αεροπορική βάση της RAF στη Χαμπανία του Ιράκ, για εκπαίδευση στα Χαρικέιν, τα σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη της εποχής. Στη συνέχεια, λόγω της έκρυθμης κατάστασης εκεί θα μεταφερθεί με όλη τη μοίρα εκπαιδευομένων στη Ν. Ροδεσία.

Τον Οκτώβριο του 1941 θα τοποθετηθεί στην 335 Μοίρα Δίωξης, την πρώτη ελληνική πολεμική μοίρα δίωξης, που δρούσε κάτω από τον επιχειρησιακό έλεγχο της RAF στη Βόρεια Αφρική, εφοδιασμένης με καταδιωκτικά Χαρικέιν. Ένα χρόνο μετά, θα πάρει μέρος στις αεροπορικές επιχειρήσεις κατά τη δεύτερη μάχη του Ελ Αλαμέιν (23 Οκτωβρίου και 5 Νοεμβρίου 1942) όπου θα κυνηγήσει τον Ρόμελ «με μια κονσέρβα και μια γαλέτα», αλλά και σε αποστολές προστασίας συμμαχικών νηοπομπών στη Μεσόγειο, όπου θα αναγκαστεί δυο φορές να εγκαταλείψει λόγω βλάβης το αεροσκάφος του, πέφτοντας με το αλεξίπτωτό του στη μανιασμένη θάλασσα.

Αργότερα κατά τη διάρκεια του πολέμου θα βρεθεί με τις ελληνικές πολεμικές μοίρες στην Ιταλία, χτυπώντας τους Ναζί στις γιουγκοσλαβικές ακτές, καθώς άρον άρον οπισθοχωρούσαν από τα Βαλκάνια. Ύψωσε την ελληνική σημαία «πετώντας σε ξένους ουρανούς», τη στιγμή που η χιτλερική σβάστικα μόλυνε τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης.

Στις 14 Νοεμβρίου 1944, θα επιστρέψει στην απελευθερωμένη από τους Ναζί Αθήνα μαζί με την 335 Μ.Δ., και θα πάρει μέρος λίγο αργότερα στις επιχειρήσεις εναντίον των γερμανικών φρουρών σε Κρήτη και Δωδεκάνησα. Το διάστημα 1946-1949 θα συμμετάσχει στις αεροπορικές επιχειρήσεις του Εμφυλίου, ενώ το 1951 ως επικεφαλής του 13ου Σμήνους Μεταφορών θα αναχωρήσει για την Κορέα.

Με την επιστροφή του στην Ελλάδα μετά τον Πόλεμο της Κορέας, θα έχει συμπληρώσει συνολικά τον αριθμό-ρεκόρ των 383 πολεμικών αποστολών. Υπήρξε διοικητής στη συνέχεια μεγάλων αεροπορικών μονάδων και σχηματισμών.

Για την επιχειρησιακή δράση του τιμήθηκε με δυο δωδεκάδες συμμαχικά και ελληνικά μετάλλια και παράσημα συμπεριλαμβανομένου και του Αριστείου Ανδρείας.

Στις 12 Μαΐου 1967 αποστρατεύτηκε από τη χούντα των συνταγματαρχών λόγω της άρνησής του να συνεργαστεί μαζί τους με τον βαθμό του ταξιάρχου. Αποκαταστάθηκε με τον βαθμό του αντιπτεράρχου με την αποκατάσταση της Δημοκρατίας στη χώρα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...