832
Χάρης Θεοχάρης και Γιώργος Γεραπετρίτης έσπευσαν να διευκρινίσουν ότι οι αυστηροί έλεγχοι θα αφορούν «αεροδρόμια προέλευσης» και όχι «χώρες προέλευσης»... | SOOC

Αλλαξε το κριτήριο για τους τουρίστες: Από τις «ασφαλείς» χώρες στα «ασφαλή» αεροδρόμια

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2020, 10:01
Χάρης Θεοχάρης και Γιώργος Γεραπετρίτης έσπευσαν να διευκρινίσουν ότι οι αυστηροί έλεγχοι θα αφορούν «αεροδρόμια προέλευσης» και όχι «χώρες προέλευσης»...
|SOOC

Αλλαξε το κριτήριο για τους τουρίστες: Από τις «ασφαλείς» χώρες στα «ασφαλή» αεροδρόμια

Protagon Team Protagon Team 1 Ιουνίου 2020, 10:01

Την Παρασκευή η ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε τη λίστα των 29 χωρών (εδώ) από τις οποίες, από τις 15 Ιουνίου, θα δέχεται η Ελλάδα τουρίστες, με αεροπορικές πτήσεις, όχι μόνο προς την Αθήνα, αλλά και προς τη Θεσσαλονίκη. Ηταν ένας κατάλογος κρατών με παρόμοια επιδημιολογικά χαρακτηριστικά με τη χώρα μας και ως εκ τούτου σε αυτόν δεν συμπεριλαμβάνονταν η Βρετανία, η Γαλλία, η Ιταλία κ.ά. –παραδοσιακοί δηλαδή «πελάτες» της τουριστικής βιομηχανίας μας.

Μεσολάβησαν δύο 24ωρα. Και άρχισαν καθώς φαίνεται κάποιες «εκπτώσεις». Την Κυριακή ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης μίλησε για «αεροδρόμια προέλευσης» και όχι για χώρες προέλευσης, καθώς και για «περιοχές» με αρνητική επιδημιολογική εικόνα και όχι «χώρες» με αρνητική επιδημιολογική εικόνα.

Το σχετικό τηλεγράφημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, στο οποίο ο κ. Θεοχάρης έκανε τη σχετική δήλωση, ανέφερε τα εξής:

Οι ελληνικές αρχές εστιάζουν στα αεροδρόμια προέλευσης των εισερχόμενων τουριστών, ανεξαρτήτως της εθνικότητάς τους. Σε υποχρεωτικό έλεγχο και καραντίνα θα υποβάλλονται όσοι ταξιδιώτες αναχωρούν από αεροδρόμια περιοχών με αυξημένο αριθμό κρουσμάτων κορονοϊού, δηλαδή με αρνητική επιδημιολογική εικόνα. Τα αεροδρόμια αυτά περιλαμβάνονται σε κατάλογο τον οποίο καταρτίζει και επικαιροποιεί διαρκώς ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ασφάλειας της Αεροπορίας (EASA) και ο οποίος δημοσιοποιήθηκε χθες σε ταξιδιωτική οδηγία του υπουργείου Εξωτερικών.

Οπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χάρης Θεοχάρης, «όσοι τουρίστες ξεκινούν από αεροδρόμια τα οποία επισημαίνονται στη λίστα του EASA, ερχόμενοι στην Ελλάδα, θα περάσουν από υποχρεωτικό τεστ και παραμονή για μια ημέρα σε προκαθορισμένο ξενοδοχείο. Στην περίπτωση κατά την οποία το τεστ είναι αρνητικό, οι επισκέπτες αυτής της κατηγορίας θα υποχρεώνονται να παραμείνουν σε καραντίνα επί 7 ημέρες. Αν όμως το δείγμα είναι θετικό, θα μπαίνουν σε καραντίνα 14 ημερών και θα παρακολουθείται η εξέλιξη της υγείας τους».

Στους επισκέπτες που προέρχονται από αεροδρόμια τα οποία κατά τον EASA θεωρούνται απολύτως ασφαλή, θα πραγματοποιούνται δειγματοληπτικοί έλεγχοι.

Τη Δευτέρα και ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, ο άνθρωπος που αναλαμβάνει συχνά τις δύσκολες δουλειές για την κυβέρνηση και την επεξήγηση των μέτρων, ανέφερε σε συνέντευξή του στον ραδιοσταθμό «Θέμα 104,6» ότι «μέχρι τις 15 Ιουνίου θα γίνεται έλεγχος όσων έρχονται στην Ελλάδα» και αν κάποιος βρεθεί θετικός, θα τίθεται σε 14ημερη καραντίνα. Ο ίδιος συνέχισε λέγοντας ότι στο δεύτερο στάδιο, από 15 Ιουνίου έως 1 Ιουλίου, «όποιος έρχεται από “ασφαλές αεροδρόμιο” θα υπόκειται σε δειγματοληπτικό έλεγχο, ενώ οι υπόλοιποι θα υποβάλλονται σε καθολικό έλεγχο» και τέλος από την 1η Ιουλίου θα υπάρξει άνοιγμα όλων των αεροδρομίων.

Είναι σαφές ότι από την Παρασκευή και όλο το Σαββατοκύριακο, η χώρα μας έγινε αποδέκτρια παραπόνων από πολλές χώρες –από την Ιταλία (εδώ) και όχι μόνο– οι οποίες, καθώς αποκλείστηκαν από την αρχική λίστα των 29, εμφανίστηκαν διεθνώς ως «μη ασφαλείς».

Ο κ. Γεραπετρίτης το περιέγραψε το πρωί της Δευτέρας με δικά του λόγια: «Η ανυπόληπτη Ελλάδα αυτή τη στιγμή έχει καταστεί βαρόμετρο για χαρακτηρισμό των χωρών ως ασφαλείς ή όχι… Ολες οι χώρες του πλανήτη έχουν την προδιάθεση να μπουν στη λίστα μας… έχει αναπτυχθεί ένα αίσθημα οργάνωσης και εμπιστοσύνης για την Ελλάδα».

Ωστόσο, αυτή η κατά Γεραπετρίτη… «προδιάθεση» φαίνεται πως οδήγησε σε μια βιαστική αλλαγή πολιτικής από την Αθήνα, που εμφανίστηκε ως η «κακιά» της ιστορίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι το Σάββατο, μετά τις ανακοινώσεις για τις 29 χώρες, βρετανικά ΜΜΕ καταδίκασαν τον «αποκλεισμό» των βρετανών τουριστών από την Ελλάδα, υπενθυμίζοντας ότι το 2019 περί τα τέσσερα εκατ. πολίτες ταξίδεψαν από το Ηνωμένο Βασίλειο στη χώρα μας για να κάνουν διακοπές. Την Κυριακή ο Guardian ανέφερε ότι η ελληνική κυβέρνηση προχώρησε σε μια «αποσαφήνιση» των όρων της σχετικής ταξιδιωτικής οδηγίας.

Σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, υψηλόβαθμοι αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης παραδέχτηκαν την Κυριακή ότι η λίστα που εξέδωσε την Παρασκευή το υπουργείο Τουρισμού προκάλεσε περισσότερη σύγχυση παρά ξεκαθάρισε τα πράγματα. «Διαπιστώθηκε ότι η λίστα ήταν παραπλανητική» ανέφερε στον Guardian καλά πληροφορημένη πηγή, η οποία παραδέχτηκε ότι ο κατάλογος των 29 ενόχλησε φίλους και συμμάχους της Ελλάδας. Και αν η φράση του ιταλού υπουργού Εξωτερικών Λουίτζι ντι Μάιο «δεν δεχόμαστε μαύρες λίστες… απαιτούμε σεβασμό», είναι χαρακτηριστική όχι μόνο της ενόχλησης, αλλά και ενός λαϊκιστή πολιτικού, αντίστοιχα παράπονα εκφράστηκαν μεταξύ άλλων και από το Βέλγιο.

Ετσι, μέσα στο Σαββατοκύριακο το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών έκανε το λεγόμενο πολιτικό «damage control», διευκρινίζοντας (εδώ), ότι το επιδημιολογικό προφίλ των περιοχών προέλευσης των τουριστών θα είναι αυτό που αξιολογείται από τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA). Προς το παρόν ο EASA έχει κατατάξει 10 βρετανικά αεροδρόμια στην κατηγορία του υψηλού κινδύνου (μεταξύ αυτών το Χίθροου, το Γκάτγουικ και το αεροδρόμιο του Μάντσεστερ). Οι ταξιδιώτες από άλλα βρετανικά αεροδρόμια θα υπόκεινται μόνο σε δειγματοληπτικούς ελέγχους, ανέφερε ο Guardian. Αντίστοιχο μοντέλο θα υπάρξει και για τους Ιταλούς, καθώς τα αεροδρόμια μόνο τεσσάρων ιταλικών περιφερειών βρίσκονται στη «μαύρη» λίστα της EASA, η οποία άλλωστε ενημερώνεται συνεχώς.

Είναι λοιπόν σαφές ότι οι ελληνικές αρχές έσπευσαν να αναδιαμορφώσουν το μοντέλο διαχωρισμού για το διάστημα 15 Ιουνίου – 1η Ιουλίου: Η κατηγοριοποίηση των επισκεπτών που θα υπόκεινται σε ελέγχους και πιθανή καραντίνα άλλαξε και τώρα δεν τονίζονται οι «ασφαλείς» χώρες, αλλά τα «ασφαλή» αεροδρόμια. Δηλαδή, άλλο Μιλάνο (Λομβαρδία) και άλλο Ρώμη. Αλλο Γλασκώβη και άλλο Λονδίνο…