889
Το ακάνθινο στεφάνι του Χριστού, σε παλαιότερη φωτογραφία από την Παναγία των Παρισίων | REUTERS

Αγνωστη παραμένει η τύχη πολλών θησαυρών της Παναγίας των Παρισίων

Protagon Team Protagon Team 16 Απριλίου 2019, 12:15
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 16/04/2019 13:23
Το ακάνθινο στεφάνι του Χριστού, σε παλαιότερη φωτογραφία από την Παναγία των Παρισίων
|REUTERS

Αγνωστη παραμένει η τύχη πολλών θησαυρών της Παναγίας των Παρισίων

Protagon Team Protagon Team 16 Απριλίου 2019, 12:15
ΕΝΗΜΕΡΩΘΗΚΕ: 16/04/2019 13:23

Το ακάνθινο στεφάνι, το οποίο οι Καθολικοί πιστεύουν πως είναι αυτό που φορούσε ο Χριστός, είναι ένα από τα πολύτιμα αντικείμενα και τα ανυπολόγιστης αξίας έργα τέχνης, που διασώθηκαν από την Παναγία των Παρισίων, από πυροσβέστες και αστυνομικούς, την ώρα της πυρκαγιάς.

Η Νοτρ Νταμ, εκτός από τη θαυμαστή της αρχιτεκτονική, διαθέτει και πλούτο μουσικών οργανών, γλυπτών, ξυλόγλυπτων και αντικειμένων πολύτιμων για τους πιστούς. Οι πυροσβέστες έδωσαν μάχη με τις φλόγες για να προλάβουν να βγάλουν από τον ναό όσα μπορούσαν να κουβαλήσουν.

Η δήμαρχος του Παρισιού, Αν Ινταλγκό, και ο υπουργός Πολιτισμού, Φρανκ Ριστέρ δημοσίευσαν φωτογραφίες στο Twitter, όπου φαίνονται δεκάδες αντικείμενα αμπαλαρισμένα, σε ασφαλές μέρος, ενώ αστυνομικοί μεταφέρουν κάποια από αυτά.

Αίθουσα με έργα τέχνης και πολύτιμα αντικείμενα, που μεταφέρθηκαν από την Παναγία των Παρισίων – Twitter/Anne Hidalgo
Αστυνομικοί μεταφέρουν αντικείμενα από την Νοτρ Νταμ σε ασφαλές μέρος – Twitter/Frank Riester

«Δεν πρόκειται απλά για ένα μνημείο, αλλά για την ψυχή του Παρισιού. Δεν αφορά μόνο τους Γάλλους, αλλά όλη την ανθρωπότητα. Είναι ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία του πολιτισμού μας», δήλωσε χαρακτηριστικά στην Guardian η Μπάρμπαρα Ντρέικ Μποέμ, επικεφαλής συντηρήτρια των μεσαιωνικών θησαυρών στο Μουσείο Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης.

Στην ιστοσελίδα της Παναγίας των Παρισίων, αναγράφονται όλοι οι θησαυροί που βρίσκονταν στον ναό.

Εως το πρωί της Τρίτης, οι πληροφορίες για την τύχη πολλών από τα έργα τέχνης και τα  υπόλοιπα αντικείμενα, καθώς και διάσημα αρχιτεκτονικά μέλη του ναού, παρέμεναν συγκεχυμένες.

Τι διασώθηκε

Ενας από τους μεγαλύτερους θησαυρούς της γοτθικής εκκλησίας, το στεφάνι που οι Καθολικοί πιστεύουν ότι είναι αυτό που φορούσε ο Ιησούς στον σταυρό, διασώθηκε, όπως επιβεβαίωσε η δήμαρχος του Παρισιού.

Εφτασε από την Ιερουσαλήμ στα χέρια του βασιλιά Λουδοβίκου του Ενατου, το 1238, ο οποίος έχτισε την εκκλησία Saint-Chappelle στο Παρίσι για να το στεγάσει. Αργότερα, μεταφέρθηκε στην Νοτρ Νταμ.

Αγκάθια από το στεφάνι έχουν διαμοιραστεί σε διάφορα σημεία του πλανήτη.

Ακόμα, η δήμαρχος του Παρισιού, διαβεβαίωσε τους δημοσιογράφους, ότι διασώθηκε ο χιτώνας του Αγίου Λουδοβίκου, από λινό ύφασμα, που χρονολογείται από τον 13ο αιώνα και πιστεύεται ότι ανήκει στον βασιλιά Λουδοβίκο, τον μοναδικό που έγινε άγιος, το 1297.

Η «κάθοδος από τον σταυρό», του Νικολά Κουστό, ένα από τα πιο γνωστά γλυπτά του ναού πάνω από το ιερό, φαίνεται στις φωτογραφίες πως έχει διασωθεί επίσης, όμως δεν ήταν ακόμα δυνατό να διαπιστωθεί αν έχει υποστεί ζημιές.

Η «κάθοδος από τον σταυρό», το γλυπτό του Νικολά Κουστό, πάνω από το ιερό, φαίνεται πως γλύτωσε τον αφανισμό

Το μεσημέρι της Τρίτης, εκπρόσωπος της Παναγίας των Παρισίων, δήλωσε στο γαλλικό ειδησεογραφικό σταθμό BFM TV, ότι εκ πρώτης όψεως, φαίνεται να έχουν διασωθεί τα τρία μεγάλα εκπληκτικά παράθυρα υαλογραφικής τέχνης, τα περίφημα βιτρό, που αποτελούν ένα από τα πολλά σήματα κατατεθέν της εκκλησίας.

Εως εκείνη την ώρα, οι πληροφορίες για την τύχη τους ήταν συγκεχυμένες.

Το Δυτικό Ρόδο είναι μικρότερο από τα άλλα δύο και χτίσθηκε το 1225. Το Νότιο Ρόδο είναι μεγαλύτερο με πιο περίτεχνο διάκοσμο και χρονολογείται από το 1260. Υπήρχαν αλληλοσυγκρουόμενες μαρτυρίες από δημοσιογράφους που έλεγαν ότι τα είδαν να καταστρέφονται και άλλες που έλεγαν ότι διασώθηκαν.

Ο εκπρόσωπος της Νοτρ Νταμ δήλωσε ότι άλλα βιτρό, του 19ου αιώνα, μικρότερα σε αξία και μέγεθος, έχουν καταστραφεί.

Εκπρόσωπος της εκκλησίας δήλωσε πως διασώθηκε το Βόρειο Ρόδο, ένα από τα τρία παράθυρα-κομψοτεχνήματα της Παναγίας των Παρισίων

Εξάλλου το μεγάλο όργανο του ναού, με τους 8.000 αυλούς, «δεν κάηκε» από την πυρκαγιά, αλλά η δομή του μπορεί να έχει υποστεί ζημιές, δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ένας από τους τρεις οργανίστες της Νοτρ Νταμ.

Το όργανο, το οποίο ανακαινίζεται στο πέρασμα των αιώνων, αλλά το ουσιαστικό μέρος της δομής του χρονολογείται από την αρχή του 15ου αιώνα, «έχει εν μέρει διασωθεί, όμως είναι καλυμμένο με μπάζα, σκόνη και νερό», δήλωσε ο Φιλίπ Λεφέβρ που εδώ και 35 χρόνια είναι οργανίστας στην Παναγία των Παρισίων.

«Τους επόμενους μήνες, όλο αυτό θα στεγνώσει και υπάρχει κίνδυνος να προκληθούν δομικά προβλήματα», πρόσθεσε ο 70χρονος Λεφέβρ.

«Ελπίζουμε ότι θα παραμείνει σταθερό και ότι μόλις καταστεί δυνατό θα προστατευθεί», είπε επισημαίνοντας πως το εν λόγω όργανο είναι από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Αντιθέτως, «το μικρό όργανο υπέστη ζημιές» από τη φωτιά.

Λειτουργία στην Παναγία των Παρισίων, το 2017. Στο βάθος ψηλά, φαίνεται ένα από τα τρία Ρόδα, τα περίφημα βιτρό και το εκκλησιαστικό όργανο
Ποιων η τύχη αγνοείται

Αγνωστη όμως, παραμένει η τύχη του Τιμίου Ξύλου, ενός μεγάλου κομματιού που θεωρείται ότι προέρχεται από τον σταυρό του Χριστού και ενός από τα καρφιά με τα οποία τον σταύρωσαν.

Η «Παναγία μας των Παρισίων», ένα από τα πιο γνωστότερα και σπουδαία αγάλματα που βρίσκονταν μέσα στην εκκλησία, της Παναγίας με τον Ιησού στην αγκαλιά της, χρονολογείται από τον 14ο αιώνα και μεταφέρθηκε εκεί το 1818. Δεν έχει ανακοινωθεί αν σώθηκε.

Το ίδιο ισχύει και για τις 10 καμπάνες του ναού -η παλαιότερη, ο Εμμανουήλ, ζυγίζει 13 τόνους και έχει σημάνει για όλα τα σημαντικά γεγονότα της πόλης και της χώρας, από τον 15ο αιώνα.

Ο πίνακας του Θωμά του Ακινάτη, από τον 17ο αιώνα, δωρεά στον ναό το 1974, που απεικονίζει τον άγιο να πίνει νερό από το συντριβάνι της σοφίας, είναι ανάμεσα στα έργα τέχνης για τα οποία δεν έχει δοθεί ακόμα κάποια πληροφορία.