774
Δεξιά ο Κώστας Καζαμιάκης και αριστερά ο Απόστολος Φανακίδης | ianos.gr

Ο Κώστας Καζαμιάκης συνομιλεί στον ΙΑΝΟ με τον γλύπτη Απόστολο Φανακίδη

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2018, 18:54
Δεξιά ο Κώστας Καζαμιάκης και αριστερά ο Απόστολος Φανακίδης
|ianos.gr

Ο Κώστας Καζαμιάκης συνομιλεί στον ΙΑΝΟ με τον γλύπτη Απόστολο Φανακίδη

Protagon Team Protagon Team 24 Απριλίου 2018, 18:54

Την Τετάρτη 25 Απριλίου, 18:00-20:00, ο κύκλος συζητήσεων «Από το Αμπέλι στο Θέατρο» θα συνεχιστεί στον ΙΑΝΟ, Σταδίου 24, με ελεύθερη είσοδο.

Συγκεκριμένα, η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στο café του ΙΑΝΟΥ και θα προβληθεί ζωντανά (ήχος και εικόνα) για να παραμείνει για πάντα στο διαδίκτυο.

Ο Κώστας Καζαμιάκης συνομιλεί, λοιπόν, με τον γλύπτη Απόστολο Φανακίδη για τα αναπάντητα ερωτήματα της Τέχνης και κυρίως της Γλυπτικής.

Για τον Απόστολο Φανακίδη θα μιλήσουν:

ο Τάκης Μαυρωτάς, Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β & Μ Θεοχαράκη

ο δημοσιογράφος Θανάσης Λάλας

ο ιστορικός τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος.

400k

Θα διατίθεται το βιβλίο: Apostolos Fanakidis Works με κείμενα των Τάκη Μαυρωτά και Χριστόφορου Μαρίνου, Catalogue editors: Iridanos Tsirigkoulis, Ilse Meulendijks.

Ποιος είναι ο γλύπτης – Σύντομο βιογραφικό
15 Μαΐου 1945: Ο Απόστολος Φανακίδης γεννήθηκε στα Βρυσικά Έβρου.
1948: Οικογενειακή μετεγκατάσταση στη Βουδαπέστη.
1957, εγκατάσταση στη Σόφια.
1962- 1966 φοίτηση στο Λύκειο Καλών Τεχνών της Σόφιας.
1967-1972 σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στο Τμήμα της Μνημειακής Γλυπτικής.
Το 1975-6 δημιουργεί σε κεντρική πλατεία της Σόφιας το πρώτο αφηρημένο μοντέρνο έργο από ανοξείδωτο ατσάλι διαστάσεων 8x 1,50×3μ.
Το 1978, επιστρέφει στην Ελλάδα.
Το 1979 λαμβάνει μέρος στην πρώτη ομαδική υπαίθρια έκθεση γλυπτικής που διοργανώνει ο Σύλλογος Γλυπτών στο Ωδείον Αθηνών.
Το 1981 εκπροσωπεί την Ελλάδα στη Biennale της Βουδαπέστης, όπου βραβεύεται.
Το 1988 λαμβάνει μέρος με τη γκαλερί Α.Δ. στη Foire SAGA88 (FIAC Edition) στο Grand Palais, Paris.
Το 1998 συμμετέχει στη μόνιμη υπαίθρια διεθνή έκθεση γλυπτικής στο Σικάγο.
Το 1999 παίρνει μέρος στην ευρωπαϊκή συνάντηση γλυπτών στην Ολλανδία με θέμα: «Θάλασσα από ατσάλι», όπου δημιούργησε μεγάλο γλυπτό διαστάσεων 8.00×6.00×3.00μ.
Το 1988 το υπουργείο Πολιτισμού προκηρύσσει πανελλήνιο καλλιτεχνικό διαγωνισμό για την κατασκευή μνημείου για τους 200 εκτελεσθέντες πατριώτες στο Σκοπευτήριο Καισαριανής.

410k

Έλαβε μέρος στον διαγωνισμό στον οποίο κέρδισε το Α’ Βραβείο και ολοκλήρωσε το έργο το 2005. Το μνημείο αυτό, ο Απόστολος Φανακίδης, το θεωρεί σταθμό στην πορεία του. Οπτικές ίνες, δίνουν κόκκινο χρώμα στο νερό.

Λαμβάνει μέρος σε διαγωνισμούς για γλυπτά σε δημόσιους χώρους, συμμετέχει σε συμπόσια γλυπτικής με σπουδαίους γλύπτες, πραγματοποιεί ατομικές εκθέσεις, συμμετέχει σε ομαδικές παρουσιάσεις και κυρίως εργάζεται με έμπνευση και αφοσίωση στο εργαστήριο του στην οδό Βύρωνος στην Πλάκα.

…Τα έργα του Φανακίδη χαρακτηρίζονται από εξπρεσιονιστική ένταση. Ο καλλιτέχνης εστιάζει στην εξέλιξη του ανθρώπου, όπου το σώμα αντιπροσωπεύεται γυμνό από τους θρησκευτικούς και ιδεολογικούς «μύθους» του. Τα υπερμεγέθη «Πόδια» υπογραμμίζουν την επιθυμία του να συνδέσει το πραγματικό πεδίο με την ψευδαίσθηση. Η «Κεφαλή Giacometti» αποτελεί έναν φόρο τιμής στον Ελβετό γλύπτη, ένα από τα καλλιτεχνικά σημεία αναφοράς του. Η περίοδος 2000-2010 ανοίγει μιαν άλλη δημιουργική εποχή, όπου το φως του νέον που διαφεύγει μέσα από τις κατασκευές άνθρακα αναπτύσσει μια διαφορετική εσωτερική τοπογραφία μέσα από το έντονο σκοτάδι μιας απέραντης σκηνής. Ο αντίκτυπος των «Κοσμικών τοπίων” του είναι, πράγματι, εξαιρετικά αποτελεσματικός.

Εργα του βρίσκονται σε σημαντικά μουσεία Μοντέρνας Τέχνης, μεγάλες γκαλερί, θεσμικές και ατομικές συλλογές, σε όλη την Ευρώπη και στις ΗΠΑ, καθώς και σε δημόσιους χώρους στην Βουλγαρία, Ελλάδα, Κύπρο, Ολλανδία και ΗΠΑ.

430k

«Ο Φανακίδης πλάθει με εξπρεσιονιστική δύναμη τις μορφές του προσεγγίζοντας μέσα από τις ρωγμές του υλικού το φθαρτό χαρακτήρα τους, καθώς αντιμετωπίζουν με προβληματισμό την σύνθλιψη τους από το τεχνολογικό περιβάλλον […] και το ανεκπλήρωτο των ονείρων τους […]Ο Φανακίδης, σε όλη την καλλιτεχνική του διαδρομή, προσδίδει δραματικότητα στις γλυπτικές του δημιουργίες. Εστιάζει άμεσα το ενδιαφέρον του στην πρωτόγνωρη ομορφιά της φόρμας και του χρώματος, στις αφηγηματικές εναλλαγές και στις εκφραστικές συγκινήσεις μέσα από τις παραμορφώσεις που εισάγει στο έργο του. Αρκετές δημιουργίες του τείνουν προς τον κόσμο του υπερπραγματικού υπερβαίνοντας τα όρια της πραγματικότητας για να συναντηθούν με το απροσδιόριστο και το όνειρο».
Τάκης Μαυρωτάς, Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος Β & Μ Θεοχαράκη.

«…Με τα έργα του ο Φανακίδης επιχειρεί να βυθίσει το δάχτυλο στην πληγή. Προσπαθεί, θα λέγαμε, να ανιχνεύσει και να ψηλαφήσει αυτή την πληγή μέσα στο σώμα της ίδιας της γλυπτικής, αυτής της «έλλογης οργάνωσης μέσα στον άλογο χώρο», για να θυμηθούμε τον ορισμό του Χατζή. Έπειτα από 40 χρόνια εργασίας με την ύλη, ο Φανακίδης έχει πια «βρει τις τεχνικές αλήθειες που θα εκφράσουν σωστά, πλαστικά, την κίνηση της ζωής». Αναζητώντας κανείς το βαθύτερο νόημα της γλυπτικής του, το πιθανότερο είναι να το εντοπίσει στην ποίηση: το κεντρικό θέμα σε πολλά έργα του φαίνεται να είναι «το εσαεί καταποντιζόμενο σώμα, σε μια πάσχουσα χώρα, στους ανάποδους καιρούς που ζούμε». Μελετώντας σοβαρά όλα αυτά τα χρόνια τη γλυπτική τέχνη, ανατρέχοντας στο παρελθόν για να μπορεί να ατενίζει καρτερικά το παρόν, ο Φανακίδης δεν έμαθε μόνο καλύτερα τον εαυτό του αλλά τον ξεπέρασε κιόλας. Κι αυτή είναι η βασική του νίκη: παρ’ όλες τις δοκιμασίες και τις αντιξοότητες, έχει καταφέρει και στέκεται ακόμα όρθιος, έστω σε ένα πόδι».
Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης