Τα ιδιωτικά τζετ των δισεκατομμυριούχων είναι υπεύθυνα για δυσανάλογη μόλυνση του περιβάλλοντος | Shutterstock/IM_photo
Επικαιρότητα

200 επώνυμοι ξόδεψαν 11 χρόνια στον αέρα σε λιγότερο από μια διετία

Το αποτύπωμα άνθρακα των αμέτρητων πτήσεων των αεροσκαφών διασημοτήτων ισοδυναμεί με εκείνο που θα άφηναν οι πτήσεις περίπου 40.000 μη εύπορων βρετανών πολιτών
Protagon Team

Ιδιωτικά τζετ που ανήκουν σε 200 διασημότητες, διευθύνοντες συμβούλους, ολιγάρχες και δισεκατομμυριούχους, έχουν περάσει συνολικά 11 χρόνια στον αέρα από την αρχή του 2022. Το αποτύπωμα άνθρακα όλων αυτών των πτήσεων –44.739 ταξίδια– θα ήταν το ισοδύναμο των συνολικών εκπομπών περίπου 40.000 μη εύπορων Βρετανών.

Η έρευνα του Guardian χρησιμοποίησε δημόσια δεδομένα για να παρακολουθεί πτήσεις με ιδιωτικά αεροσκάφη που ανήκουν σε διασημότητες και επιχειρηματίες όπως ο Ελον Μασκ, οι Rolling Stones, η οικογένεια Μέρντοκ και η Κάιλι Τζένερ, επί 21 μήνες. Τα στοιχεία καταγράφουν τα σχεδόν 300 αεριωθούμενα αεροσκάφη που ανήκουν σε αυτούς που περιλαμβάνονται στη λίστα, και διαπιστώνουν ότι εκπέμπουν περίπου 415.518 τόνους διοξειδίου του άνθρακα.

Η ανάλυση δείχνει ότι:

Τα ευρήματα του Guardian ακολουθούν μια απότομη αύξηση στη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών από την εποχή της πανδημίας. Πέρυσι, η δραστηριότητα των ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη ήταν στο υψηλότερο επίπεδο μετά την κορύφωση του 2007, και οι προβλέψεις δείχνουν ότι οι πωλήσεις ιδιωτικών τζετ είναι πιθανό να φθάσουν φέτος στο υψηλότερο επίπεδο που σημειώθηκε ποτέ.

Κάθε πτήση που αναλύθηκε δεν συμπεριελάμβανε τον ιδιοκτήτη. Περίπου το 40% των ιδιωτικών πτήσεων δεν μεταφέρει επιβάτες, καθώς τα αεροπλάνα μετακινούνται για να παραλάβουν άτομα. Πολλά τζετ μπορεί επίσης να έχουν χρησιμοποιηθεί από φίλους, συγγενείς ή επιχειρηματικούς συνεργάτες – ή να έχουν δανειστεί σε άλλα άτομα.

Ορισμένες διασημότητες, όπως η Τέιλορ Σουίφτ, η οποία επίσης συμπεριλήφθηκε στην ανάλυση, φαίνεται να έχουν αλλάξει δραματικά τη συμπεριφορά τους αφότου κατηγορήθηκαν για υπερβολική χρήση ιδιωτικών τζετ. Το τζετ της τραγουδίστριας εντοπίστηκε στον αέρα κατά μέσο όρο 19 φορές κάθε μήνα, μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου 2022.

Από τότε που έλαβε αρνητική δημοσιότητα, η μέση συχνότητα πτήσεών της μειώθηκε σε λίγο πάνω από δύο τον μήνα. Ενας εκπρόσωπος της Σουίφτ δήλωσε: «Πριν από την έναρξη της περιοδείας τον Μάρτιο του 2023, η Τέιλορ αγόρασε περισσότερο από το διπλάσιο των πιστώσεων άνθρακα που απαιτούνται για να αντισταθμίσει όλα τα αεροπορικά ταξίδια της τουρνέ».

Τα στοιχεία βασίστηκαν σε δεδομένα πτήσεων από την εθελοντική βάση δεδομένων OpenSky και οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δημοσίως διαθέσιμους υπολογιστές εκπομπών αερίων από τις εταιρείες Conklin & de Decker και Eurocontrol, για την εκτίμηση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών. Είναι πιθανό τα στοιχεία να είναι χαμηλότερα των πραγματικών, λόγω της περιορισμένης κάλυψης εκτός ΗΠΑ και Ευρώπης.

Οι περίπου 27.793 πτήσεις στο σύνολο δεδομένων για το έτος 2022, που είναι υπεύθυνες για έκλυση περίπου 257.673 τόνους διοξειδίου του άνθρακα, αντιπροσωπεύουν μόλις το 0,5% των εκτιμώμενων 5,3 εκατ. ιδιωτικών πτήσεων της περυσινής χρονιάς.

Οι εκπομπές κατανάλωσης των δισεκατομμυριούχων ανέρχονται σε χιλιάδες τόνους ετησίως, με τις μεταφορές μέσω ιδιωτικών τζετ και γιοτ να είναι μακράν ο μεγαλύτερος υπαίτιος, σύμφωνα με μια νέα έκθεση της Oxfam για την ανισότητα στις εκπομπές άνθρακα.

Οι μεταφορές οδηγούν επίσης τις υπερμεγέθεις εκπομπές άνθρακα των μεσαίων τάξεων. Τα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ανά άτομο το 2021 σε 12 μεγάλες χώρες δείχνουν ότι το πλουσιότερο 10% προκαλεί έως και 40 φορές περισσότερες εκπομπές άνθρακα που θερμαίνουν το κλίμα, σε σύγκριση με το φτωχότερο 10%.

Ο τομέας των μεταφορών, ειδικά η χρήση αυτοκινήτου, είναι ένας σημαντικός παράγοντας για αυτές τις υψηλές εκπομπές: το πλουσιότερο 10% ρυπαίνει το περιβάλλον 20-40 φορές περισσότερο από ό,τι το φτωχότερο 10% στις χώρες που ανέλυσε η Guardian.