| CreativeProtagon
Απόψεις

Γιατί έπρεπε να ανοίξουν τα σχολεία

Το σχολείο είναι ο φυσιολογικός, ο σωστός τόπος όπου πρέπει να βρίσκεται κάθε παιδί. Και εδώ τελειώνει κάθε συζήτηση που αμφισβητεί την ορθότητα της απόφασης για το άνοιγμά τους. Το επιχείρημα για την κυβέρνηση που μας ωθεί σε ανοσία της αγέλης είναι γελοίο. Η πανδημία μας οδηγεί εκεί
Κώστας Γιαννακίδης

Οταν οι κινηματικές-συνδικαλιστικές διαμαρτυρίες ζητούν να κλείσει κάτι, συνήθως πρόκειται για κάνα στρατόπεδο ή καμιά φυλακή. Είναι η πρώτη φορά που ζητείται να κλείσουν τα σχολεία. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα σχολεία είναι η τελευταία δομή που πρέπει να κλείνει και η πρώτη που ανοίγει. Και η σύσταση αφορά και χώρες με συνθήκες πολύ χειρότερες από τις δικές μας.

Και ναι, ας συμφωνήσουμε ότι σε ένα ιδανικό περιβάλλον θα είχαμε αυξημένο εκπαιδευτικό προσωπικό, προκειμένου να συγκροτηθούν τάξεις μικρότερες των είκοσι ατόμων, αν και θα έπρεπε κάπως να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες κτιριακές υποδομές. Και ας δεχθούμε ότι είμαστε πολύ θαρραλέοι που κλείνουμε τα τμήματα με το 50%+1 και όχι με το πρώτο κρούσμα της πολύ μεταδοτικής Ομικρον. Υπάρχει καμιά καλύτερη ιδέα πέρα από το να έμεναν τα σχολεία κλειστά; Οχι. Αν υπάρχει ρίσκο; Φυσικά και υπάρχει ρίσκο, το εγχείρημα εξελίσσεται σε, σχεδόν, αχαρτογράφητα εδάφη.

Ενα από τα επιχειρήματα κατά του ανοίγματος των σχολείων είναι ότι αυτή η επιλογή μας οδηγεί σε ανοσία αγέλης, το οποίο περιγράφεται, περίπου, σαν μία διαδικασία κατά την οποία οδηγούνται τα πρόβατα στη σφαγή. Ασφαλώς πρόκειται για μια μπούρδα. Με τις διαστάσεις που έχει λάβει η πανδημία, η ανοσία της αγέλης θα έρθει με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Σύμφωνα με μία μελέτη του καθηγητή Cristopher Murray, επιδημιολόγου στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, σχεδόν ο μισός ελληνικός πληθυσμός (45%) θα κολλήσει άμεσα. Και ναι, ο Murray εκτιμά ότι τα σχολεία πρέπει να μείνουν ανοιχτά. Αν νομίζει κάποιος ότι θα κρατήσουμε τα παιδιά μας στον σπίτι, στο ζεστό καναπέ να βλέπουν τηλεόραση, και ο ιός θα βαρεθεί και κάποια στιγμή θα φύγει, ας κατέβει από το ροζ συννεφάκι του. Οι προβλέψεις για το τέλος της πανδημίας βασίζονται ακριβώς εκεί: στην ανοσία της αγέλης. Το βλέπετε και γύρω σας. Είναι θέμα χρόνου να κολλήσουν οι περισσότεροι. Και όπως μας δείχνουν τα τεστ στα σχολεία, η πλειοψηφία δεν θα το καταλάβει καν. Αλλωστε στο πρώτο τρίμηνο, το πρωτόκολλο δούλεψε μια χαρά. Ναι, ήταν η Δέλτα, όχι η Ομικρον. Ε, ας περιμένουμε να δούμε πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα με την Ομικρον.

Υπάρχουν συνδικαλιστές που διακινούν ένα τρελό επιχείρημα: αφού δεν γίνονται πολλές καταλήψεις, έχει κερδηθεί εκπαιδευτικός χρόνος που θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ως διάστημα παράτασης των διακοπών. Οσο προκλητικό και αν ακούγεται, έχει βάση, πράγματι ο εκπαιδευτικός χρόνος μεγάλωσε. Ας πούμε ότι τα σχολεία έμεναν κλειστά για μία εβδομάδα. Ποιο θα ήταν το κέρδος; Η κινητικότητα των παιδιών θα είχε διοχετευτεί σε άλλα πεδία, δημιουργώντας, ενδεχομένως, μεγαλύτερη και ανεξέλεγκτη διασπορά. Στο σχολείο τα παιδιά είναι σε ένα πιο ασφαλές και ελεγχόμενο περιβάλλον σε σχέση με την πλατεία ή το συνοικιακό καφέ. Τώρα έχουν εντοπιστεί καμιά τριανταριά χιλιάδες κρούσματα, κυρίως ασυμπτωματικών. Αν δεν άνοιγαν τα σχολεία, δεν θα είχαν εντοπιστεί. Ναι, έχει βάση αυτό το επιχείρημα. Αντιθέτως, δεν έχουν καμία λογική βάση οι φωνές όσων ζητούν να μείνουν τα σχολεία κλειστά επειδή αρνούνται να εμβολιάσουν τα παιδιά τους. Στα Γυμνάσια και στα Λύκεια υπάρχει διαθέσιμο ένα εμβόλιο για κάθε μαθητή.

Το σχολείο είναι ο φυσιολογικός, ο σωστός τόπος όπου πρέπει να βρίσκεται κάθε παιδί. Και εδώ τελειώνει κάθε συζήτηση που αμφισβητεί την ορθότητα της απόφασης για το άνοιγμά τους. Και αν μη τι άλλο, δεν γίνεται έξω να ρίχνει καρεκλοπόδαρα και εσύ να νομίζεις ότι δεν θα χρειαστεί να βρέξεις τα πόδια σου. Ακόμα και αν στην πράξη το εγχείρημα οδηγηθεί σε αποτυχία, η υλοποίησή του θα εκπορεύεται από μία σωστή, αναγκαία απόφαση.