1402
Ανακαλύπτοντας το εκκρεμές στο μάθημα «Θέλεις να Γίνεις Επιστήμονας;» | Φωτογραφίες: Ελένη Κατρακαλίδη/Protagon

Ενα «σχολείο» για ταλαντούχα Ελληνόπουλα

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 12 Ιουλίου 2017, 07:12
Ανακαλύπτοντας το εκκρεμές στο μάθημα «Θέλεις να Γίνεις Επιστήμονας;»
|Φωτογραφίες: Ελένη Κατρακαλίδη/Protagon

Ενα «σχολείο» για ταλαντούχα Ελληνόπουλα

Κική Τριανταφύλλη Κική Τριανταφύλλη 12 Ιουλίου 2017, 07:12

Ενώ οι περισσότεροι μαθητές περνούν το καλοκαίρι τους σε κάποια παραλία έχοντας ήδη ξεκινήσει τις διακοπές τους, κάποια παιδιά του Δημοτικού προτίμησαν να κατασκευάσουν το δικό τους ελικόπτερο και να προγραμματίσουν μια πειραματική πτήση, να γίνουν συγγραφείς, να ασχοληθούν με την βιολογία και με την γενετική, με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και με άλλα πολλά «βαριά» μαθήματα και μάλιστα σε επίπεδο πανεπιστημιακό.

Πρόκειται για μαθητές του Δημοτικού, που παρακολουθούν τα μαθήματα του Θερινού Προγράμματος του Κέντρου για Χαρισματικά και Ταλαντούχα παιδιά / CTY Greece, τα οποία γίνονται από τις 26 Ιουνίου έως τις 14 Ιουλίου στις εγκαταστάσεις του ΟΤΕΑcademy στο Μαρούσι. Κι εμείς είχαμε την τύχη να τα παρακολουθήσουμε για λίγο, να θαυμάσουμε τον ενθουσιασμό τους αλλά και να τα «ζηλέψουμε» για την ευκαιρία που έχουν να δουν το μάθημα και το σχολείο αλλιώς. Λιλιπούτειοι επιστήμονες σε ένα σχολείο σχεδόν ιδανικό.

«Στο σχολείο κάνουμε απλά πράγματα, εδώ τα μαθήματα είναι πολύ πιο πολύπλοκα αλλά μας τα κάνουν με τέτοιο τρόπο που φαίνονται παιχνιδάκια», μας λέει με σοβαρότητα ο Βασίλης, ενώ τρώμε μαζί το μεσημέρι στην τραπεζαρία του ΟΤΕΑcademy. «Ο τρόπος που μας μαθαίνουν έχει πολύ ενδιαφέρον και μας βοηθάει όχι μόνο στο σχολείο αλλά και μετά στη ζωή μας», λέει. Ο Βασίλης θα πάει του χρόνου στην 1η Γυμνασίου, έδωσε εξετάσεις και πέρασε στην Ιωνίδειο Σχολή του Πειραιά και τώρα στο CTY παρακολουθεί το τμήμα Μαθηματικής Σκέψης.

IMG_7422-1
Ο τρόπος διδασκαλίας στις τάξεις του CTY προκαλεί ενθουσιασμό στα παιδιά

Μαζί του συμφωνεί και ο Παναγιώτης, που θα πάει στην 4η Δημοτικού και λατρεύει τα πειράματα και τις κατασκευές, με αυτές άλλωστε ασχολείται στον ελεύθερο χρόνο του. Του αρέσει το CTY γιατί το μάθημα δεν είναι καθόλου βαρετό. «Κάνουμε και παιχνίδια, ζωγραφίζουμε, μερικές φορές έχει και πλάκα», λέει και μας περιγράφει το σημερινό πείραμα: «Χωρίσαμε από το νερό το υδρογόνο και το οξυγόνο με ενέργεια από την μπαταρία».

Και τα δύο παιδιά τονίζουν ότι η διαφορά ανάμεσα στο σχολείο και στο πρόγραμμα που παρακολουθούν εδώ είναι τεράστια, τόσο σε επίπεδο καθηγητών όσο και σε επίπεδο τάξης. «Οι περισσότεροι συμμαθητές μου δεν ενδιαφέρονται για το μάθημα ενώ εδώ το επίπεδο όλων είναι ίδιο, μπορεί και κάποιων παιδιών μεγαλύτερο. Επίσης οι δάσκαλοι μας φέρονται με άλλο τρόπο. Έχω την εντύπωση ότι οι δάσκαλοι του σχολείου δεν μπορούν να μας καταλάβουν, όπως αυτοί που μας διδάσκουν εδώ πέρα», λέει ο Βασίλης. Και ο Παναγιώτης συμπληρώνει: «Οι δάσκαλοι του σχολείου είναι πιο αυστηροί, ενώ εδώ είναι πιο χαλαροί, ακούν και τις δικές μας σκέψεις, μερικές φορές κάνουμε και πλάκα».

Ειδικά αυτό το τελευταίο απασχολεί πολύ τα παιδιά: «Στο σχολείο δεν σε λαμβάνουν υπόψη. Μερικές φορές εμένα μου έρχονται κάποιες σκέψεις διαφορετικές αλλά δεν τις λαμβάνουν υπόψη, έχουν τις δικές τους απόψεις οι δάσκαλοι». Εξίσου σημαντικές είναι και οι σχέσεις τους με τα άλλα παιδιά: «Εδώ είναι πιο εύκολο να κάνουμε παρέα, είναι όλοι πιο ώριμοι, επίσης έχουμε όλοι τα ίδια ενδιαφέροντα, συζητάμε για πιο ουσιώδη πράγματα, ενώ στο σχολείο μιλάμε μόνο για να περάσει η ώρα», λένε.

IMG_7427-1
Μαθαίνοντας πώς λειτουργεί μία ανεμογεννήτρια

Τι τους άρεσε περισσότερο; «Τώρα κάνουμε ακολουθίες και μοτίβα που μου φαίνονται πολύ ενδιαφέροντα, μου αρέσει πάρα πολύ να ακονίζω τον εγκέφαλό μου», μας λέει ο Βασίλης, ενώ ο Παναγιώτης δεν μπορεί να αποφασίσει: «Όλα ήταν τέλεια, δεν μπορώ να αποφασίσω ποιο ήταν το καλύτερο μάθημα, είναι πολύ ενδιαφέρον γιατί κάνουμε συνέχεια πειράματα».

Και τώρα που τα μαθήματα τελειώνουν; «Ένα θα πω. Δεν ξέρω τι θα κάνω το υπόλοιπο καλοκαίρι», μας λέει ο Βασίλης που θέλει να γίνει ναυπηγός και να ακολουθήσει το επάγγελμα του πατέρα του (κάνει υποβρύχιες επισκευές σε πλοία). Όμως, η υπεύθυνη του Θερινού Προγράμματος του CTY Greece στην Αθήνα, δρ Χάιδω Σαμαρά, που κάθεται μαζί μας, τον καθησυχάζει. Ο καθηγητής του, όπως και οι καθηγητές των άλλων τμημάτων, θα τού προτείνει ενδιαφέροντα βιβλία για το καλοκαίρι. Ο Παναγιώτης από την άλλη μεριά δηλώνει στενοχωρημένος γιατί θα χάσει τον φίλο του, που έχει έρθει από την Κύπρο για να παρακολουθήσει το πρόγραμμα. Κάνουν παρέα και εκτός μαθημάτων, όπως και ο Βασίλης με τους νέους φίλους του, έχουν ανταλλάξει τηλέφωνα και σκοπεύουν να επικοινωνούν στο μέλλον.

Τα παιδιά μάς μιλούν ακόμη για τον Κώδικα Τιμής που τούς έδωσαν την πρώτη ημέρα. «Είναι μια σειρά από κανόνες, που πρέπει να τηρούμε για να υπάρχει τάξη και να μην στενοχωριούνται κάποια παιδιά», μας λέει ο Βασίλης και ο Παναγιώτης το εξηγεί πιο αναλυτικά:  «Ο ένας να σέβεται τον άλλο και τον προσωπικό του χώρο, να μην τον πειράζει, να μην τον ενοχλεί και γενικώς να μην κάνει πράγματα που δεν θα ήθελε να τού κάνουν οι άλλοι», μας λέει. Κι εγώ σκέφτομαι πόσο θα βοηθούσε αν παρέδιδαν σε όλους τους μαθητές κατά την έναρξη του σχολικού έτους έναν ανάλογο κώδικα συμπεριφοράς. Ίσως, έτσι, περιορίζονταν και τα κρούσματα μπούλινγκ στα σχολεία.

IMG_7454-2
Στο τμήμα “Νοημοσύνη και Βιολογία των αισθήσεων” μικροί μαθητές παρατηρούν στο μικροσκόπιο

Σκέφτομαι επίσης πόσο φυσιολογικά είναι αυτά τα δύο παιδιά, που κάθονται μαζί μας στο τραπέζι. Είναι αναμφίβολα πολύ έξυπνα, αλλά επίσης πολύ ευγενικά και έχουν έναν αξιοζήλευτο ενθουσιασμό για αυτά τα τόσο απαιτητικά μαθήματα που παρακολουθούν όπως και οι υπόλοιποι συμμαθητές τους στο CTY.

Τι είναι λοιπόν τα χαρισματικά παιδιά; Οι καλύτεροι μαθητές της τάξης; Όχι απαραίτητα. «Μπορεί να είναι και ένα παιδί πολύ εύστροφο, που όμως, δεν μπορεί να μπει στα όρια μιας τυπικής τάξης και να μάθει με τον τυπικό τρόπο», μας λέει η κυρία Σαμαρά. «Δυστυχώς, αν ένα παιδί θέλει να μάθει διαφορετικά, το σχολείο μας δεν προσφέρει αυτή την άνεση. Αν δεν γράψει ακριβώς αυτό που λέει το βιβλίο δεν θα πάρει καλό βαθμό.  Στο CTY δεν έχουμε τέτοιες έννοιες. Οι μαθητές μας είναι οι καλοί μαθητές αλλά και εκείνοι που σε μια τάξη θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν σαν κακοί ή άτακτοι μαθητές. Το γεγονός ότι διαθέτουν βάθος σκέψης και ταχύτητα σκέψης τα κάνει ιδιαίτερα παιδιά. Και σε ένα δημιουργικό περιβάλλον, που δεν τα καθορίζει ούτε ο τρόπος της διδασκαλίας ούτε ο τρόπος της εξέτασης, τους δίνονται φτερά και συμμετέχουν με πολύ μεγάλο ενθουσιασμό».

IMG_7494-1
Μια από τις κατασκευές των παιδιών στο OTEAcademy

Πολλές φορές, εξάλλου, αυτά τα παιδιά νιώθουν απομονωμένα, γιατί μέσα στην τάξη τους ξεχωρίζουν. Όταν όμως βρεθούν σε ένα περιβάλλον με συνομήλικούς τους, που σκέπτονται με τον ίδιο τρόπο, έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα και ίσως αντιμετωπίζουν επίσης τα ίδια προβλήματα κοινωνικοποίησης, σκέφτονται: «εντάξει δεν είμαι και τόσο ιδιαίτερος ή δεν είμαι ο μόνος ιδιαίτερος».

Το πιο σημαντικό είναι ότι έχουν κωδικούς επικοινωνίας τόσο προχωρημένους, που «ξαφνιάζουν ακόμα και εμάς τους ίδιους που έχουμε δομήσει το πρόγραμμα γι΄ αυτά. Θα πάρουν μια πληροφορία και θα την πάνε δέκα βήματα μπροστά. Αλλά αυτά τα δέκα βήματα δεν είναι απαραίτητο να τα κάνουν όλα τα παιδιά μαζί την ίδια στιγμή. Ο στόχος μας είναι κάθε παιδί να πάει ένα βήμα μπροστά από το σημείο που ξεκίνησε», λέει η κυρία Σαμαρά.

Και μετά τι; Μήπως, μετά από αυτή την εμπειρία σε ένα δημιουργικό περιβάλλον γυρίζοντας και πάλι στο τυπικό ελληνικό σχολείο, νιώσουν μεγαλύτερη απογοήτευση ; «Αυτό που ακούμε εμείς είναι ότι τα παιδιά, που έρχονται από ένα σχολικό περιβάλλον που τους επιβάλλει να μην ζητούν περισσότερα, να μην κάνουν άλλες ερωτήσεις και να μαθαίνουν υπάκουα αυτό και μόνο που τους δίνεται, στην πραγματικότητα ενδυναμώνονται και συνεχίζουν να σκέφτονται διαφορετικά. Το πρόγραμμα του Πανεπιστημίου Johns Hopkins ανοίγει δρόμους στις σκέψεις των παιδιών αλλά και στη σκέψη των γονιών. Έρχονται με τον προβληματισμό πώς αυτό το πρόγραμμα θα συμβάλει στην πρόοδο των παιδιών τους και τελικά γίνονται ενθουσιώδεις υποστηρικτές γιατί βλέπουν το αποτέλεσμα» λέει η υπεύθυνη του Θερινού Προγράμματος του CTY Greece στην Αθήνα.

CTY _Author%27s workshop_small
Μικροί συγγραφείς εν δράσει (φωτο: CTY Greece)

«Εμείς θέλουμε να τούς πούμε “παιδιά υπάρχουν και άλλοι τρόποι να μάθετε, που θα σας ενδυναμώσουν, θα σας θωρακίσουν  και θα σάς κάνουν πολίτες του κόσμου. Να σκέπτεστε και να βλέπετε τα σταυροδρόμια της γνώσης που υπάρχουν, να μην μπαίνετε σε καλούπια, για να αλλάξετε τον κόσμο για μας. Γιατί αυτό το πρόγραμμα που εφαρμόζεται τόσα χρόνια στην Αμερική το έχουν παρακολουθήσει παιδιά που όταν μεγάλωσαν άλλαξαν τον κόσμο για μας, έφτιαξαν το Google, το Facebook και άλλα πολλά”. Θέλουμε τα παιδιά να είναι ανοιχτόμυαλα και να μην βλέπουν την εκπαίδευση μόνο επειδή θα εξεταστούν», λέει η κυρία Σαμαρά.

Δείτε τη συνέχεια:

Τι είναι το CTY Greece και πώς δουλεύει

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...