854
Ο «Γουόλτερ Γουάιτ» (Μπράιαν Κράνστον) της δραματικής σειράς «Breaking Bad» | High Bridge Productions, Gran Via Productions, Sony Pictures Television

Είναι το Netflix σχολείο για υποψήφιους εγκληματίες;

Protagon Team Protagon Team 7 Δεκεμβρίου 2017, 14:05
Ο «Γουόλτερ Γουάιτ» (Μπράιαν Κράνστον) της δραματικής σειράς «Breaking Bad»
|High Bridge Productions, Gran Via Productions, Sony Pictures Television

Είναι το Netflix σχολείο για υποψήφιους εγκληματίες;

Protagon Team Protagon Team 7 Δεκεμβρίου 2017, 14:05

Στην απίθανη περίπτωση που προβήκατε σε παράνομες ενέργειες μέσω των οποίων καταφέρατε να αποκομίσετε περί τα δέκα εκατομμύρια δολάρια και καλείστε τώρα να λύσετε το ζήτημα του ξεπλύματός τους, μην ανησυχείτε. Αρκεί να γίνεται συνδρομητής στο Netflix, να παρακολουθήσετε με τη δέουσα προσοχή την τηλεοπτική σειρά «Ozark»  και όλα όσα αναγκάζεται να κάνει ο Μάρτι Μπερντ, ένας οικονομικός σύμβουλος αμφιβόλου ήθους, ο οποίος καταλήγει να εργάζεται για λογαριασμό ενός μεγαλεμπόρου ναρκωτικών.

Για τις μεγάλες τηλεοπτικές σειρές έχουν ειπωθεί και γραφτεί πολλά. Πως αποτελούν, για παράδειγμα, εάν είναι ρεαλιστικές, έναν εξαιρετικό τρόπο αφήγησης του κόσμου μας ενώ εάν είναι φανταστικές προσφέρουν γόνιμο έδαφος για την παρουσίαση διορατικών, αποκαλυπτικών ή μη, σεναρίων όσον αφορά πιθανές μελλοντικές εξελίξεις. Πως καταλαμβάνουν ή μάλλον έχουν ήδη καταλάβει τη θέση του προβληματικού, πλέον, κινηματογράφου, που πλήττεται τόσο από την επιστροφή των τηλεθεατών στην τηλεόραση όσο και από τη σημαντική αύξηση του κόστους παραγωγής. Όπως τον 19ο και τον 20ο αιώνα υπήρχαν τα μεγάλα λαϊκά μυθιστορήματα για την ψυχαγωγία των μαζών, έτσι και εμείς σήμερα έχουμε τις μεγάλες τηλεοπτικές σειρές. Και ελάχιστοι είναι εκείνοι που αρνούνται πως οι σειρές αυτές επηρεάζουν ως έναν βαθμό τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την πραγματικότητα. Καίριο ρόλο διαδραματίζουν, φυσικά, οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί, οι οποίοι αξιοποιούν τις όποιες ικανότητές τους για να προσφέρουν στο κοινό πραγματικές και ακριβείς πληροφορίες για τον σύγχρονο κόσμο.

ozarkk
Τζέισον Μπέιτμαν και Λόρα Λίνεϊ στη σειρά «Ozark»

Κάποιες φορές μια τηλεοπτική σειρά μπορεί να είναι ένα εκτενές μάθημα Ιστορίας. Όπως στην περίπτωση του «Narcos». Παρακολουθώντας την άνοδο αλλά και την πτώση του διαβόητου Πάμπλο Εσκομπάρ γίνεται κατανοητός και ο λόγος που το σύγχρονο εμπόριο ναρκωτικών αναπτύχθηκε στην Κολομβία και όχι κάπου αλλού. Όλα ξεκίνησαν όταν ο Πινοσέτ ανακήρυξε την επικράτεια της Χιλής απαγορευμένη ζώνη για τους εμπόρους των ναρκωτικών με αποτέλεσμα αυτοί (όντας στην ουσία στυγνοί επιχειρηματίες) να μετακινηθούν σε πιο φιλικά εδάφη. Άλλες φορές μέσα από τις σειρές γίνονται κατανοητές βασικές έννοιες των μηχανισμών εκείνων που καθορίζουν τον κοινό μας βίο. Το «Boss», για παράδειγμα, το «Show Me a Hero» και το «House of Cards» εξηγούν πώς σχηματίζεται και συντηρείται η συναίνεση σε μια προηγμένη δημοκρατία. To «Newsroom» παρουσιάζει πώς συλλέγονται και χρησιμοποιούνται, και ενίοτε κατασκευάζονται, οι ειδήσεις σε έναν μεγάλο σύγχρονο τηλεοπτικό σταθμό.

MV5BMjEyMjU0ODYwMV5BMl5BanBnXkFtZTgwMDQwMjkwMjI@._V1_SX1500_CR0,0,1500,999_AL_
Ο αδίστακτος, σκοτεινός κόσμος της πολιτικής στο «House of Cards», με πρωταγωνιστές τον Κέβιν Σπέισι και την Ρόμπιν Ράιτ

Συχνά στις σειρές αυτές μεταξύ των συντελεστών συγκαταλέγονται και άνθρωποι που γνωρίζουν από πρώτο χέρι το αντικείμενο. Είναι γνωστό πως το κατεξοχήν ιατρικό δράμα της παγκόσμιας τηλεόρασης, το κλασικό πλέον «ER», ήταν μια ιδέα του συγγραφέα αλλά και γιατρού στο επάγγελμα Μάικλ Κράιτον. Το «Wire» δημιουργήθηκε έπειτα από μια συνάντηση ανάμεσα σε έναν επιθεωρητή της Αστυνομίας της Βαλτιμόρης και έναν ερευνητικό δημοσιογράφο. Το «House of Cards» βασίζεται στην ομώνυμη τριλογία του Βρετανού Μάικλ Ντομπς που είναι επαγγελματίας πολιτικός του Κόμματος των Συντηρητικών. Το «Homeland» στηρίχτηκε στο «Prisoners of War», μια σειρά του Γκίντεον Ραφ, πρώην αλεξιπτωτιστή των Ενόπλων Δυνάμεων του Ισραήλ. Και, παρότι κανένας δεν το δηλώνει ανοιχτά, η υποψία πως οι συντελεστές του Homeland είχαν δίπλα τους ως συμβούλους άτομα με στενούς δεσμούς στις αμερικανικές μυστικές υπηρεσίες είναι σίγουρα βάσιμη.

Mandy Patinkin as Saul Berenson and Claire Danes as Carrie Mathison in Homeland (Season 4, Episode 10). - Photo: David Bloomer/SHOWTIME - Photo ID: Homeland_410_1962.R
Αν και παρατραβηγμένο κάποιες φορές, το «Homeland» προσφέρει μια ματιά στον τρόπο που λειτουργούν η CIA και η τρομοκρατία

Κάποιοι, μάλιστα, υποστηρίζουν πως τα τεκταινόμενα στη σειρά προσφέρουν χρήσιμες πληροφορίες στους «κακούς», τρομοκράτες και άλλους, της πραγματικής ζωής. Πριν από χρόνια το εν λόγω ζήτημα είχε θίξει ο Τζέιμς Πάτερσον, διάσημος αμερικανός συγγραφέας αστυνομικής λογοτεχνίας. Σε ένα από τα μυθιστορήματά του ένας αστυνομικός αναφέρει χαρακτηριστικά πως χάρη στο CSI (Crime Scene Investigation) αναθρέψαμε μια γενιά πολύ πιο προσεκτικών δολοφόνων.

Μια σειρά όπως το «How to get away with murder», από τη μία πλευρά αποκαλύπτει μερικά πραγματικά παράλογα στοιχεία του δικαστικού συστήματος των ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, ωστόσο, μέσω αυτής της περιπλάνησης στους μαιάνδρους της αμερικανικής δικαιοσύνης, παρέχει εξαιρετικές οδηγίες για να μπορέσει κάποιος που θα αφαιρέσει μια ανθρώπινη ζωή να την βγάλει καθαρή. Όσον αφορά εκείνους που θα ήθελαν να ασχοληθούν με την παρασκευή και το εμπόριο ναρκωτικών συνιστάται να αφιερώσουν μερικές ώρες από τη ζωή τους για να παρακολουθήσουν το «Breaking Bad», μια από τις καλύτερες τηλεοπτικές σειρές όλων των εποχών.

MV5BNzU1NDM2ODgyOF5BMl5BanBnXkFtZTcwNzk4MzAzOA@@._V1_SY1000_CR0,0,1505,1000_AL_
Οι πρωταγωνιστές της εκπληκτικής σειράς «Breaking Bad» παρασκευάζουν ναρκωτικά

Εάν ανήκετε σε εκείνους που θεωρούν πως το κράτος ουσιαστικά κλέβει τους πολίτες μέσω της φορολογίας και επιδιώκετε με κάθε μέσο να φοροδιαφύγετε, τότε μπορείτε να μάθετε μερικά κόλπα από τον Μπόμπι Άξελροντ, έναν από τους πρωταγωνιστές της σειράς «Billions». Στην περίπτωση που συγκαταλέγεστε μεταξύ εκείνων που θεωρούν την καταβολή των φόρων υποχρέωσή τους θα ταυτιστείτε περισσότερο με τον σκληροτράχηλο εισαγγελέα Τσακ Ρόουντς, διώκτη του Άξελροντ. Φαίνεται πως στις σειρές, όπως και στη ζωή, υπάρχει πάντα και η άλλη πλευρά και μπορεί κανείς να επιλέξει με ποιους θα πορευτεί μαζί και ποιους θα αφήσει.

3