380
|

Aπογείωση στο Μέγαρο

Avatar protagon.import 28 Ιανουαρίου 2013, 07:28

Aπογείωση στο Μέγαρο

Avatar protagon.import 28 Ιανουαρίου 2013, 07:28

Πολλά μπορεί να πει κανείς για την ελληνική κλασική μουσική. Θετικές ή αρνητικές γνώμες σχετικά με το εάν και κατά πόσον οι Έλληνες κλασικοί συνθέτες μπόρεσαν να ενσωματώσουν τη δυτική μουσική και να εκφράσουν “τον πόνο της νότας”, με ένα δικό τους ελληνικό όμως δυτικό τρόπο, αποτελούν κορμό συζήτησης σε πολλά πηγαδάκια μουσικόφιλων. Γιατί όλοι ενδόμυχα στην Ελλάδα γνωρίζουμε πως αυτόν τον πόνο τον εκφράζουν συνθέτες σαν τον Τσιτσάνη και τον Βαμβακάρη και, πως τα μινοράκια χτυπάνε κάποιες πιο εσωτερικές ευαίσθητές μας χορδές.

Και παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν στιγμές που νέοι σολίστες απογειώνουν τα κείμενα των Ελλήνων κλασικών συνθετών και οι νότες αποκτούν ξαφνικά μια πρωτοφανή δύναμη.  Αυτές τις στιγμές νομίζεις πως βρίσκεσαι στο κέντρο της δυτικής μουσικής κουλτούρας και πως η ερμηνεία αυτή έχει ενώσει την ανατολική με τη δυτική εμπειρεία και συγχωνεύσει τη δύναμη και των δύο.

Μια τέτοια στιγμή ήταν η εκπληκτική ερμηνεία που έδωσε ο Βασίλης Βαρβαρέσος σαν σολίστας στο Κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Αντίοχου Ευαγγελάτου, την Παρασκευή 26/1 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την ΚΟΑ, υπό τη διεύθυνση του Α. Μυράτ.

Με εκπληκτική δύναμη ο Βαρβαρέσος ενίσχυσε και τόνισε τα πιο αδύναμα σημεία του μουσικού κειμένου αποδεικνύοντας για ακόμα μια φορά πως, όταν ο σολίστας έχει βαθιά γνώση της μουσικής που υπηρετεί, κατανοεί και αναλύει με σεβασμό το κείμενο και το ερμηνεύει ενσωματώνοντας την εμπειρία του.

Το αποτέλεσμα ήταν μαγικό. Ο Βαρβαρέσος στην ερμηνεία του κατάφερε όχι μόνο να ενώσει την ανατολική με τη δυτική “κατανόηση του πόνου της νότας” και να αγγίξει τις πιο εσωτερικές μας χορδές, αλλά και να χτυπήσει με λογισμένη δύναμη και απύθμενο λυρισμό την κάθε χορδή του πιάνου σε σημείο που τα δάχτυλά του κινήθηκαν με τόση γρηγοράδα και έγιναν μια λυτρωτική βροχή που μας έφερε την κάθαρση! Αυτήν την κάθαρση που ήθελε να φέρει στο κοινό και η αρχαία ελληνική τραγωδία!

Ναι, ο Βαρβαρέσος είναι όχι μόνο ένας εκπληκτικός σολίστας και ένας εξαίρετος επιστήμονας στον τομέα του, αλλά ένας άνθρωπος που κατανοώντας το σήμερα, είναι σε θέση να ενώσει την ελληνική μουσική νόηση με την ευρωπαϊκή μουσική παιδεία και να δημιουργήσει ένα εκρηκτικό κράμα που οι μουσικόφιλοι ελπίζουμε να ακούμε πολύ πιο συχνά. Και πιστεύω πως αυτός ο σολίστας θα γίνει ο εκφραστής μιας νέας σεμνής, δημιουργικής και βαθιά συναισθηματικής και ανθρώπινης Ελλάδας, που θα λάμψει στα επόμενα χρόνια στο μουσικό στερέωμα.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News