414
|

Αντίστιξη Πάμπλο Πικάσο με Ζαν Κοκτώ

Βιομηχανικός Εργάτης Βιομηχανικός Εργάτης 26 Νοεμβρίου 2015, 14:50

Αντίστιξη Πάμπλο Πικάσο με Ζαν Κοκτώ

Βιομηχανικός Εργάτης Βιομηχανικός Εργάτης 26 Νοεμβρίου 2015, 14:50

Κάνει και ομοιοκαταληξία. Μα είναι δυνατόν να συγκρίνονται ένας ζωγράφος με έναν (κατά κύριο λόγο) συγγραφέα; Εχει έννοια να αντιπαρατίθενται δύο φίλοι, που επί μισό αιώνα επηρέασαν ο ένας τον άλλον; Και όμως έχει. Η σοφά διατεταγμένη έκθεση στο Ιδρυμα Θεοχαράκη αναδεικνύει την υποδόρια πάλη, που ξεφεύγοντας από τα όρια της απλής αλληλεπίδρασης, υπέβοσκε ανάμεσα στις δύο αυτές τεράστιες μορφές.

Η έκθεση αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Σε τρεις ορόφους του Ιδρύματος-μουσείου και σε τρεις θεματικές ενότητες. Στην τρίτη και τελευταία ενότητα, στις προσωπογραφίες, τα έργα του Πικασσό (έτσι τον ξέραμε μικροί, με το εκγαλλισμένο όνομα) είναι δίπλα με τα αντίστοιχα του Κοκτώ. Επιπλέον, συχνά ζωγραφίζουν τον ίδιο άνθρωπο. Είναι φανερό ότι το μοναδικό ταλέντο του Ισπανού και η μανιέρα του δεν μπορούν να συγκριθούν με τα αντίστοιχα του Κοκτώ, του οποίου τα έργα μοιάζουν πρωτόλεια δίπλα στα έργα του Πικασσό.

Ας το πιάσουμε όμως από την αρχή. Υπήρχε κανείς που έκανε συλλογή από πίνακες και σκίτσα του Πικασσό και παράλληλα από ακουαρέλες και κεραμικά του Κοκτώ; Οχι βέβαια. Απλά, στην έκθεση έχουν έρθει έργα Πικασσό από το γερμανικό μουσείο του Muenster και εικαστικά του Κοκτώ από τη συλλογή του Ελληνα Γιάννη Κονταξόπουλου. Παρενθετικά, ο τελευταίος δεν είναι πάμπλουτος εφοπλιστής αλλά δικαστικός, ο οποίος με μεράκι και ταλέντο έκτισε μια εκπληκτική συλλογή. Τοποθετώντας σοφά ο Διευθυντής Εικαστικού Προγράμματος του Ιδρύματος, Τάκης Μαυρωτάς, τα ομοειδή έργα τους (π.χ. ταυρομαχίες ή προσωπογραφίες) δίπλα-δίπλα, ανοίγει έναν διάλογο. Ο υποψιασμένος θεατής (δεν είμαι ψαγμένος, αλλά διάβασα επιμελώς πριν πάω στην έκθεση) ακούει αυτόν τον διάλογο και τον απολαμβάνει. Κορυφαία κατά τη γνώμη μου (ως απολύτως μη ειδικού) στιγμή της έκθεσης είναι οι 8 προσωπογραφίες του Μπαλζάκ, τέσσερις από κάθε ζωγράφο. Ο Πικάσο (με ένα «σ» και παροξύτονος τώρα) κεντάει κυριολεκτικά, αφού σε τέσσερα σκίτσα-πορτρέτα σταδιακά σχεδιάζει όλο και πιο «αφηρημένο» το πορτρέτο του Μπαλζάκ, κάνοντας όμως τον θεατή να αναγνωρίζει ξεκάθαρα τον «ήρωα». Δίπλα, τα έργα του Κοκτώ με θέμα τον Μπαλζάκ πάλι, μοιάζουν με σκιτσάκια πρωτοετούς στην Καλών Τεχνών. Παρορμητικά σκέφτεσαι ότι κακώς αναμετρήθηκε με τον Πικάσο ο Κοκτώ. Και όμως! Τα σχέδια του Πικάσο είναι τέσσερα χρόνια μεταγενέστερα. Αρα, ποιος αναμετρήθηκε με ποιον και γιατί;

Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές. Φωτισμός, μουσική, εξυπηρέτηση από το προσωπικό, όλα τέλεια. Έχει και τα καλά της η μεγάλη μας πόλη.

Info: Πάμπλο Πικάσο-Ζαν Κοκτώ – Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού

Επιμέλεια έκθεσης: Τάκης Μαυρωτάς

Διάρκεια έκθεσης: 4 Νοεμβρίου 2015 – 28 Φεβρουαρίου 2016

Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 10:00-18:00
Πέμπτη: 10:00-20:00
(Ιούνιος-Σεπτέμβριος: 10:00-18:00)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News