872
Η Μαντόνα φωτογραφημένη από την Μπετίνα Ρεμς, Νέα Υόρκη, 1994 | Taschen

Οι υπέροχες πορνό φωτογραφίες της Μπετίνα Ρεμς

Κιάρα Σουγκανίδου Κιάρα Σουγκανίδου 29 Απριλίου 2016, 10:23
Η Μαντόνα φωτογραφημένη από την Μπετίνα Ρεμς, Νέα Υόρκη, 1994
|Taschen

Οι υπέροχες πορνό φωτογραφίες της Μπετίνα Ρεμς

Κιάρα Σουγκανίδου Κιάρα Σουγκανίδου 29 Απριλίου 2016, 10:23

«Λατρεύω τη σάρκα. Είμαι η φωτογράφος του δέρματος», λέει η Μπετίνα Ρεμς, όταν τη ρωτάνε τι σημαίνει γι’ αυτήν η φωτογραφία. Βασικά η Ρεμς φωτογραφίζει τις γυναίκες γυμνές, πάρα πολύ σέξι, αλλά και εκφραστικές. Εκεί λοιπόν, κάπου στην έκφραση δηλαδή, αλλάζει το κόνσεπτ του πορνό και η γυμνή φωτογραφία ανάγεται σε καλλιτεχνική. Αναμφισβήτητα οι εικόνες της μαγνητίζουν. Και αρέσουν. Επιπροσθέτως, συχνά συνοδεύονται από πρόζα του γάλλου συγγραφέα και δοκιμιογράφου Σερζ Μπραμλί, οπότε είναι σαν καθεμία από αυτές να έχει τη δική της ιστορία. Ποιοτική και ιδιαίτερη.

Τα πρώτα μοντέλα της Μπετίνα Ρεμς, αυτά που την έκαναν διάσημη γρήγορα και αποτελεσματικά το 1978, ήταν μια χορευτική ομάδα από στριπτιζάδικο της πλατείας Πιγκάλ στο Παρίσι και επίσης μία ομάδα ακροβατών. Οι σέξι, ανατρεπτικές, αμφιλεγόμενες, φωτογραφίες της εκτέθηκαν στο Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι και την καθιέρωσαν ως τη νέα ευρωπαία προκλητική φωτογράφο.

Από τότε μέχρι σήμερα πειραματίστηκε με τα πορτρέτα, με τη μόδα, με την κινηματογραφημένη φωτογραφία, με τα βαλσαμωμένα ζώα, με ό,τι γενικά της τραβούσε την προσοχή και ήταν αρκούντως προκλητικό είτε ως θέμα είτε ως τρόπος παρουσίασης.

Close up of Karolina Kurkova, December 2001, Paris
Κοντινό της Καρολίνα Κουρκόβα, 2001, Παρίσι (© Bettina Rheims/Fotografiska)

Ενδεικτικά αναφέρω ορισμένες από τις πιο χαρακτηριστικές σειρές που φωτογράφισε, με τις οποίες άφησε εποχή τις προηγούμενες δεκαετίες: Chambre Close (1990–1992), με γυναίκες μοντέλα να ποζάρουν ως πόρνες στο δωμάτιο της δουλειάς, I.N.R.I. (1998), με άσεμνες σκηνές από τη ζωή του Χριστού («σαν να ζούσε σήμερα», όπως δήλωσε η Ρεμς) και κείμενα του Μπραμλί, The Book of Olga (2008), με γυναίκες ερασιτέχνες μοντέλα σε αμφίρροπες προκλητικές πόζες (σαν κάποιος να τις προκαλεί και ταυτόχρονα να τον προκαλούν και οι ίδιες) και Gender Studies (2014), με γυμνά και ημίγυμνα ανδρόγυνα μοντέλα σε στάσεις που υπόσχονται ξεκάθαρα σεξ.

rheims_fo_int_open_0102_0103_05798_1512281722_id_1024831
Το λεύκωμα της Μπετίνα Ρεμς από τις εκδόσεις TASCHEN

Από την άλλη η Μπετίνα Ρεμς έχει φωτογραφίσει και πολλούς διάσημους ανθρώπους με ενδιαφέροντα πρόσωπα, όπως για παράδειγμα η Σαρλότ Ράμπλινγκ, η Μάριαν Φέιθφουλ, η Μαντόνα, η Κάιλι Μινόγκ, η Κλόντια Σίφερ, η Κατρίν Ντενέβ… Επίσης έχει λάβει σημαντικά βραβεία, όπως το Grand Prix Φωτογραφίας της πόλης των Παρισίων (1994) και έχει χριστεί Ιππότης της Λεγεώνας της Τιμής (2002).

Kate, December 1989, London from the series ‘Modern Lovers’
«Kate». Πορτραίτο της Κέιτ Μος από τη σειρά «Μοντέρνοι Εραστές», 1989, Λονδίνο (© Bettina Rheims/Fotografiska)

Προφανώς η Ρεμς είναι η αγαπημένη πρόκληση των Γάλλων. Μεγάλοι οίκοι μόδας όπως η Chanel αλλά και ομορφιάς όπως η Lancôme της ζήτησαν να φωτογραφίσει τις διαφημιστικές καμπάνιες τους, αλλά το 1995, και ο Ζακ Σιράκ αυτοπροσώπως την κάλεσε να φωτογραφίσει το παρασκήνιο της προεκλογικής εκστρατείας του.

Εν συνεχεία, όταν εξελέγη Πρόεδρος της Γαλλικής Δημοκρατίας, της ανέθεσε να φωτογραφίσει και το επίσημο πορτρέτο του. Η Ρεμς το έκανε, και το αποτέλεσμα ήταν ενδιαφέρον, πολύ ενδιαφέρον, καμία σχέση με τις φωτογραφίες των αρχηγών κρατών που ξέρουμε. «Του έδωσα αυτό το ήρεμο λουκ που έχουν οι ήρωες των γουέστερν», δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα Libération, για το πορτρέτο του προέδρου.

Ολα αυτά που προανέφερα και πολλά πολλά ακόμη, παρουσιάζονται αυτόν τον καιρό σε ένα τριπλό αφιέρωμα για τα 35 χρόνια της Μπετίνα Ρεμς στη φωτογραφία.

Milla Jovovich, étude,  March 2005, Paris
Η ηθοποιός Μίλα Γιόβοβιτς φωτογραφημένη στο Παρίσι το 2005 (© Bettina Rheims/Fotografiska)

Κατ’ αρχάς το Μουσείο Φωτογραφίας της Στοκχόλμης της αφιερώνει μια μεγάλη αναδρομική με περισσότερες από 500 εικόνες, η οποία εγκαινιάστηκε στις 15 Απριλίου. Την επιλογή έκανε η ίδια η Ρεμς από τις σειρές Chambre Close, Héroïnes και Rose c’est Paris αλλά επίσης ειδικά για την έκθεση η φωτογράφος έδωσε στο μουσείο και πολλές προσωπικές λήψεις που τράβηξε στα παρασκήνια των πιο πάνω φωτογραφήσεων καθώς και σημειώσεις από το επαγγελματικό ημερολόγιό της.

Gwen Stefani from ‘No Doubt’, April 1996, New York , from the series ‘Pourquoi m’as-tu abandonnée?’
Η τραγουδίστρια Γκουέν Στεφάνι από τη φωτογραφική σειρά «Γιατί με έχεις εγκαταλείψει;», Νέα Υόρκη, 1996 (© Bettina Rheims/Fotografiska)

Η έκθεση αυτή στη Στοκχόλμη είναι πολύ σωστά οργανωμένη – αν βρεθείτε στη σουηδική πρωτεύουσα μην τη χάσετε. Δείχνει όλη την ένταση, το χρώμα, την παράξενη ματιά, τη ζωντανή απεικόνιση αλλά και την καλλιτεχνική υφή της δουλειάς της Μπετίνα Ρεμς. Επίσης ανακατεύει τις ανώνυμες σέξι γυναίκες με τις διάσημες, όπως η Κέιτ Μος, η Μόνικα Μπελούτσι, η Ναόμι Κάμπελ, με αποτέλεσμα να δημιουργείται μέσα στην αίθουσα ένα αληθινό πανδαιμόνιο ολοζώντανης ομορφιάς και αισθησιασμού που αναγκαστικά σε συνεπαίρνει. Η έκθεση διαρκεί ως τις 12 Ιουνίου.

Andrej P. III, july 2011, Paris
Το διεμφυλικό μοντέλο Andrej P στο Παρίσι το 2011 (© Bettina Rheims/Fotografiska)

Από την άλλη ο εκδοτικός οίκος TASCHEN εκδίδει το προσωπικό λεύκωμα της Ρεμς με φωτογραφίες από όλη την καριέρα της και κείμενα του Σερζ Μπραμλί, σε μία νέα ειδική έκδοση, που κοστίζει 59,99 ευρώ. Το αυθεντικό συλλεκτικό λεύκωμα το οποίο επίσης κυκλοφορεί από την TASCHEN σε 800 αντίτυπα υπογεγραμμένα από τη Μπετίνα Ρεμς, κοστίζει 500 ευρώ.