590
Νορβηγός ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου ετοιμάζεται να το φορτίσει σε έναν από ειδικούς σταθμούς που υπάρχουν στη χώρα | REUTERS/Alister Doyle

Οι Νορβηγοί ξέμειναν από πρίζες για… αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 26 Σεπτεμβρίου 2017, 13:09
Νορβηγός ιδιοκτήτης ηλεκτρικού αυτοκινήτου ετοιμάζεται να το φορτίσει σε έναν από ειδικούς σταθμούς που υπάρχουν στη χώρα
|REUTERS/Alister Doyle

Οι Νορβηγοί ξέμειναν από πρίζες για… αυτοκίνητα

Protagon Team Protagon Team 26 Σεπτεμβρίου 2017, 13:09

Η Νορβηγία είναι εδώ και καιρό ο ευρωπαϊκός παράδεισος των ηλεκτρικών οχημάτων. Ακούγεται παράδοξο, αλλά μόνο σε πρώτη ανάγνωση. Γιατί αν κοιτάξει κανείς λίγο καλύτερα, η Νορβηγία, η μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγός χώρα της Ευρώπης, ακολουθεί εδώ και πολλά χρόνια με προσήλωση και σχέδιο την παροιμία περί των φρονίμων παιδιών που μαγειρεύουν προτού πεινάσουν.

Η σκανδιναβική χώρα -που κατέλαβε την πρώτη θέση στον κατάλογο του ΟΗΕ με τα κράτη που προσφέρουν στους πολίτες τους την υψηλότερη ποιότητα ζωής – είναι μακράν η πιο οικολογική χώρα της Ευρώπης και του πλανήτη – και από κοντά ακολουθεί η γειτονική Σουηδία.

Ενα στα τρία νέα οχήματα που παίρνουν λαμβάνουν άδεια κυκλοφορίας είναι πλέον ηλεκτρικό και ο στόχος που έχει θέσει η κυβέρνηση του Οσλο -με τη σύμφωνη γνώμη της αντιπολίτευσης– να είναι «πράσινα» το 100% των νέων αυτοκινήτων ως το 2025, φαίνεται πλέον εφικτός. Ολα καλά και οικολογικά λοιπόν; Ναι μεν, αλλά…

Διότι αυτή ακριβώς η «έκρηξη» στην αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων έχει φέρει σε δύσκολη θέση κυβέρνηση και δήμους της χώρας, καθώς οι ειδικές κολώνες για τη φόρτιση των οχημάτων δεν επαρκούν πια για να καλύψουν την αυξημένη ζήτηση.

Η έλλειψη μάλιστα σημείων φόρτισης πρόσφατα οδήγησε τον επικεφαλής της ένωσης για τη προώθηση ηλεκτρικών οχημάτων Πέτερ Χάουγκνελαντ, να εκδώσει ανακοίνωση με την οποία συμβουλεύει τους καταναλωτές να προβούν στην αγορά ηλεκτρικού οχήματος μόνον αν είναι βέβαιοι ότι υπάρχει κοντά τους σταθμός φόρτισης όπως αναφέρει η Repubblica.

Γιατί καλή η πράσινη επανάσταση, καλά και τα σχέδια, αλλά εδώ οι Νορβηγοί έπεσαν θύματα της επιτυχίας τους. Στο Οσλο για παράδειγμα, όπου τα νέα, πράσινης τεχνολογίας, αυτοκίνητα αποτελούν το 40% του συνόλου -περί τις 80.000- οι ειδικοί σταθμοί και οι κολώνες φόρτισης είναι μόνο 1.300. Και δεν είναι ότι οι υπεύθυνοι αδιαφορούν: στις αρχές του έτους εγκαινιάστηκε στη χώρα ο μεγαλύτερος διεθνώς σταθμός ταχείας φόρτισης, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να φορτίζει 28 οχήματα σε διάστημα μισής ώρας. Κάθε χρόνο οι σταθμοί αυξάνονται κατά 26%, αλλά και πάλι είναι πολύ πίσω από την αύξηση των οχημάτων που αγγίζει το 100%

Γιατί λοιπόν οι Νορβηγοί εξακολουθούν να αγοράζουν μετά μανίας ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Η πρώτη αιτία είναι η οικολογική -εντελώς ξένη προς την ελληνική κουλτούρα τού «δε βαριέσαι» και «στάχτη να γίνει το δάσος»- συνείδηση των Νορβηγών. Μιλάμε για μία χώρα, η οποία παρότι διαθέτει πλούσιο απόθεμα ορυκτών καυσίμων και επενδυτικό κεφάλαιο που θα ζήλευε και το Κατάρ προτιμά να επενδύει σε ακριβές, αλλά πράσινες τεχνολογίες που θα αποδώσουν στο μέλλον.

Ο δεύτερος λόγος είναι τα σημαντικά κίνητρα που προσφέρει το κράτος στους πολίτες του προκειμένου να εγκαταλείψουν τα ρυπογόνα αυτοκίνητα και να στραφούν στις νέες τεχνολογίες.

Οποιος για παράδειγμα αγοράζει ένα μεσαίου κυβισμού αυτοκίνητο μηδενικών εκπομπών μάρκας Renault, Nissan ή Vw κερδίζει με τις επιδοτήσεις τουλάχιστον 5.000 ευρώ – και σε αυτά δεν υπολογίζονται ούτε οι τεράστιες εκπτώσεις στα τέλη κυκλοφορίας και οι διευκολύνσεις ασφάλισης. Αν πάλι πρόκειται για μεγάλο όχημα, όπως για παράδειγμα ένα Tesla – και στο Οσλο κυκλοφορούν πολλά, είτε ιδιωτικά είτε ταξί – το κέρδος ξεπερνάει τις 9.000.

Το εγχείρημα πέτυχε και ακριβώς αυτό γεννά και το πρόβλημα. Το 60% των ιδιοκτητών υβριδικών οχημάτων δεν διαθέτουν γκαράζ με δυνατότητα φόρτισης, άρα εξαρτώνται από το ανεπαρκές ακόμα σύστημα που προσφέρουν οι δήμοι και το κράτος. Ο δήμος του Οσλο τους τελευταίους μήνες έχει ρίξει όλο το βάρος στη λύση του προβλήματος και κρίνοντας από τα όσα έχουν καταφέρει ως σήμερα οι Νορβηγοί άνετα θα μπορούσε να στοιχηματίσει κανείς ότι θα τα φέρει σε πέρας. Κάτι παρόμοιο έχει πετύχει και η γειτονική Σουηδία όπου η Volvo, η αυτοκινητοβιομηχανία-σύμβολο της χώρας έχει ανακοινώσει ότι από το 2020 θα παράγει μόνο υβριδικά και ηλεκτρικά οχήματα.