Οι Times για το χριστουγεννιάτικο δώρο στους ισπανούς μαθητές / Το eLife για τις πληροφορίες που μας δίνει μια παρέα αυστραλοπίθηκων / Η Repubblica για τα γκράφιτι με τους μεγάλους της τέχνης / Και η Corriere della Sera…
  • The Times

    Ο Αγιος Βασίλης είναι Ισπανός;

    Από μια άποψη, είναι σαν να ήρθε νωρίτερα ο Αγιος Βασίλης και επιπλέον να μοίρασε και το καλύτερο δώρο: γιατί η πρόταση νόμου που κατατέθηκε χθες στην αρμόδια επιτροπή της ισπανικής βουλής καλεί τους βουλευτές να αναγνωρίσουν το «δικαίωμα των παιδιών στον ελεύθερο χρόνο». Που τι σημαίνει αυτό; Λιγότερο –έως και καθόλου καμιά φορά– διάβασμα στο σπίτι.

    Το θέμα, υπενθυμίζουν οι Times, είχε λάβει διαστάσεις πριν από δύο μήνες, όταν η πανισπανική ένωση γονέων και κηδεμόνων κάλεσε τους γονείς να «απεργήσουν» τα τέσσερα σαββατοκύριακα του Νοεμβρίου. Το ένα επιχείρημα ήταν ότι η μελέτη των παιδιών δεν είναι δουλειά των γονιών αλλά των δασκάλων, ένα δεύτερο ότι τα παιδιά είχαν ελάχιστο χρόνο όχι μόνο για παρακολουθήσουν άλλες εξωσχολικές δραστηριότητες αλλά ακόμη και για να παίξουν.

    Η πρόταση κατατέθηκε από τους Σοσιαλιστές και βρίσκει σύμφωνα όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και το κυβερνών Λαϊκό Κόμμα. Η κυβέρνηση Ραχόι, όμως, είναι μια κυβέρνηση μειοψηφίας. Κι έτσι η πρόταση έχει πολλές πιθανότητες να γίνει ένας πολύ ωραίος πρωτοχρονιάτικος μποναμάς για τα ισπανάκια που αφιερώνουν στη μελέτη στο σπίτι 6,5 ώρες την εβδομάδα όταν ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ είναι 4,9.

    Αντε, και στα δικά μας.

    Φωτό: Διάβασμα στο σπίτι: έγκλημα για τα παιδιά, τιμωρία για τους μεγάλους. Πηγή: The Times / AFP / Getty / Desiree Martin
  • eLife

    Ιχνη / Τι μάθαμε για την οικογένεια της Λούσι

    Eντάξει, για τη Λούσι τα ξέρουμε σχεδόν όλα – ακόμη και ότι σκοτώθηκε πέφτοντας από ένα δέντρο. Αλλά για την οικογένειά της; Κάτι μπορεί να μας πουν τα χνάρια μιας ομάδας αυστραλοπιθήκων που εντοπίστηκαν στην Τανζανία και προσφέρουν κάποια στοιχεία για τον πιο παλιό προϊστορικό περίπατο που γνωρίζουμε. Τι μας λένε λοιπόν αυτά τα χνάρια, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο eLife; Πρώτον ότι ανήκουν στο είδος Australopithecus afarensis, το ίδιο της διάσημης Λούσι. Πρόκειται δηλαδή για απευθείας προγόνους του σύγχρονου ανθρώπου, οι οποίοι έζησαν πριν από 3 με 4 εκατομμύρια χρόνια στην Αφρική και στέκονταν στα δυο τους πόδια πάνω κάτω όπως εμείς.

    Το δεύτερο που μαθαίνουμε από τα ίχνη είναι πως ανήκουν σε δύο αυστραλοπιθήκους που είχαν την ίδια κατεύθυνση και προχωρούσαν με την ίδια ταχύτητα άλλων τριών, τα ίχνη των οποίων είχαν ανακαλυφθεί τη δεκαετία του 1970 από τη διάσημη αγγλίδα ανθρωπολόγο Μέρι Λίκι στο ίδιο σημείο. Αρα; Αρα περπατούσαν όλοι μαζί πάνω στην ακόμη ζεστή ηφαιστειακή τέφρα και κάτω από μια βροχή που μετέτρεψε εκείνη την τέφρα σε λάσπη και που όταν στέγνωσε έγινε ένας πορώδης βράχος (τόφος), πάνω στον οποίο διατηρήθηκαν για εκατομμύρια χρόνια τα ίχνη των πελμάτων.

    Σε αυτό το σημείο έρχεται και η πιο σημαντική πληροφορία. Γιατί οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι ένας από την ομάδα των πέντε φορούσε –για να το πούμε όπως θα το λέγαμε σήμερα– πολύ μεγάλο νούμερο παπούτσι κι επομένως ήταν αρσενικό. Τα άλλα τέσσερα, μικρότερα στο ύψος κατά τουλάχιστον 50 εκατοστά, ήταν πιθανότατα δυο γυναίκες και δυο παιδιά ή τρεις γυναίκες και ένα παιδί. Και τι σημαίνει αυτό; Oτι ο περίπατος δεν ήταν και τόσο ρομαντικός όσο θα θέλαμε ενδεχομένως να πιστεύουμε. Δηλαδή, δεν έχουμε να κάνουμε με ένα ζευγάρι περίπου ίδιων διαστάσεων που μπορεί να περπατούν ίσως χέρι χέρι και το παιδάκι τους να χοροπηδάει γύρω γύρω. Αλλά με ένα αρσενικό που είναι πολύ πιο ογκώδες από τα θηλυκά, όπως συμβαίνει με τους γορίλες.

    Η κοινωνική δομή επομένως είναι πιθανό να μην αποτελείτο από πυρηνικές οικογένειες, αλλά από κυρίαρχα αρσενικά και τα θηλυκά χαρέμια τους. Ωραία, και πώς να ονομάσουμε τον (με την ευρύτερη έννοια) άνδρα της Λούσι; Οι ειδικοί προσανατολίζονται στο «Τσούι», όπως λεγόταν εκείνο το δίμετρο μαλλιαρό ον από τον «Πόλεμο των Αστρων». Του πάει.

    Φωτό: Καλλιτεχνική απεικόνιση της οικογένειας της Λούσι. Και με ωραίο καιρό για βόλτα. Πηγή: eLife
  • La Repubblica

    Ιδέες / Η μεγαλύτερη πινακοθήκη του κόσμου

    Ο στόχος είναι ευγενής: ο ιταλός street artist Αντρέα Ράβο Ματόνι φιλοδοξεί να δημιουργήσει «το μεγαλύτερο ανοικτό μουσείο στον κόσμο». Πώς; Αναπαράγοντας με τα σπρέι του στους τοίχους των πόλεων της πατρίδας του έργα των μεγάλων ζωγράφων της κλασικής περιόδου. Το project λέγεται «Αποκατάσταση του κλασικισμού στη σύγχρονη εποχή», ενώ σχέδιά του έχουν ήδη εμφανιστεί στη Σικελία, τη Σαρδηνία, τη Μαλπένσα και το Βαρέζε απ’ όπου και κατάγεται. «Ο σκοπός μου να γίνει προσβάσιμη σε όλους αυτή η ξεχασμένη ομορφιά» λέει στη Repubblica. «Η δουλειά αυτή είναι μια μοναδική ευκαιρία για αναπτύξω το ουτοπικό σχέδιο πάνω στο οποίο εργάζομαι: τη δημιουργία μιας ανοικτής πινακοθήκης».

    Ο αγαπημένος του είναι ο Καραβάτζο. Αλλά έχει ήδη ζωγραφίσει και έργα των Μποτιτσέλι, Βερονέζε, Πιέρο ντελα Φραντσέσκα. «Η δική μας pop art –παρατηρεί– είναι οι ζωγράφοι του 1400, του 1500, του 1600. Οι Αμερικανοί έχουν τον Αντι Γουόρχολ, εμείς τον Καραβάτζο». Κάπως έτσι ο Καραβάτζο έγινε γκράφιτι στους τοίχους κι ένα κίνητρο, όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, για κάποιον να επισκεφθεί τα μουσεία για να δει τους αυθεντικούς πίνακες. Ο σκοπός δεν είναι μόνο ευγενής επομένως αλλά και πρακτικός. Και σε αυτήν την τεράστια μουντζούρα που έχει μετατραπεί η Αθήνα από τα ανέμπνευστα γκράφιτι και τα κοινότοπα συνθήματα, θα ευχόταν κανείς το project του ιταλού street artist να βρει μιμητές.

    Φωτό: «Η σύλληψη του Ιησού» του Καραβάτζο σε μια γέφυρα στο Βαρέζε. Καλύτερα από το να γράφει «Μαράκι σ’ αγαπώ» και «Θύρα 13», ε;
  • Corriere della Sera

    Αγώνας / Η Ρόζα Παρκς χωρίς μαντήλα

    Το έγκλημά της ήταν ότι βγήκε από σπίτι με το κεφάλι ακάλυπτο για να νιώσει επιτέλους τον αέρα στα μαλλιά της. Και η αδιάψευστη ομολογία της ενοχής της ότι πόσταρε μια φωτογραφία στο Instragram όπου εικονίζεται χωρίς το «αμπάγια», τη μαντίλα που φορούν στη Σαουδική Αραβία, σε έναν από τους πλέον κεντρικούς δρόμους του Ριάντ. Κι έτσι η 20χρονη Μάλακ αλ Σέχρι κατέληξε στη φυλακή. Αλλά πριν φτάσει εκεί, είχαν χυθεί τόνοι μίσους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από ποιους; Μα φυσικά από άνδρες, σημειώνει η Corriere della Sera. Που ένιωσαν ότι προσβλήθηκαν τόσο πολύ ώστε δημιούργησαν και ολόκληρο hashtag με αίτημα τη σύλληψη του «Αγγέλου» – αυτό ακριβώς σημαίνει Μάλακ στα αραβικά.

    «Η μικρότερη τιμωρία γι’ αυτήν είναι ο αποκεφαλισμός» έγραψε ένας. «Σκοτώστε την και δώστε την να την φάνε τα σκυλιά» πρότεινε ένας άλλος. Λόγια μιας ασύλληπτης βίας που έπαιξαν τον ρόλο τους για να οδηγηθεί η 20χρονη γυναίκα στη φυλακή πριν από δυο ημέρες. Με ποια κατηγορία; Οτι δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωσή της να κυκλοφορεί σε δημόσιους χώρους με καλυμμένο το κεφάλι. Αλλά κι επειδή «μίλησε ανοικτά για απαγορευμένες σχέσεις με άνδρες που δεν είναι συγγενείς της». Πάλι καλά που υπάρχουν και κάποιες γυναίκες που την υπερασπίζονται: «Θαυμάζω το θάρρος και τις αντοχές αυτής της γυναίκας» έγραψε μια από αυτές.

    Κάποια άλλη την συνέκρινε τη Ρόζα Παρκς, τη μαύρη γυναίκα που το 1955 στην Αλαμπάμα αρνήθηκε να παραχωρήσει τη θέση της στο λεωφορείο σε έναν λευκό. Μακάρι να αποκτήσει η Σαουδική Αραβία το δικό της σύμβολο αντίστασης και χειραφέτησης στο πρόσωπο αυτής της υπέροχης γυναίκας.

    Φωτό: Η 20χρονη Μάλακ αλ Σέχρι όπως θα ήθελαν να ποζάρουν πολλές γυναίκες στη Σαουδική Αραβία. Πηγή: CdS



text
  • Ενοχη για τον θάνατο της Τζωρτζίνας η Πισπιρίγκου. Βρέχει χρόνια σήμερα


    29 Μαρτίου 2024, 11:54