558
|

Ένας τρόπος που διδάσκονται οι διδάσκοντες

Avatar Βαγγέλης Γεωργίου 17 Δεκεμβρίου 2014, 00:22

Ένας τρόπος που διδάσκονται οι διδάσκοντες

Avatar Βαγγέλης Γεωργίου 17 Δεκεμβρίου 2014, 00:22

Εδώ και 3 χρόνια πολλές τοπικές βιβλιοθήκες πολλών ελληνικών πόλεων-ιδιαίτερα σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αττικής- έχουν αυξήσει τον αριθμό των βιβλίων τους. Είτε πρόκειται για νέες είτε ακόμα και παλαιότερες αξιόλογες εκδόσεις. Έχουν στηθεί πρωτότυπες επιμορφωτικές ημερίδες και διοργανωθεί πολιτιστικές εκδηλώσεις τοπικού και ευρύτερου χαρακτήρα. Ο Μιχάλης Κοπιδάκης, Κλασικός Φιλόλογος και Ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, μιλάει στο protagon για το πώς έχουν επιτευχθεί οι παραπάνω δράσεις από τηνσυνεργασία Future Library και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε.), στο οποίο είναι και Σύμβουλος.

Μέσα στο 2014 ενισχύθηκαν από το Κ.Ι.Κ.Π.Ε δώδεκα δημόσιες και δημοτικές βιβλιοθήκες -δέκα στην περιφέρεια και δύο στον νομό Αττικής- δωρίζοντάς τους βιβλία ενώ θα διοργανώσει στην Κόρινθο, τα Χανιά και τη Δράμα σεμινάρια για εκπαιδευτικούς με τίτλο «Από την έρευνα στη διδασκαλία». Τα σεμινάρια αφορούν Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά, Ιστορία, και Οικονομία και τα έχουν αναλάβει διακεκριμένοι ερευνητές και πανεπιστημιακοί, έχοντας ως στόχο να ενημερώσουν τους εκπαιδευτικούς και το ευρύτερο κοινό για τις μεθόδους και τα πορίσματα της επιστημονικής έρευνας, απευθυνόμενοι κυρίως σε καθηγητές της Μέσης Εκπαίδευσης. Συνδιοργανωτές των σεμιναρίων είναι οι κατά τόπους βιβλιοθήκες, που είναι συνδεδεμένες και συνεργάζονται με το πρόγραμμα Future Library, του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

To πρόγραμμα «Από την έρευνα στη διδασκαλία» εμπνέεται από το εκπαιδευτικό ιδεώδες του Humbold (βλ. Πανεπιστήμιο Humbold, Βερολίνο), που πίστευε ότι ο πανεπιστημιακός ερευνητής πρέπει να διδάσκει το αντικείμενο που ερευνά και που συνεπώς το γνωρίζει πολύ καλά. Σήμερα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο το πρόβλημα της επιμόρφωσης των καθηγητών της Μέσης Εκπαίδευσης, το οποίο μετά την ουσιαστική κατάργηση των ΠΕΚ από το Υπουργείο Παιδείας έχει οξυνθεί.

Η επιλογή των θεμάτων γίνεται από τη διδακτέα ύλη του σχολικού προγράμματος ούτως ώστε οι συμμετέχοντες να μπορούν να μεταδώσουν τους προβληματισμούς της έρευνας απευθείας στις τάξεις του σχολείου.

Η επιλογή των ομιλητών βασίζεται στην αποδεδειγμένη ερευνητική και διδακτική τους εμπειρία, σε σχέση με την θεματολογία που έχει επιλεχθεί. Έτσι, για παράδειγμα, ένας αρχαιοελληνιστής που ασχολείται με τον Πλάτωνα θα διδάξει Πλάτωνα κι ένας των Νέων Ελληνικών που ασχολείται με τον Παπαδιαμάντη θα διδάξει Παπαδιαμάντη.

Υπήρξε ενθουσιώδης ανταπόκριση από τις τοπικές κοινωνίες αλλά και τους εκπρόσωπους του εκπαιδευτικού μηχανισμού (καθηγητές και σχολικοί σύμβουλοι) όσον αφορά στην υλοποίηση του προγράμματος, γιατί προφανώς αντιλαμβάνονται τη σημασία των Σεμιναρίων για την πληρέστερη κατάρτιση των μαθητών.

Απευθυνόμαστε και στο ευρύ κοινό, αλλά η ομάδα που αποτελεί τον στόχο μας είναι οι εκπαιδευτικοί. Αυτοί διαθέτουν τις προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν εξειδικευμένες διδασκαλίες. Γνώμη μας είναι ότι πρέπει πάντα η διδασκαλία να σκοπεύει υψηλότερα από το επίπεδο του μέσου μορφωμένου πολίτη. Έτσι ο ακροατής προκαλείται να μάθει περισσότερα.

Η συνδρομή σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ήταν ευθύς εξαρχής από της ιδρύσεώς(1988) ύψιστη προτεραιότητα του ΚΙΚΠΕ. Ένας άλλος όμως στόχος, εξ ίσου σημαντικός, είναι η προώθηση εκπαιδευτικών και πολιτιστικών προγραμμάτων διότι η διάχυση της παιδείας ευνοεί ακριβώς τις ομάδες εκείνες που για διάφορους λόγους (περιφέρεια, οικονομικοί λόγοι κ.ά.) βρίσκονται σε δυσκολία προσέγγισης των δρώμενων στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Η αποδοτική συνεργασία μας με το Future Library σχετίζεται με τον εμπλουτισμό των περιφερειακών βιβλιοθηκών, που περιλαμβάνονται στο δίκτυο του Future Library με νέες αξιόλογες εκδόσεις και συνδρομές περιοδικών, λόγω της οικονομικής δυσπραγίας που επικρατεί για τις διοικήσεις των βιβλιοθηκών που τις αναγκάζει σε μεγάλη συρρίκνωση παραγγελιών κ.τ.λ. Το Future Library μεταξύ άλλων επιμορφώνει τα στελέχη των βιβλιοθηκών και παρέχει ηλεκτρονικά μηχανήματα και γενικότερη τεχνολογική στήριξη στις βιβλιοθήκες. Πέραν όμως αυτών των διακριτών αρμοδιοτήτων υπάρχει ευρύς τομέας δράσεων από κοινού, όπως το συγκεκριμένο πρόγραμμα των σεμιναρίων.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News