1147
(από αριστερά) Δημήτρης Γερογιάννης Διευθύνων Σύμβουλος AEGEAN, Tom Enders Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus και ο Πρόεδρος της AEGEAN Ευτύχης Βασιλάκης τη στιγμή που υπογράφει τη συμφωνία | aegeanair.com

Aegean: Παραγγελία-μαμούθ, αξίας 5 δισ. δολαρίων, για 42 Airbus

(από αριστερά) Δημήτρης Γερογιάννης Διευθύνων Σύμβουλος AEGEAN, Tom Enders Διευθύνων Σύμβουλος της Airbus και ο Πρόεδρος της AEGEAN Ευτύχης Βασιλάκης τη στιγμή που υπογράφει τη συμφωνία
|aegeanair.com

Aegean: Παραγγελία-μαμούθ, αξίας 5 δισ. δολαρίων, για 42 Airbus

Επεσαν οι υπογραφές για την αγορά από την Aegean 42 αεροσκαφών της Airbus, συνολικής αξίας 5 δισ. δολαρίων. Είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση που έγινε ποτέ στην Ελλάδα, και μάλιστα σε περίοδο βαθιάς οικονομικής κρίσης.

«Αυτό είναι το τεράστιο success story της Ελλάδας σήμερα» είπε ο Τομ Εντερς, Νο1 της Airbus, λίγο πριν βάλει την υπογραφή του στο deal πλάι σε εκείνες του Ευτύχιου Βασιλάκη, προέδρου της Aegean και του Δημήτρη Γερογιάννη, διευθύνοντος συμβούλου της.

«Αυτοί οι άνθρωποι όχι μόνο κράτησαν γερά τα ηνία της εταιρείας μέσα στην φοβερή κρίση της Ελλάδας, αλλά κατάφεραν και διπλασίασαν τα μεγέθη της στο διάστημα αυτό. Εχω ζήσει πολλά επιτεύγματα ως διευθύνων σύμβουλος της Airbus, αλλά σαν αυτό το success story, κανένα» είπε ο Εντερς, προσθέτοντας ότι η καλή μέρα για την Ελλάδα από το πρωί φάνηκε, όταν έμαθε τα ευχάριστα νέα για τη συμφωνία για το ελληνικό χρέος στις Βρυξέλλες.

Ο Πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ήταν προγραμματισμένο να παραστεί στην τελετή υπογραφής της Συμφωνίας, που έγινε στον τεράστιο εσωτερικό χώρο της Τεχνικής Βάσης της Aegean στο Ελ. Βενιζέλος. Κανονίστηκε όμως μετά τις εξελίξεις στη βελγική πρωτεύουσα να επισκεφθεί στις 2 το μεσημέρι τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να τον ενημερώσει για τα του Eurogroup, και να ετοιμαστεί για το γιορτινή σύναξη των κοινοβουλευτικών ομάδων ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ το απόγευμα στο Ζάππειο.

Ηταν εκεί, στο αεροδρόμιο, ο αντιπρόεδρος της ελληνικής κυβέρνησης Γιάννης Δραγασάκης. Ηταν βεβαίως και ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ενα πολύ γνωστό τραπεζικό στέλεχος μας είπε στο αεροδρόμιο ότι αξίζει σήμερα, και για λόγους τόνωσης του διεθνούς παράγοντα που ακόμα είναι επιφυλακτικός να επενδύσει στην Ελλάδα, να αναδειχθεί αυτή η επιτυχία της χώρας. «Το χρειαζόμαστε» συμπλήρωσε. «Γιατί πολλές κακές ειδήσεις υποφέραμε όλα αυτά τα χρόνια».

Δεν ήταν λίγοι, επομένως, και εκείνοι που σημείωσαν πόσο σημαντικό θα ήταν εάν ο Αλέξης Τσίπρας προσπαθούσε να ήταν παρών στην τελετή υπογραφής αυτής της αεροπορικής συμφωνίας-μαμούθ, και ας έφευγε αμέσως για το προεδρικό.

Η παρουσία του έλληνα Πρωθυπουργού σε ένα τέτοιας διάστασης γεγονός, όπου μία καθόλα ελληνική ιδιωτική εταιρεία προχωρεί σε μία επένδυση 5 δισ. που πλέον την ανεβάζει στη μεγάλη κατηγορία των διεθνών εταιρειών αερομεταφορών, σίγουρα θα προβαλλόταν αναλόγως από τα διεθνή Μέσα και οπωσδήποτε θα έδινε και μία άλλη διάσταση στα πανηγύρια της σημερινής ημέρας.

Ο κ. Βασιλάκης, τη στιγμή που από βήματος έλεγε ότι η Aegean «κτίστηκε με πίστη στην Ελλάδα, στην Ελλάδα που υποστηρίζουμε έμπρακτα», ένα μικρό τεχνικό πρόβλημα προς στιγμή έσβησε το κείμενο της ομιλίας του από το μηχάνημα που είχε μπροστά του, και με άμεσο χιούμορ είπε «μάλλον το auto-cue ακολούθησε τον Πρωθυπουργό», που τελευταία στιγμή μάθαμε ότι δεν θα ήταν εκεί. Αρα, δεν ακούσαμε και τι θα έλεγε…

Υπογραφή συμφωνίας Aegean - Airbus 2 - Copy
Γενική άποψη από την εκδήλωση (aegeanair.com)

Εάν ήταν, θα άκουγε από τον πρόεδρο της Aegean ότι η εταιρεία έχει φθάσει πλέον να συνεισφέρει στο (ευρύτερο) κράτος 350 εκατ. ευρώ ετησίως σε τέλη, φόρους και εισφορές, ότι για κάθε ευρώ που λαμβάνουν αθροιστικά οι εργαζόμενοι και οι μέτοχοί της, το κράτος εισπράττει 3 ευρώ, και τέλος ότι κάθε επιπλέον αεροσκάφος της Aegean παράγει ετησίως 6,5 εκατ. ευρώ έσοδα για το ελληνικό κράτος και δημιουργεί 90 επιπλέον άμεσες θέσεις εργασίας (στην εταιρεία και επίγεια) – συνολικά σήμερα απασχολεί περίπου 3.100 ανθρώπους.

Μερικές δεκάδες από αυτούς είδαμε στην τελετή υπογραφής στο αεροδρόμιο. Μέλη των πληρωμάτων καμπίνας οι περισσότεροι, είχαν τη θέση τους διακριτικά στον τεράστιο χώρο όπου επιδιορθώνονται και ελέγχονται τα δικά τους αεροπλάνα. Το χαμόγελο των αεροσυνοδών δεν ήταν σήμερα χαμόγελο καμπίνας. Φανέρωνε ικανοποίηση.

Σκέφτηκα, πόση σιγουριά και υπερηφάνεια πρέπει να ένιωθαν που ήταν εκεί και άκουγαν όσα ειπώθηκαν για αυτήν την εταιρεία που ξεκίνησε τη ζωή της πριν από περίπου 19 χρόνια, και έφθασε σήμερα να εξυπηρετεί 153 προορισμούς, που σίγουρα θα αυξηθούν με την προσθήκη τον νέων, προηγμένης τεχνολογίας αεροσκαφών;

Πού θα ήταν άραγε αυτοί οι άνθρωποι εάν δεν υπήρχε ετούτη η εταιρεία; Κανείς δεν μπορεί να ξέρει. Ισως να βρίσκονταν και άλλοι Βασιλάκηδες, θα πείτε. Ναι. Δεν έχει έλλειμμα από θαρραλέους και οραματιστές επιχειρηματίες η Ελλάδα. Ισως πάλι, πει κάποιος άλλος, να αναγεννιόταν πάλι από τις στάχτες του Δημοσίου η χρεοκοπημένη κρατική Ολυμπιακή; Αυτό, σίγουρα αποκλείεται.

Σε ένα από τα αρκετά βίντεο που προβλήθηκαν, είδαμε και ακούσαμε αρκετούς χειριστές να λένε δυο λόγια για το τι τους έφερε στην εταιρεία, και τι τους κρατά σε αυτήν. Από όλους έβγαινε αυτή η φοβερή τρέλα τού να πετάς. Ακόμα κι όταν, όπως χαρακτηριστικά είπε ένας, χρειαστεί να πετάξεις στον ίδιο προορισμό ξανά και ξανά, τις ίδιες ώρες και ημέρες, «καμία πτήση δεν είναι ίδια με τις άλλες». Και ένας τελευταίος, που πρέπει να είναι από τους πιο παλιούς, πιθανώς να ήρθε και από την παλιά Ολυμπιακή, είπε για τη δουλειά του «εγώ, έχω το καλύτερο γραφείο στον κόσμο».

Αυτός ο ανθρώπινος παράγοντας διαπέρασε μεγάλο μέρος των ομιλιών των δύο κορυφαίων στελεχών της Aegean. Ο Δημήτρης Γερογιάννης  αναφέρθηκε εκτενέστερα στην παραγγελία 30 έως 42 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320neo, μέσα στα οποία περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστον 10 αεροσκάφη μεγαλύτερου τύπου σε μέγεθος και χωρητικότητα επιβατών Α321neo, με ασυναγώνιστη τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων αλλά και φιλικά στο περιβάλλον.

«Ο καθοριστικός όμως παράγοντας που δίνει ζωή στο άψυχο μέταλλο και οδηγεί στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσίας προς τους επιβάτες είναι η ποιότητα, η κουλτούρα και η αποτελεσματικότητα των ανθρώπων μας» συμπλήρωσε.

Ο Ευτύχιος Βασιλάκης
Ο Ευτύχης Βασιλάκης

Και ο Ευτύχης Βασιλάκης, τον οποίο ο CEO της Airbus χαρακτήρισε «ferocious negotiator», δηλαδή «σκληρό διαπραγματευτή»:

«Υλοποιούμε μια αναγκαία επένδυση που ενισχύει την ανταγωνιστικότητά μας, θωρακίζει την εταιρία μας, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ένα ακόμα πιο φιλόδοξο μέλλον (…) Το κύριο όμως συστατικό της επιτυχίας μας εξακολουθούν να είναι οι άνθρωποί μας, η δημιουργικότητα και ο δυναμισμός τους».

Στη συνέχεια, επειδή όπως είπε η εκπαίδευση βρίσκεται εξαρχής στον πυρήνα της φιλοσοφίας της εταιρείας, «δεν θα μπορούσαμε λοιπόν να υλοποιήσουμε μια τόσο μεγάλη επένδυση για τον στόλο μας, χωρίς μια ανάλογη για την εξέλιξη του ανθρώπινου δυναμικού μας».

Ετσι ανακοίνωσε ότι προχωρεί άμεσα σε μια επένδυση 30 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου εκπαιδευτικού κέντρου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), που μεταξύ άλλων θα διαθέτει ιδιόκτητους νέους προσομοιωτές πτήσεων και θα καλύπτει τις ανάγκες όλου του πτητικού προσωπικού, των πιλότων, αλλά και των πληρωμάτων καμπίνας.

Σε αυτό το εκπαιδευτικό κέντρο η Aegean θα έχει και την αρωγή της Airbus, τόσο σε πόρους όσο και σε τεχνογνωσία.

Και επιπλέον, θα δοθούν και υποτροφίες σε νέους που θα θελήσουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του πιλότου.

Ολα αυτά, που είδαμε και ακούσαμε σήμερα, έγιναν πραγματικότητα επειδή κάποιοι άνθρωποι οραματίστηκαν ότι μια άλλη Ελλάδα είναι εφικτή. Ο καπετάνιος αυτός έλειπε χθες σε μακρινό ταξίδι. Τον θυμήθηκαν με ένα σεμνό βιντεάκι πολύ μικρής διάρκειας. Ο Ευτύχης δεν πρόφερε καν το όνομα του πατέρα του – δεν χρειαζόταν. Και ο Εντερς είπε για τον Τεντ (Θεόδωρο) ότι πέρα από όλα τα άλλα που είναι γνωστά, «ήταν ένας πολύ καλός άνθρωπος».

Ηταν μια πολύ καλή μέρα η σημερινή για την Ελλάδα, που δεν κλείνεται στον εαυτό της, που ανοίγει τα φτερά της και πετάει ψηλά.