417
Ελένη Βερναδάκη, επιτοίχια κεραμική σύνθεση (λεπτομέρεια) στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 3 x 14 μ., 1967-1969 | Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Τιμώντας την ανανεώτρια της ελληνικής κεραμικής

Protagon Team Protagon Team 5 Οκτωβρίου 2016, 23:00
Ελένη Βερναδάκη, επιτοίχια κεραμική σύνθεση (λεπτομέρεια) στον Κρατικό Αερολιμένα Αθηνών (Ανατολικό Terminal), 3 x 14 μ., 1967-1969
|Λεωνίδας Κουργιαντάκης

Τιμώντας την ανανεώτρια της ελληνικής κεραμικής

Protagon Team Protagon Team 5 Οκτωβρίου 2016, 23:00

Η αρχή για την καταγραφή και διάδοση του έργου της Ελενης Βερναδάκη γίνεται με την έκδοση του Μουσείου Μπενάκη «ΕΛΕΝΗ ΒΕΡΝΑΔΑΚΗ» όπου παρουσιάζεται με τρόπο επιστημονικό και σχολιάζεται εξαντλητικά αντιπροσωπευτικό δείγμα έργων από το σύνολο της καλλιτεχνικής της πορείας και καταγράφεται η παρουσία της στην ελληνική εικαστική σκηνή και το εξωτερικό. Την επιστημονική επιμέλεια  και τη συγγραφή των κειμένων της έκδοσης ανέλαβε η Ευγενία Αλεξάκη.

1
Ελένη Βερναδάκη, έργο της σειράς «Πανιά», stoneware, 17 x 51 x 41 εκ., 1980. Φωτ. Αντώνης Τσούλος

Με αφορμή την έκδοση όμως, θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 12 Οκτωβρίου ειδική εκδήλωση στο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς όπου θα παρουσιαστεί και η οπτικοακουστική εγκατάσταση «1095°C». Περισσότερα από 400 κεραμικά έχουν φωτογραφηθεί, κινηματογραφηθεί και τοποθετηθεί σε ένα «πλανητικό» σύστημα, σ’ ένα κοσμικό σύμπαν όπου κυριαρχούν οι φόρμες  των δημιουργιών της. Πιάτα γίνονται πλανήτες, αιωρούμενες τσαγιέρες χάνονται στο διάστημα και γλυπτά-δορυφόροι ταξιδεύουν ανάμεσα σε πήλινα θραύσματα, αποτυπώνοντας το  άπειρο της φόρμας στο έργο της Βερναδάκη, της δημιουργού που μετατρέπει αυτές τις μορφές σε στέρεα ύλη στους 1095o C. Τη σύλληψη και τον σχεδιασμό της εγκατάστασης είχαν οι Βασίλης Ζηδιανάκης και Em Kei.

Η Ελένη Βερναδάκη, με το ογκώδες και καινοτόμο έργο της, ανανέωσε την καλλιτεχνική κεραμική στην Ελλάδα κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα, δημιουργώντας εκατοντάδες κεραμικά αντικείμενα-φόρμες, δουλεύοντας πάνω σε αρχιτεκτονικές εφαρμογές της κεραμικής και προεκτείνοντας την έρευνά της στο χειροποίητο καλλιτεχνικό αντικείμενο και σε άλλα υλικά.

1-3-535x600_Bernadaki
Πορτρέτο της Ελένης Βερναδάκη από τον Τάκη Διαμαντόπουλο

Η ξεχωριστή αυτή ελληνίδα κεραμίστρια αποτελεί εκφραστικό δείγμα μιας ανεξάρτητης και δυναμικής διαλεκτικής πορείας, καθώς σε όλη τη δημιουργική της διαδρομή ερεύνησε τα όρια και την έννοια της κεραμικής τέχνης και του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου, κατορθώνοντας να υπερβεί τη διάκριση αφενός μεταξύ «υψηλής» και «ελάσσονος» τέχνης και αφετέρου μεταξύ χρηστικού και μη χρηστικού αντικειμένου. Υπό τη διεύθυνσή της το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών-adc (έτος ίδρυσης 1968) αποτέλεσε σημείο αναφοράς και δυναμικό κύτταρο δημιουργίας, προβολής και προώθησης στο κοινό έργων που πρότειναν μιαν εμπνευσμένη συμβίωση του χειροποίητου καλλιτεχνικού αντικειμένου με τη σύγχρονη ζωή.

Σε διεθνές επίπεδο, η Ελένη Βερναδάκη συγκαταλέγεται στους σημαντικότερους εκ των καλλιτεχνών που ανανέωσαν και εμπλούτισαν το πεδίο που έχουμε συνηθίσει να ονομάζουμε εφαρμοσμένες τέχνες, καθιστώντας το έναν ζωτικό χώρο καλλιτεχνικής δημιουργίας όπου οι συμβατικές ταξινομήσεις των τεχνών φαντάζουν πλέον ξεπερασμένες.

1
Ελένη Βερναδάκη, earthenware με λευκό υάλωμα, επιζωγραφισμένο με μαύρο και κόκκινο πυρρόχρωμα, ύψος 23, διάμετρος 23 εκ., 2000-2005. Φωτ. Πηγή Παπαδάκη