441
Ο Χάρρυ Κλυνν στο άλμπουμ «Δοξάστε με» (1979). Τα είχε πει όλα από τότε | EMI-Columbia

Ουγκαγκά μπουμ

Στάθης Παχίδης Στάθης Παχίδης 21 Μαΐου 2018, 14:13
Ο Χάρρυ Κλυνν στο άλμπουμ «Δοξάστε με» (1979). Τα είχε πει όλα από τότε
|EMI-Columbia

Ουγκαγκά μπουμ

Στάθης Παχίδης Στάθης Παχίδης 21 Μαΐου 2018, 14:13

Αν δεν έχεις την απάντηση, αν δεν ξέρεις τι να πεις, αν οι λέξεις έχουν τελειώσει, αν πρέπει να πεις το ανείπωτο, η λύση από το μακρινό 1979 είναι μία:

«Ουγκαγκά μπουμ μπουμ χι, γκάπα γκουμ μπιρλί γκαγκά—αούγκικι, αούγκικι μπάγκαλα γκαουγκακά».  (Δίσκος «Δοξάστε με», τραγούδι των Χάρρυ Κλυνν – Γιάννη Κακουλίδη – Γιώργου Κριμιζάκη).

Κι όμως σήμερα, στο φευγιό του Βασίλη Τριανταφυλλίδη –αυτός έφυγε, ο καλλιτέχνης Χάρρυ Κλυνν εδώ θα μείνει— οι λέξεις πρέπει να βρεθούν απαραίτητα και να ‘ναι περιεκτικές και, όσο γίνεται, επί της ουσίας. Πέρα από τα ισοπεδωτικά «δεδικαίωται» ή τα επιγενόμενα διχαστικά «ναι, μεν αλλά», είναι κάποια επιτεύγματα του απελθόντος, που χωρίς καμιά αμφισβήτηση, διαμόρφωσαν ευρέως αισθητική και καθημερινότητα—μακριά μας κάθε διάθεση αγιογραφίας.

– Χαζεύεις την ερμηνεία στα «201» καναρίνια» (1964), ταινία του Γρηγόρη Γρηγορίου σε σενάριο Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη και αναρωτιέσαι πού και πώς αυτός ο τότε καχεκτικός Ποντιόπαις από τα Τσαμούρεα βρήκε κι αφομοίωσε τρόπους και ύφος παιξίματος στα 24 του χρόνια, που ακόμη και σήμερα μοιάζουν και δύσκολοι και αστραφτεροί και έως τώρα μοντέρνοι.

– Μετά ήρθε η υπερατλαντική σύνδεση και το «μόνος εναντίον όλων» στη σόουμπιζ ή αλλιώς stand up comedy. Κανείς πριν απ’ αυτόν. Ο Χάρρυ Κλυνν ήταν ο εισαγωγέας, ο ιδρυτής, ο εισηγητής του είδους στη χώρα και στη γλώσσα με τη δική του προσωπική μίξη και σφραγίδα: Με αμερικανική τεχνικά επιρροή, με ελληνοποντιακή αγοραία θέαση του χιούμορ αλλά και έχοντας θητεύσει πριν, πλάι σε έναν επίσης μοναχικό μύθο της διασκέδασης, τον πολύμορφο Γιώργο Οικονομίδη.

– Κανείς πριν απ’ αυτόν και στη δισκογραφία: Βάζει πρώτος στο βινύλιο κείμενα με τραγούδια δεμένα μαζί, υπερβαίνει σατιρικά γραμμές και όρια, γίνεται έντονα πολιτικός, καταρρίπτει ρεκόρ πωλήσεων και μπαίνει στο στόμα όλων από το 1978 με το δίσκο «Για δέσιμο» με μια ομάδα εξεχόντων συνεργατών όπως ο Γιάννης Κακουλίδης, ο Νίκος Στρατηγός, ο Γιώργος Κριμιζάκης. Η συμπύκνωση του βάρους μιας ατάκας είναι το φόρτε του και βόμβες του επιπέδου «Και τσαααακ», «Είδα εξ όψεως το τέρας», «Πατάτες», «Δε μας χ… ρε Νταλάρα», «Βλέπω άφησες και μούσι, Δημητράκη» είναι σε χρήση μέχρι σήμερα. Η ομάδα κατορθώνει και σκιαγραφεί τον εν τω μεταξύ νεόπλουτο Νεοέλληνα δημιουργώντας αρχετυπικούς χαρακτήρες μόνο με ήχους και φωνές, χωρίς εικόνα.

Η επιθεώρηση, η τηλεόραση, τα εκτυφλωτικά φώτα, η μεγάλη επιτυχία ακολουθούν και ναι, πολλές φορές το απαστράπτον ταλέντο του Χάρρυ Κλυνν μοιάζει να αναλώνεται άσκοπα και να χάνει την κέντρωση στα επόμενα χρόνια. Παρ’ όλα αυτά οι κορυφές που, πρώτος αυτός ανέβηκε, εξακολουθούν να μαρτυρούν το εύρος της καλλιτεχνικής προσφοράς του στις ανάσες της καθημερινότητας μας μέχρι σήμερα.

Σήμερα, που οι λέξεις τελειώνουν, που τα αστεία ξεθωριάζουν, που έπρεπε να μιλήσεις κάπως για το ανείπωτο: «Ουγκαγκά μπουμ μπουμ χι, γκάπα γκουμ μπιρλί γκαγκά —αούγκικι, αούγκικι μπάγκαλα γκαουγκακά».