767
Σε κλίμα ευφορίας οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Βουλγαρίας μετά την υπογραφή του Μνημονίου για τη «Σιδηροδρομική Εγνατία», την Τρίτη στην Καβάλα | INTIMEnews/ ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ ΗΛΙΑΣ

Είμαστε σίγουροι ότι δεν μας κοροϊδεύει;

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 7 Σεπτεμβρίου 2017, 19:23
Σε κλίμα ευφορίας οι πρωθυπουργοί Ελλάδας και Βουλγαρίας μετά την υπογραφή του Μνημονίου για τη «Σιδηροδρομική Εγνατία», την Τρίτη στην Καβάλα
|INTIMEnews/ ΚΟΤΣΙΡΕΑΣ ΗΛΙΑΣ

Είμαστε σίγουροι ότι δεν μας κοροϊδεύει;

Χριστίνα Ταχιάου Χριστίνα Ταχιάου 7 Σεπτεμβρίου 2017, 19:23

Παλιά καραβάνα στην πολιτική ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης Γιάννης Μαγκριώτης, υφυπουργός Εξωτερικών από το 2001 ως το 2004 και υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων από το 2009 ως το 2012, διατυπώνει ορισμένες παρατηρήσεις και θέτει εύλογα ερωτήματα σχετικά με τα Μνημόνια που υπογράφει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τους ηγέτες χωρών της Βαλκανικής.

Ας δούμε τι έχει συζητήσει, συμφωνήσει και υπογράψει ο Πρωθυπουργός, για έργα που μπορούν να χαρακτηριστούν από μεγαλόπνοα έως υπερφίαλα, χωρίς να υπάρχει μια λέξη για την υλοποίηση και -κυρίως- τη χρηματοδότησή τους.

Πέρυσι υπέγραψε με τον τούρκο πρωθυπουργό Μνημόνιο για τη Σιδηροδρομική Εγνατία, που θα συνδέει την Κωνσταντινούπολη με την Ηγουμενίτσα.

Αργότερα, υπέγραψε στο Βελιγράδι με το σέρβο πρωθυπουργό Μνημόνιο για την κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα ως το Βελιγράδι και την Κεντρική Ευρώπη.

Τον περασμένο Ιούλιο, σε σύνοδο στη Θεσσαλονίκη ανακοίνωσε με το σέρβο πρόεδρο τη σύνδεση του Δούναβη με το Αιγαίο. Στην ίδια σύνοδο, υπογράφηκε Μνημόνιο για τη σιδηροδρομική σύνδεση Πειραιά – Θεσσαλονίκης – Βελιγραδίου.

Χειραψίες και χαμόγελα από Τσίπρα, Βούτσιτς αριστερά) και Μπορίσοφ, τον Ιούλιο στην τριμερή σύνοδο της Θεσσαλονίκης φωτό: SOOC/ Konstantinos Tsakalidis)
Χειραψίες και χαμόγελα του Αλέξη Τσίπρα, με τον σέρβο πρόεδρο Αλεξάνταρ Βούτσιτς (αριστερά) και τον βούλγαρο πρωθυπουργό Μπορίσοφ, τον Ιούλιο στην τριμερή σύνοδο της Θεσσαλονίκης φωτό: SOOC/ Konstantinos Tsakalidis)

Την Τρίτη υπέγραψε στην Καβάλα Μνημόνιο με το βούλγαρο πρωθυπουργό για τη Σιδηροδρομική Εγνατία, ενώ στις αρχές Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί στη Βάρνα της Βουλγαρίας Σύνοδος με τον σέρβο και τον ρουμάνο πρωθυπουργό ώστε να υπογράψουν κι εκείνοι το Μνημόνιο. (Η Σιδηροδρομική Εγνατία θα φτάνει έως τα σύνορα Βουλγαρίας – Ρουμανίας).

Προκειμένου να πραγματοποιηθούν αυτά τα έργα, η κυβέρνηση της Ελλάδας πρέπει:

  • Να δημοπρατήσει την αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο (Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη)
  • Να δημοπρατήσει τα έργα της σύνδεσης των λιμανιών της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το σιδηροδρομικό δίκτυο (Θεσσαλονίκη – Κιλκίς – Σέρρες – Καβάλα – Αλεξανδρούπολη)
  • Να ολοκληρώσει την κεντρική σιδηροδρομική γραμμή (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη). Ας μην ξεχνάμε, με το πρόσφατο σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης πόσα προβλήματα βγήκαν στο φως.

Σύμφωνα με τον κ. Μαγκριώτη, οι μελέτες είναι έτοιμες και, σίγουρα, το έργο της δημοπράτησης είναι λιγότερο πολύπλοκο από αυτά που υπογράφονται και περιφέρονται επικοινωνιακά ως τρόπαια. Επίσης, ουδείς κάνει λόγο για χρηματοδότηση των έργων, η οποία ανέρχεται σε πολλά δισ. ευρώ. Όπως γράφαμε στις 13 Ιουλίου σε ρεπορτάζ από τη Σύνοδο της Θεσσαλονίκης, ενώ ο Αλέξης Τσίπρας έκανε λόγο για «εξασφαλισμένη χρηματοδότηση» του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης Πειραιά – Θεσσαλονίκης – Βελιγραδίου, αρμόδια πηγή (ακόμη πιο αρμόδια κι από τον Πρωθυπουργό για το ζήτημα αυτό) ενημέρωσε ότι δεν υπάρχει χρηματοδότηση. Μάλιστα, αυτό απαιτεί διπλή σιδηροδρομική γραμμή και ηλεκτροκίνηση για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε κόστος.

Ευλόγως, κάποιος θα αναρωτηθεί: «Είμαστε σίγουροι πως δεν μας κοροϊδεύει;».

Αλλά ας δούμε και κάποια θέματα διπλωματίας από την ομιλία του βούλγαρου πρωθυπουργού, Μπόικο Μπορίσοφ την Τετάρτη στην Αθήνα, κατά τη διάρκεια της υπογραφής του Μνημονίου της Σιδηροδρομικής Εγνατίας.

«Σήμερα γιορτάζουμε την ένωση της Βουλγαρίας». Oπως θυμάται ο κ. Μαγκριώτης, στις 6 Σεπτεμβρίου 1885 (δηλαδή την ημέρα της υπογραφής του Μνημονίου ήταν η επέτειος), ο βουλγαρικός στρατός κατέλαβε τη Φιλιππούπολη, πρωτεύουσα της Αυτόνομης Ανατολικής Ρωμυλίας, από την οποία ξεριζώθηκαν και κατέληξαν πρόσφυγες στην Ελλάδα χιλιάδες ομοεθνείς μας.

«Το χαρτί που υπογράψαμε, σήμερα θα το πάμε στον Γιούνκερ για να το εξετάσει θετικά». Ουπς! Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση από ελληνικής πλευράς, η Κομισιόν έχει δώσει πράσινο φως για να προχωρήσουν οι εργασίες με εντατικούς ρυθμούς.

«Η Βουλγαρία σε λίγο θα πηγαίνει μέχρι την Αδριατική, μέσα από τη FYROM και την Αλβανία, είναι ο οδικός άξονας 8». Ο οδικός άξονας 8 είναι η λεγόμενη παρα-Εγνατία, το έργο Μπουργκάς – Αυλώνα, που θα αποτελούσε την αντι-Εγνατία. Η ελληνική πλευρά στάθηκε απέναντι σε αυτό το έργο σε όλα τα διεθνή fora, ενώ είναι άγνωστο εάν έχει κάποια βάση η σιγουριά του κ. Μπορίσοφ ότι το έργο θα προχωρήσει, καθώς δεν υπάρχουν οι πόροι αυτοί για τις χώρες που επρόκειτο να το υλοποιήσουν.

Κάνοντας αναφορά στο όνομα της FYROM, ο κ. Μπορίσοφ κοίταξε πλαγίως τον Αλέξη Τσίπρα με ένα ειρωνικό χαμόγελο, για να δει την αντίδρασή του. Θυμίζουμε ότι στις αρχές Αυγούστου, ο κ. Μπορίσοφ υπέγραψε στα Σκόπια με τον ομόλογό του,  Ζόραν Ζάεφ,  Σύμφωνο Καλής Γειτονίας και Συνεργασίας, σε γλώσσα που αναγνώρισε ως «μακεδονική». Αυτό σηματοδότησε αλλαγή στάσης της Βουλγαρίας απέναντι στη FYROM, καθώς έως τώρα οι Βούλγαροι θεωρούσαν ότι η «ακατονόμαστη» γλώσσα είναι βουλγαρικό ιδίωμα.

Εδώ όμως είναι Βαλκάνια, δεν είναι παίξε γέλασε. Και οι βαλκάνιοι ηγέτες γνωρίζουν πολύ καλά να πουλούν στο κοινό τους αυτό που θέλουν. Μέχρι αυτό να αναρωτηθεί «είμαστε σίγουροι πως δεν μας κοροϊδεύουν;».