Η Repubblica για ένα ριάλιτι που θυμίζει το Hunger Games / Η Corriere della Sera για την ευρωπαϊκή task force κατά της παραπληροφόρησης / Ο Guardian για μια θανατηφόρα ασθένεια αγνώστου προέλευσης / Και το Los Angeles Magazine…
  • La Repubblica

    O tempora / Το σιβηρικό ριάλιτι του θανάτου

    Μία είναι η 28χρονη Οκσάνα Σιγκάνοβα, «επάγγελμα: ξανθιά» που ξέρει ήδη ότι «δεν τα καταφέρει μόνη της». Ενας άλλος είναι ο 22χρονος Νοτιοκορεάτης Γιόνγκχιν Λι που «γουστάρει τα προβλήματα». Επειτα, η 30χρονη προπονήτρια της κολύμβησης Ιρίνα Αγκίσεβα που θέλει να κάνει «κάτι τρελό και αξέχαστο». Είναι και ο «φιτ» Μίκαελ Ουτρόμπουν που «έχει επιτέλους την ευκαιρία να γίνει εκατομμυριούχος».

    Και όλοι αυτοί είναι μόνο τέσσερα από τα 300 άτομα που μέχρι στιγμής έχουν δηλώσει συμμετοχή στο «Game2: Winter», ένα αμφιλεγόμενο ριάλιτι σόου όπου 15 άνδρες και 15 γυναίκες θα διασκορπιστούν σε μια έκταση 900 εκταρίων (9 τετραγωνικών χιλιομέτρων) της σιβηρικής τούντρας με τις θερμοκρασίες να πέφτουν στους 50 βαθμούς κάτω από το μηδέν τον χειμώνα και 35 κάτω από το μηδέν το καλοκαίρι. Ολα αυτά για ένα διάστημα 9 μηνών κι ενώ θα τους παρακολουθούν 2.000 κάμερες 24 ώρες το 24ωρo.

    Πρόκειται μια εκδοχή Survivor που ξεπερνάει τα όρια. Σύμφωνα με τη Repubblica, όλα επιτρέπονται: «η πάλη, οι βιασμοί, οι ακρωτηριασμοί, οι σκοτωμοί», όπως στο δυστοπικό Hunger Games. Οι συμμετέχοντες θα πρέπει να υπογράψουν μια δήλωση ότι είναι σε γνώση τους το γεγονός ότι μπορεί να πέσουν θύματα βιασμού ή ακόμη και δολοφονίας αλλά και ότι αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους. Δηλαδή; «Η αστυνομία μπορεί να έρθει και να σε συλλάβει» αναφέρεται στον κανονισμό. «Βρισκόμαστε σε ρωσικό έδαφος και ισχύουν οι νόμοι της ρωσικής ομοσπονδίας».

    Κανένα από αυτά τα ενδεχόμενα δεν πτοεί τους επίδοξους παίκτες: οι υποψηφιότητες αυξάνονται συνεχώς στο σάιτ «game2winter.ru». Οι παίκτες θα επιλεγούν από το κοινό με ψηφοφορία και θα εκπαιδευτούν από πρώην μέλη της ειδικής μονάδας Spetsnaz. Επειτα από έναν μήνα εκπαίδευσης, θα οδηγηθούν σε ένα νησάκι του ποταμού Ομπ, στην σιβηρική περιοχή του Τομσκ με σκοπό να κερδίσουν το έπαθλο του 1,75 εκατομμυρίων ευρώ.

    Οι παίκτες, γράφει ακόμη η ιταλική εφημερίδα, θα μπορούν να έχουν μαζί τους μαχαίρι – αλλά όχι άλλα όπλα. Και πώς θα αντιμετωπίσουν τις αρκούδες που είναι άφθονες στην περιοχή; Οι παραγωγοί σηκώνουν τα χέρια ψηλά: «Δεν μπορούμε να κάνουμε και πολλά, ακόμη και με το ελικόπτερο χρειάζεται μισή ώρα για να φτάσει κανείς στην περιοχή».

    Μα μπορούν να συμβούν πραγματικά όλα αυτά; Μένει να φανεί. Γιατί υπάρχουν και κάποιοι που υποστηρίζουν ότι το ριάλιτι δεν είναι τίποτε παραπάνω από ένα διαφημιστικό κόλπο, αλλά και μια «μελέτη» πάνω στο ρίσκο που προτίθεται να αναλάβει κανείς για δόξα και χρήμα. Ποιος ξέρει, μπορεί να μην είναι και τυχαίο ότι ο νικητής θα ανακοινωθεί την 1η Απριλίου. Αλλά και πάλι…

    Φωτό: Μα πραγματικά θα το ρισκάρουν να πέσουν στα δόντια της; Πηγή: PR
  • Corriere della Sera (έντυπη έκδοση)

    Fake News / Η Ευρώπη πήρε τ’ όπλο της

    «Η Ευρωπαϊκή Ενωση καταρρέει εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, των μεταναστών και του ελλείμματος της δημοκρατίας με ευθύνη της Ανγκελα Μέρκελ και των υπόλοιπων ευρωπαϊστών ηγετών όπως ο Εμανουέλ Μακρόν».

    Θα μπορούσε να συμπυκνώνεται σε αυτή τη φράση το πνεύμα των 3.000 κρουσμάτων παραπληροφόρησης που ψάρεψε η ειδική ομάδα κρούσης της ΕΕ στο πέλαγος του Διαδικτύου και αποδίδει στο Κρεμλίνο. Η ψαριά της ευρωπαϊκής υπηρεσίας αντιπροπαγάνδας, γνωστής ως EastStratCom, είναι αποτέλεσμα μιας έρευνας των τελευταίων 16 μηνών που γίνεται σε 18 ευρωπαϊκές γλώσσες – μεταξύ των οποίων και τα ελληνικά.

    Οι άνθρωποι της EastStratCom παρατήρησαν ότι η πολλή προπαγάνδα γίνεται σε χώρες που έχουν φέτος εκλογές – την Ολλανδία που στήθηκαν ήδη οι κάλπες, αλλά και τη Γαλλία και τη Γερμανία που ακολουθούν. Σύμφωνα με πηγές που μίλησαν στη Corriere della Sera, τη βρώμικη δουλειά δεν κάνουν μόνο προπαγανδιστικά σάιτ, μικρά τηλεοπτικά δίκτυα, μπλόγκερ και χάκερ, αλλά και κρατικά μέσα ενημέρωσης με αιχμή του δόρατος το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Sputnik και τον μιντιακό όμιλο Russia Today. Ο σκοπός είναι να περνάνε αυτές οι ειδήσεις στα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης ώστε να αμφισβητείται ακόμη λιγότερο η αλήθεια τους.

    Προϊόν προπαγάνδας, για παράδειγμα, ήταν τόσο η είδηση ότι η Ιρλανδία σκεφτόταν να προχωρήσει σε δημοψήφισμα για την έξοδό της από την ΕΕ (είχε μεταδοθεί λίγες ημέρες πριν το δημοψήφισμα στη Βρετανία) όσο και το βίντεο που κυκλοφόρησε στην Ολλανδία την περίοδο του δημοψηφίσματος για τη σύνδεση ΕΕ – Ουκρανίας και υποστήριζε ότι σε περίπτωση νίκης του «Ναι» η χώρα της τουλίπας θα γινόταν στόχος τρομοκρατικών επιθέσεων.

    Ως προς τα πρόσωπα, στο στόχαστρο έχει μπει το τελευταίο διάστημα ο Εμανουέλ Μακρόν – την περασμένη εβδομάδα κάποιοι χάκαραν τον ιστότοπο της βελγικής εφημερίδας Le Soir ανεβάζοντας άρθρα σύμφωνα με τα οποία ο ανεξάρτητος υποψήφιος των γαλλικών προεδρικών εκλογών είναι άνθρωπος της Σαουδικής Αραβίας. Στόχος παραμένει ασφαλώς και η Γερμανία με το πεδίο εφαρμογής της προπαγάνδας να γίνεται η ίδια η Ρωσία. Κάπως έτσι, η ρωσική κρατική τηλεόραση μετέδωσε δημοσκόπηση σύμφωνα με την οποία οι Χριστιανοδημοκράτες της Μέρκελ έχουν μονοψήφιο ποσοστό, ενώ το ξενοφοβικό κόμμα «Εναλλακτική για τη Γερμανία» υποτίθεται ότι ξεπερνάει το 30%.

    Σε αυτήν την τελευταία περίπτωση έχουμε πλήρη αντιστροφή της πραγματικότητας. Μάλλον γι’ αυτό η τασκ φορς ζήτησε επιπλέον χρηματοδότηση από την ΕΕ. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν κατέστη δυνατό εξαιτίας των «διαφορετικών ευαισθησιών», όπως το θέτει κομψά η ιταλική εφημερίδα, που έχουν οι «27» απέναντι στη Μόσχα. Με άλλα λόγια, λατρεύουν κι αλλού το «ξανθό γένος».

    Φωτό: Το ρεπορτάζ για την πόλη Κάρλοου είχε μεταδοθεί από το Russia Today. Σύμφωνα με τον ιρλανδικό Independent, η «αλήθεια» του είχε κάνει έξω φρενών τους κατοίκους του. Πηγή: Irish Independent
  • The Guardian

    Μυστήρια / Η άγνωστη λοίμωξη που σαρώνει μια ήπειρο

    Για τους ειδικούς της επιδημιολογίας παραμένει ακόμη ένα μυστήριο: κανένας τους δεν έχει μπορέσει να εντοπίσει την αιτία μιας ασθένειας που εδώ και είκοσι χρόνια σαρώνει τις αγροτικές περιοχές της Νικαράγουας αλλά και άλλων χωρών της περιοχής.

    Αυτό που ξέρουμε μέχρι στιγμής, είναι ότι πρόκειται για μια χρόνια νεφρική λοίμωξη, η οποία έχει προκαλέσει τον θάνατο περισσότερων από 20.000 αγροτών της χώρας. Οι περισσότεροι από αυτούς, γράφει ο Guardian, απασχολούνται στις καλλιέργειες του ζαχαροκάλαμου. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η ασθένεια αυτή «είναι υπεύθυνη για το 75% των θανάτων στους νέους και μέσης ηλικίας άνδρες της χώρας».

    Και γιατί είναι τόσο δύσκολο να βρεθεί η αιτία; Ενας λόγος είναι ότι οι εργάτες αποφεύγουν να μιλήσουν σε δημοσιογράφους και γιατρούς επειδή φοβούνται ότι δεν θα βρίσκουν μετά δουλειά στις φυτείες. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι η ασθένεια έχει εξολοθρεύσει ολόκληρες οικογένειες – γονείς, αδέλφια, ξαδέλφια πέθαναν ο ένας μετά τον άλλον.

    Οι πρώτες πληροφορίες γι’ αυτήν την ασθένεια διαδόθηκαν στα τέλη της δεκαετίας του 1990, ενώ κρούσματα έχουν εντοπιστεί και σε άλλες χώρες της Κεντρικής Αμερικής. «Στη δυτική ακτή – εξηγεί ο νεφρολόγος Μπεν Τσάπλιν – η ασθένεια προσβάλλει το 5% με 10% των κατοίκων, ενώ στη Νικαράγουα το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 30%». Μια λύση θα ήταν η αιμοκάθαρση. «Αλλά για τους φτωχούς αγρότες τους ζαχαροκάλαμου τα μηχανήματα είναι λίγα και δύσκολα προσβάσιμα».

    Οπου φτωχός κι η μοίρα του δηλαδή.

    Φωτό: Δυο μικρά παιδιά στις φυτείες των ζαχαροκάλαμων. Πώς να βλέπουν άραγε το μέλλον τους; Πηγή: Guardian/Josh Mcdonald/2017 Wellcome Image Awards
  • Los Angeles Magazine

    Ιδέες / «Πειράζοντας» τις διαφημιστικές πινακίδες

    Αξίζει να φανταστεί κανείς αυτό το πρότζεκτ σε μια πόλη σαν τη δική μας που πνίγεται στις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες – καμιά φορά με θανατηφόρα αποτελέσματα. Το πρότζεκτ λέγεται, πάντως, «Visible Distance/Second Sight», έγινε πραγματικότητα στη Νότια Καλιφόρνια και ο στόχος του είναι να αποκαταστήσει την αρμονία ενός περιβάλλοντος που σε αυτήν την περίπτωση είναι φυσικό και όχι αστικό όπως αυτό της Αθήνας.

    Πώς; Το εξηγεί στο Los Angeles Magazine η καλλιτέχνιδα και εμπνευστής  της ιδέας Τζένιφερ Μπόλαντ: «Αντικατέστησα τις διαφημιστικές αφίσες που εμποδίζουν την ορατότητα με εικόνες που προσφέρουν μια κινηματογραφική εμπειρία σε όσους περνούν από εκεί». Το τοπίο στο βάθος συνεχίζεται στη διαφημιστική πινακίδα με σκοπό «να καλυφθεί αλλά παράλληλα να αποκαλυφθεί η βίαιη φύση των διαφημίσεων που συνήθως αποκρύπτουν τη θέα».  Αυτό επιτυγχάνεται με τον συγχρονισμό ανάμεσα στις φωτογραφίες και το πραγματικό τοπίο.

    Ας επιχειρούσε κάποιος και τη μεταφορά του εδώ. Ειδικά στο Καλλιμάρμαρο όπου η αρμονία του οποίου διαταράσσεται από τρεις «σταρ» της εγχώριας σόου μπιζ και την παραλιακή λεωφόρο που μοιάζει με πινακοθήκη του λαϊκού πενταγράμμου.

    Φωτό: Δεν είναι καλύτερο από το να σου αποσπά την προσοχή ο Καρβέλας; Πηγή: Los Angeles Magazine/Desertx/Lance Gerber



text
  • Το καράτε στα τυπικά προσόντα για βουλευτική έδρα


    25 Απριλίου 2024, 08:34